Tråden om det som spirer og gror :)

Cosacita

Forumet er livet
Augustbarna 2021
Tråden som vi hadde i fjor var så koselig, så jeg starter en ny for 2016. :)

Hva skal dere så i år? Har dere begynt? :)

Jeg har samlet på frø fra rød spisspaprika og vanlig rød og grønn paprika. Jeg har fått tømt pottene fra fjorårets grønnsaker, så nå gjenstår det bare å ta en jordsekk inn i kjelleren for å varme den litt før jeg begynner å så. Er litt på etterskudd, men pyttsann. ;)

Setter av litt plass her ;)
Setter snart de første frøene i jorda ;)

Det som skal plantes i år er:

Dill
Rosmarin
Timian

Agurk
Tomat
Sukkererter

Solsikker (Vesla)
Engblomster (Vesla)

Last edited:
Skal begynne til uka tror jeg.

I år skal vi så:
tomater
agurk
chilli
paprika
mais
regnbuegulrøtter
blomkål
brokkoli
kålrot
pastinakk
sellerirot
gresskar
hjertesalat
plukksalat

av blomster har jeg ikke oversikt enda, tar det som det kommer, men det blir alltid:
ringblomst
valmuer
solsikker
petunia
papirblomster

Også skal det settes:
løk
¨hvitløk
poteter

i tillegg skal det plantes mere jordbør, bringebær, og to epletrær og en ripsbuske.

Last edited:
Skal begynne til uka tror jeg.

I år skal vi så:
tomater
agurk
chilli
paprika
mais
regnbuegulrøtter
blomkål
brokkoli
kålrot
pastinakk
sellerirot
gresskar

av blomster har jeg ikke oversikt enda, tar det som det kommer, men det blir alltid:
ringblomst
valmuer
solsikker
petunia
papirblomster

i tillegg skal det plantes mere jordbør, bringebær, og to epletrær og en ripsbuske.
Så flink du er!:) har selv planer om å ha grønnsakhage,bærbusker,epletrær +++ hva er lettest å starte med?
aldri brydd meg om hage arbeid før jeg flyttet hit på gård,så mye muligheter jo!:)

Her er det stille ennå, har slengt noe aske over bedet. Jeg har også en dahliarot i kjelleren på overvintring, den skal få komme inn i en bøtte jord snart :)
var så vanvittig gravid ifjor, så fikk lite tid i hagen, men i år blir det saker! Jeg vil ha spinat, salat, jordbær og krydderurter. Har kjøpt inn til dyrkningskasser, men ikke fått satt de sammen ennå, i dem skal jeg ha alt som skal spises. I bedet har jeg som regel georginer (elsker georginer, men de eneste som har kommet opp er arabian night. Skal sies at jeg bare har prøvd andre typer én gang), pyntekorg, noen vanvittige orientvalmuer, noen rosa liljer og solsikke. Solsikke må jo såes på nytt, men den er jo så fin og grei, sånn må jeg ha :) Det er ingen sammenheng i bedet, jeg planter det jeg syns er fint, og det brukes mest til snitt.

Ååå nå ble jeg utrolig inspirert! :D
I fjor høst så plantet jeg en jordbærplante, lavendel, solhatt og diverse stauder jeg ikke vet hva heter. Så blir spennende å se om de vil trives når det blir varmt.

Har også planer om å sette poteter, gulerøtter og diverse grønsaker.
Leste nettopp om microgreens, så skal bare få kjøpt meg økologiske kvalitetsfrø og god jord før jeg begynner med alt. Microgreens virker jo så utrolig lett siden man kan høste etter et par uker :)

Når tråder som dette kommer er det snart vår! :D

Gleder meg til å begynne, men med minus 10 og mye snø, så venter jeg ett par uker til i hvert fall :)
Skal ha poteter, gulrøtter, salat, tomat, agurk, muligens mais. Har ikke handla enda, så kan bli mye mer ;) Og noen blomster må jeg så, men vet ikke hva..

