Toxoplasmose??

Så stilig, når og hvor skal du? Vi skal også dit i mars nemmelig :-) Blir Puerto Rico på oss for da kan sambo gå i fjellet, mens jeg slapper av ved bassenget.

Da er vi på Gran Canaria på likt. Vi reiser den 19. og skal være der 1 uke bare pga hundene (tror ikke mamma og pappa vil ha de lenger enn det). Dere må kose dere masse i hvert fall :-) Skal bli godt med ferie!

Fra Lommelegen om toxoplasmose:
"Dersom den gravide smittes i svangerskapet, kan fosteret også smittes. Infeksjonstidspunktet i svangerskapet er avgjørende for overføringsrisiko og graden av skade hos barnet. Ved smitte tidlig i svangerskapet er det liten risiko for fosterinfeksjon, men det er stor risiko for skade hvis fosteret er smittet. Ved smitte sent i svangerskapet er det stor risko for fosterinfeksjon, men det er liten risiko for skade. Overføringsrisikoen fra mor til foster i første trimester er <; 5 %;, i andre trimester 30 %; og i tredje trimester 70 %;-80 %;. Smitten skjer via blodet og morkaken."

Hvis man skal ta blodprøve for å påvise toxoplasma mener jeg å huske at dette bør gjøres en viss tid etter man kommer hjem fra ferie, type 4-6 uker. Det er vel noe med at infeksjonen ikke vises før det har gått en viss tid.
Tror ikke det er noe stress å få tatt en ekstra blodprøve hos legen din når du kommer hjem hvis du ønsker det [:)] 

oiii vi reiser også den 19 mars til Lanzarote .mange babyer som får sin første sommer på forskudd[:)]
Ringte smittervern kontoret, området der cran canaria og lanzarote kunne de trygt anbefale

Takk for svar jenter. Får høyra med fastlegen min om han syns det e nødvendig med ein blodprøve[8|]
God tur til alle som skal på tur og forhåpentligvis få litt sol på kroppen[:D] Me får kryssa alt me har for godt ver[:)]

visste ikke at man kunne bli smitta av det i andre land..[&:]
er ikke det sånn som man kan bli smitta av hvis man f.eks skifter på kattedo? eller har jeg misforstått helt??[:)]

ORIGINAL: Meep

visste ikke at man kunne bli smitta av det i andre land..[&:]
er ikke det sånn som man kan bli smitta av hvis man f.eks skifter på kattedo? eller har jeg misforstått helt??[:)]

Jo det stemmer det.. Men i Syden går man ofte barføtt og renholdet er ikke som her.. De har ikke så mye regn som vasker vekk kattetisset rundt om heller.. Og i sanden på stranda er det jo dermed en større risiko, siden kattene liker å gjøre fra seg der..

Men generellt: Legen min sa at om man er toxoplasmose-negativ på første prøve skal man ta den to ganger til i svangerskapet, i tilfelle man blir smittet... Noen som har hørt noe om dette? I så fall kan det jo hende det er på tide med nye prøve uansett når dere er hjemmei igjen...

Back
Topp