Toxoplasmose?

Namia

Glad i forumet
Aprillykke 2017
Påskekyllingene 2020
Jeg har forstått det slik at vi med katt må være forsiktige med håndtering av blant annet katteavføring knyttet til Toxoplasmose smitte. Jeg har hele mitt liv hatt både ute og innekatt, og har naturlig nok blitt utsatt for situasjoner som innebærer en kattebæsj eller to. Har også arbeidet en del frivillig knyttet til innfanging og akutt stell av ville katter i regi av en frivillig organisasjon.

Var derfor skråsikker på at jeg måtte ha vært utsatt for smitten tidligere, og derfor utviklet antistoffer.
Ble rimelig overrasket når testen kom tilbake med motsatt resultat for en stund tilbake...
Men dette må vel bety at det er ikke så høy sansynlighet for denne type smitte ? Eller?
 
Jordmor sa: At om jeg ikke har utviklet antistoffer så har jeg heller ikke vært utsatt for smitten. Altså, å bli smittet er veldig sjeldent, men er man gravid skal man allikevel ta forhåndsregler. Om pus plutselig skulle ta med seg smitten så kan konsekvensene bli så store om man skulle bli smittet selv nå mens man er gravid. Hun sa hold deg unna kattedoen, og ikke la pus gni rompa i ansiktet ditt ;)
 
Jordmor sa: At om jeg ikke har utviklet antistoffer så har jeg heller ikke vært utsatt for smitten. Altså, å bli smittet er veldig sjeldent, men er man gravid skal man allikevel ta forhåndsregler. Om pus plutselig skulle ta med seg smitten så kan konsekvensene bli så store om man skulle bli smittet selv nå mens man er gravid. Hun sa hold deg unna kattedoen, og ikke la pus gni rompa i ansiktet ditt ;)


Gni rompa i fjestet ja :rolleyes: det har de heldigvis ikke til vane å gjøre her.
Men nå har jeg kun en innekatt som bruker kattedo, men han kan vell gjerne få smitten fra den andre katten som går ut likevell.

Satser på at det holder med gode forhåndsregler ;)
 
Gni rompa i fjestet ja :rolleyes: det har de heldigvis ikke til vane å gjøre her.
Men nå har jeg kun en innekatt som bruker kattedo, men han kan vell gjerne få smitten fra den andre katten som går ut likevell.

Satser på at det holder med gode forhåndsregler ;)

Jeg er helt sikker på at det holder ;)
 
Tenker at all tid du har klart å unngå smitte så langt i livet, så er jo ikke risikoen veldig stor. Det er greit å ta de anbefalte forhåndsreglene.
 
Jeg jobber med katter, hadde katter hele min barndom og har hatt det nå de siste ni årene. Allikevel har heller ikke jeg hatt toxoplasmose, men jeg tar de forhåndsregler som anbefales for det. :)
 
Back
Topp