Så flink du er!:) har selv planer om å ha grønnsakhage,bærbusker,epletrær +++ hva er lettest å starte med?
aldri brydd meg om hage arbeid før jeg flyttet hit på gård,så mye muligheter jo!:)

Så heldig du er som har gård! :)

Lettest er tomater og agurk. Gjerne i drivhus.
Også poteter er lett da.
Glemte å skrive det, vi skal sette poteter, løk og hvitløk også. Og plante noen urter.

Ååå nå ble jeg utrolig inspirert! :D
I fjor høst så plantet jeg en jordbærplante, lavendel, solhatt og diverse stauder jeg ikke vet hva heter. Så blir spennende å se om de vil trives når det blir varmt.

Har også planer om å sette poteter, gulerøtter og diverse grønsaker.
Leste nettopp om microgreens, så skal bare få kjøpt meg økologiske kvalitetsfrø og god jord før jeg begynner med alt. Microgreens virker jo så utrolig lett siden man kan høste etter et par uker :)

Når tråder som dette kommer er det snart vår! :D
Det var lurt! Har du link til en god side? Jeg googlet litt, men jeg forstår det ikke helt. Urter er jo greit nok, men større ting?

Så heldig du er som har gård! :)

Lettest er tomater og agurk. Gjerne i drivhus.
Også poteter er lett da.
Glemte å skrive det, vi skal sette poteter, løk og hvitløk også. Og plante noen urter.
Takk:)

Når kan man starte med tomater,agurk og poteter da?
Vi driver økologisk, så må jo selvfølgelig dyrke egen mat da!;)

Hva spesifikt tenkte du på? :) Så skal jeg se om jeg finner noe lurt ^^
Alt :-D Hvor får man kjøpt det, hva får man kjøpt, hvor lenge varer en plante/et bed. Er det bare små stilker man kan så, eller kan man også skaffe større planter som f.eks. kål.

Dette er planen for i år:
Salat
Agurk
Vårløk
Tomater
Purre
Gulrøtter
Paprika

Løk og hvitløk er allerede sådd.

Sikkert noen blomster, men er ikke sikker på hvilke. Stemorsblomster er et must, da.

Last edited:
Spør dere som kan litt mer enn meg om dette:) går det an å bruke frø som har gått ut på dato? Hadde tenkt å prøve litt i fjor, men kom aldri så langt. Og bør det meste sås på forhånd i små potter inne, eller kan det sås rett ut i et bed?

Alt :-D Hvor får man kjøpt det, hva får man kjøpt, hvor lenge varer en plante/et bed. Er det bare små stilker man kan så, eller kan man også skaffe større planter som f.eks. kål.

Hvor: jeg kjøper frø på ebay :) Er mye billigere der. Men leveringstiden kan være ganske lang, så jeg må faktisk bestille veldig fort.
Hele planter finner jeg på lokale gartnerier, og de er flinke til å si hva som passer til min type jord. Jeg vet ikke hva slags jord jeg har, men de finner det ut ved å se på hva som allerede vokser der.
Hva: tenk på hvilken som helst (lovlig) plante, og du kan kjøpe enten planten eller frøet. Eller du kan ta frø fra en god frukt/grønnsak/bær og tørke og plante.
Mange planter kommer igjen år etter år, men jeg vet ikke hvilke spesifikt. Gartnerier er kjekke å ha :D Lavendelen og jordbæren min skal hvertfall være sånne som kommer igjen år etter år.
Er litt kjedelig at hver eneste plante må googles opp og ned i mente for å finne ut av vekstvilkårene den trenger. Synes urter og grønsaker er greit, så kan jeg hverfall få noe for strevet :)

Last edited:
Spør dere som kan litt mer enn meg om dette:) går det an å bruke frø som har gått ut på dato? Hadde tenkt å prøve litt i fjor, men kom aldri så langt. Og bør det meste sås på forhånd i små potter inne, eller kan det sås rett ut i et bed?

Jeg har brukt utgåtte setteløk. Spirer som bare det. ;) Sådde i fjor så håper jeg kan høste i år. Sådde de i september når de egentlig skulle sås i mars, haha.

Grønnsaker eller blomster? Gulrøtter kan sås direkte, men agurk, tomat og paprika måtte jeg så inne i spirekasse/potter.

Back
Topp