Toxoplasmose

susy123

Betatt av forumet
Jeg spør legen om jeg har hatt dette tidligere, da jeg mente de har sagt det før.
Men når jeg spør så får jeg denne beskjeden :
"Du har antistoffer for toxoplasmose i blodet ditt, det er helt normalt"

Betyr det at jeg har hatt det og er "immun"?

Jeg tror det betyr at du er immun ja

Ja. :happy:. Jeg sjekket dette i sist svangerskap. Mange har hatt toxoplasmose tidligere i livet, spesielt om man har hatt katt, og da er man immun. Så da kan du slappe av medbtanke på katter og jord ihvertfall.

Ja :p Jeg har ikke sjekket, men antar at jeg er immun (nedsatt immunforsvar og hatt katt i over 10 år :D )

Ja :p Jeg har ikke sjekket, men antar at jeg er immun (nedsatt immunforsvar og hatt katt i over 10 år :D )
Var det jeg tenkte og. Hatt katt i over 20 år og vært utsatt for både bitt og klor. Men jeg har ikke blitt immun. Veldig overraskende egentlig.

Jeg har hatt katt selv, men tydeligvis har jeg hatt god hygiene for mine resultater er negative. Men det blir norgesferie på oss i år, så jeg trenger ikke å bekymre meg for økt risiko i f.eks. Italia. Selv om jeg håpet at prøvene var positive og at jeg kunne spise så mye gelato jeg bare kunne orke...

Jeg tror at bare en liten del av norske katter har toxo. Lurer veldig på mine resultater på toxo. Har hatt katt i 14 år nå og jeg har vært veldig nærgående på andres katter før det. Sist gang var jeg negativ.

Jeg har hatt katt selv, men tydeligvis har jeg hatt god hygiene for mine resultater er negative. Men det blir norgesferie på oss i år, så jeg trenger ikke å bekymre meg for økt risiko i f.eks. Italia. Selv om jeg håpet at prøvene var positive og at jeg kunne spise så mye gelato jeg bare kunne orke...
Hva er det man egentlig skal holde seg unna om man har negative prøver?

Understekt mat, egg som ikke er godt nok varmebehandlet og upasteuriserte melkeprodukter osv. Men noe av dette har også andre risiko aspekter i tillegg til toxoplasmose. Men det er relativt trygt i Norge ifølge NHI.

Understekt mat, egg som ikke er godt nok varmebehandlet og upasteuriserte melkeprodukter osv. Men noe av dette har også andre risiko aspekter i tillegg til toxoplasmose. Men det er relativt trygt i Norge ifølge NHI.
Håpte du skulle si salami :p (at man kan spise det om man har antistoffer)

Jeg hadde ikke antistoffer selv om jeg er oppvokst på gård med alt av husdyr, inklusiv katt :hilarious:

Upasteuriserte melkeprodukter skal man vel ikke ha uansett om man har testet positivt eller negativt på toxoplasmose? Der er det vel listeriabakterien som er problemet?

Nhi skriver at faste oster i Norge er trygge uavhengig av pasteurisering. Mens halvfaste bør være pasteuriserte. Myke oster må være pasteuriserte.

Legger vekt på "Norske"

Fikk svar på mine prøver i dag og har ikke hatt toxoplasmose.

Hva er det man egentlig skal holde seg unna om man har negative prøver?
Du kan bli smittet av toxo via rått egg/ikke hard kokt. Melkeprodukter som ikke er pasteurisert, katt, katte do, grønnsaker/frukt som er vasket dårlig/jord . Så alt fra majones til kaker.

Her står det:

"Toxoplasmose er en infeksjonssykdom forårsaket av parasitten gondii. Sykdommen er heldigvis ikke særlig vanlig, kun 11 prosent av Norges befolkning er smittet. Risikoen for å bli smittet under svangerskapet er liten, men for å være på den sikre siden anbefales likevel gravide å være ekstra forsiktige.

Dersom du blir smittet av parasitten første gang under svangerskapet, kan det føre til øyeskader og hjerneskader hos fosteret. De fleste får ikke symptomer på sykdommen, og merker dermed ikke at de er smittet. Smitte påvises ved en enkel blodprøve. Dersom du blir smittet, vil du få tett oppfølging i svangerskapet, og du får tilbud om en fostervannsprøve for å avgjøre om fosteret er smittet. Det finnes gode behandlingsmuligheter, og sjansene er store for at barnet vil bli friskt. Dersom du har hatt toxoplasmose tidligere, er du immun."

Back
Topp