Toxoplasmose

mrs.g

Glad i forumet
Ringte ned på legekontoret i dag for å høre svaret på blodprøvene jeg har tatt. Hun sa at det viste seg at jeg met sannsynlig har hatt toxoplasmose tidligere i livet og at jeg derfor er immun. Betyr det at jeg kan spise blodig biff, spekemat og sånt? Og ikke trenger å stresse så mye med mat om jeg skal utenlands?

Jeg vet jo at listeria fortsatt kan være farlig, men er det ikke toxoplasmose som er det man bekymrer seg for i rått kjøtt og muggoster?

Nå ble jeg plutselig redd for at jeg kan ha blitt smittet under svangerskapet! Kan de se forskjell på ny og gammel smitte ved å kun ta en blodprøve?

mrs.g ja de kan det ;-) tror det har noe med immuniseringsprosessen å gjøre.

mrs.g ja de kan det ;-) tror det har noe med immuniseringsprosessen å gjøre.
Så bra! Ja, jeg regner jo med at de hadde gitt beskjed hvis det var noe farlig :-) Hun legesekretærer sa bare at blodprøvene viste at jeg har hatt det tidligere.

Men man begynner jo alltid å tenke vettu :-)

Men babyen er ikke immun, så du må holde deg unna. Hvertfall det jeg har lest tidligere...
Mor deler sitt immunforsvar med barnet så lenge det er i magen (og ammes) så det hun er immun mot er barnet midlertidig immun mot... ;-) men altså er lettere for mor å bli syk under spesielt graviditeten...

Back
Topp