Toxoplasmose

Bkno9195010

Blir kjent med forumet
Hei
Hadde besøk i helgen og de hadde med frukt som jeg vet ikke var vasket.. jeg følte jeg måtte være hyggelig å spise denne frukten. Nå begynner jeg å bekymre meg voldsomt for om jeg kan ha fått i meg noe bakterier som feks toxoplasmose som kan gjøre fosteret sykt. :( kommer meg ikke ut av denne tankeprosessen
 
Skjønner at du bekymrer deg for dette, men det går helt sikkert fint! Rådene om vasking er jo hovedregelen og for å være ekstra forsiktig. Om det skjer et unntak eller du plutselig får servert noe «feil» er der jo lite å gjøre med det. Sannsynligheten for å få toxoplasma og feks listeria er jo veldig lav. Husk at toxoplasma kan du få av katten/hunden din også, og med så mange kattemødre der ute skulle langt flere fostre vært syke;) Du kan jo snakke med JM på neste kontroll om du er veldig engstelig?
 
Glemmer titt og ofte å skylle frukt. Du trenger nokk ikke være hysterisk for det der. Folk får friske barn overalt i verden, det er bare oss i den vestlige verden som tror verden går under av alt mulig.
 
Det er jo akkurat noe jeg selv kunne gjort. Ikke turt å gjøre annet enn å spise og så henge meg helt opp i bekymringer etterpå. Men som de andre skriver kan du nok ta det helt med ro Jeg har spist mye frukt denne graviditeten og har vært nøye med å skylle, men at jeg skal ha klart å skylle bort alle bakterier fra all frukten gjennom ni måneder er jo også litt usannsynlig. Og det er jeg sikkert ikke aleine om Jeg har nok helt sikkert fått i meg noe uvaska også.
 
Sniker. Sannsynligheten for smitte er veldig liten. Blant gravide har man vel funnet at nesten 90 % ikke har fått smitten tidligere. Det sier jo litt om at det skal en del til. Som barn spiser man jo mengder med jord og smaker på alt mulig, og man får nok i seg en del uvasket/dårlig vasket frukt og grønt og mye diverse kjøtt de første 20-30 leveårene. I tillegg er det ikke alltid smitte overføres til fosteret. Samtidig kan konsekvensene ved smitte være veldig store, det er jo en grunn til de tydelige og strenge anbefalingene. Men aller farligst er det vel tidlig i svangerskapet.

Det er nok veldig lite sannsynlig at du har fått i deg smitte, men er du bekymret kan du spørre fastlegen om å få teste deg. Dersom man har fått smitte og oppdager det, finnes det behandling som betydelig reduserer risikoen.

Sånne situasjoner er ikke noe kjekke. Håper du neste gang får til å stå over, i det minste bare for å slippe uro og bekymringer for din egen del. :)
 
Back
Topp