Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Mine verdier var 9,9 etter ti timer. Noe som tilsier att jeg skal følges opp av jm og dia sykepleier på sykehuset resten av svangerskapet.![]()
Tok testen i dag, og hadde blodsukker på 7,2 to timer etter sukkervannet. Jeg ble skikkelig skremt av dette, og redd for at jeg har vært i faresonen for diabetes lengre enn bare i svangerskapet. Har en mor som nylig fikk diagnosen diabetes-2.
Nå er jeg veldig usikker på hvordan jeg bør spise. Synes det er vanskelig når jeg ikke får legetime med en gang. Skal ikke til lege før om to uker. Skulle så gjerne ha visst hva jeg bør passe meg for. Kutter selvfølgelig ut alt av tilsatt sukker. Men hva med eple, banan, yoghurt, honning?
Bør jeg spise diabetes-kosthold, eller holder det å spise sunnere/ mer aktivitet ?
Har du vært hos diabetes-veileder? Hvilke råd har du fått?
Hvor høyt var ditt blodsukker på testene?
Mine verdier var 9,9 etter ti timer. Noe som tilsier att jeg skal følges opp av jm og dia sykepleier på sykehuset resten av svangerskapet.
Jeg valgte å ringe legekontoret å få resept på blodsukkermåler. Så ordnet meg det og har målt før måltid og to timer etter fra tirsdag til og med i dag når jeg hadde time med dia sykepleier. Målingene mine er helt fine og ikke noe å si på. Så jeg trenger ikke komme inn på kontroll før om en mnd. Fra uke 24 skal jeg inn annehver uke. Fra uke 30 hver uke.. heftig ofte med andre ord. Det bli mange ul også.
Jeg og har stresset litt mtp maten. Godteri og søte drikker er jo ok, skjønner der er sukker i. Men er matvarer, pålegg osv som et vanskelig. Man skal spise lite pasta, ris og poteter, men hun mente man kan spise det, men velge fullkorn, og små mengder. Mye grønsaker. Man kan spise så mye av det som man vil. Frukt er ikke så bra. Max 2 om dagen. Og da gjerne til ett måltid, så ikke blodsukkeret får så mange høydere i løpet av en dag. Banan er verstingen. En halv banan tilsvarer ett helt eple.
Det er den ene målingen min hvor bs ikke gikk så fort ned, så tydelig en heftig frukt for diabetikere.
Hun sa alt med måte. Men nå er jeg i den posisjon att jeg må måle bs. Men trenget foreløpig bare ha to dager med målinger i uken for sjekk. Evt måle når jeg prøver ut noe nytt.
Men ting kan forandre seg utover i graviditeten. Så en må antageligvis endre kosten etterhvert. Hun mener, sideb min verdi var så høy, så må jeg trolig begynne me insulin senere. Men jeg skal gjøre alt i min makt for å motbevise det
Så nå må jeg bare finne gode pålegg som kan gi varierte måltider.
Foresten, brød bør være av grov type. Å gjerne knekkebrød, med mye pålegg, for å spise minst mulig melprodukt.
fikk jeg beskjed om at jeg lå på 7.8 og selv om jeg ikke hadde diabetes, så anbefalte min lege at jeg skulle leve som en diabetiker. Altså lite fett og sukker, men det er jo sukker i ALT! 
særlig middagsmat, den har blitt borte de fleste dager og erstattet med knekkebrød