Toxoplasmose

MammaTilN<3

Glad i forumet
Aprilbarna`15
Hjelp! Reiser til Italia og ble veldig bekymret da jeg var på matportalen og leste dette:

"I mange land er sjansen for å bli smittet med Toxoplasma langt høyere enn i Norge. Forekomsten av toksoplasmose viser store geografiske variasjoner. Infeksjonen er hyppig i milde og fuktige strøk, sjelden i tørre og varme områder. Land med høy smitterisiko er blant annet Frankrike, Italia, Portugal, Spania og Kanariøyene - der ca. 60-80 prosent av den yngre befolkningen har hatt infeksjonen og er immune"

Tanker?

Ta en test hos legen for å sjekke om du er immun :-)

Jeg skal også til spania 2 uker i sommer. Kommer bare til å være veldig obs på salater. Spiser ikke salater på resturanter f.eks. Og skyller frukt og bær nøye før jeg spiser det ! :)

Jeg var i Barcelona sist jeg var gravid og etter å ha spist flere måltider med kokt skinke leste jeg at det var høyere forekomst av toxoplasmose i Spania. Det ødela ferien litt for jeg ble litt engstelig. Vi har katt og jeg hadde tatt blodprøver i begynnelsen av svangerskapet, men hadde det ikke fra før. Så tok nye prøver da jeg kom hjem. Hadde gått fint og irriterte meg selv at jeg hadde blitt så engstelig. Men er jo bare slik vi er ;)

Jeg var i Barcelona sist jeg var gravid og etter å ha spist flere måltider med kokt skinke leste jeg at det var høyere forekomst av toxoplasmose i Spania. Det ødela ferien litt for jeg ble litt engstelig. Vi har katt og jeg hadde tatt blodprøver i begynnelsen av svangerskapet, men hadde det ikke fra før. Så tok nye prøver da jeg kom hjem. Hadde gått fint og irriterte meg selv at jeg hadde blitt så engstelig. Men er jo bare slik vi er ;)
Husker du hvor lang tid det tok før du fikk prøvesvar? :) Så bra det gikk fint for deg :D

Back
Topp