toxoplasmose

Frøbert2016<3

Elsker forumet
jeg fikk blodprøvesvarene mine i dag. som vanlig er jeg lav på jern og d vitamin. Men det som jeg stusset mest over:
toxoplasmosetesten. Jeg har antistoffer! Det stod at dette kommer av tidligere toxoplasmose-infeksjon.

Er det noen andre som har hatt denne infeksjonen? Heldigvis er fordelen at fosteret er beskyttet mot den infeksjonen nå. Men samtidig lurer jeg på om jeg kan ha hatt toxoplasmose tidligere, som har ført til en av mine tidligere SA.

Noen andre med antistoffer?
 
Jeg har hatt antistoffer i tidligere svangerskap. I dette svangerskapet fikk jeg ikke gråsonen eller ikke påvist antistoffer.

Det er nok mest sannsynlig at du har hatt toxoplasmose uten at du har vært gravid.
 
Har dessverre ikke noe svar.. men kan jeg spør hvor lang tid det tok fra du tok prøvene til du fikk svaret? Jeg tok fredag for en uke siden, og har ikke fått svar. Skulle hatt de til tirsdag for da skal jeg til jordmor :p
 
Du får høre med legen:) er det ikke mest sannsynlig at du har blitt smittet som liten?

Sist svangerskap krysset ikke legen av på den testen for meg, hun mente det var unødvendig. Da jeg spurte tok vi den og jeg hadde ikke antistoff da. Vet ikke om den ble tatt denne gang.
 
Har ingen svar,men et spørsmål:p
Hvor lang tid tok det før dere fikk svarene tilsendt?
Jeg var for tre uker siden idag,ikke fått noe i posten endå
 
Hvor lang tid tok det før dere fikk svarene tilsendt?
Jeg var for tre uker siden idag,ikke fått noe i posten endå
kan jeg spør hvor lang tid det tok fra du tok prøvene til du fikk svaret? Jeg tok fredag for en uke siden, og har ikke fått svar. Skulle hatt de til tirsdag for da skal jeg til jordmor :p

Jeg fikk beskjed om at resultatene blir sendt til jordmor, og at jeg får vite det neste gang jeg kommer dit. Siden hun skrev henvisningen (jeg gikk til et sånt laboratorie-firma og tok prøvene).
 
Jeg spurte i dag på legekontoret og de sa jeg fikk prøvene neste gang jeg har time. Med tanke på at jeg kun skal gå til jordmor kan jo det ta sin tid! Hehe.
 
jeg tok prøvene 21. jan, og fikk svar i dag. Prøvene mine blir sendt til Furst, så det tar som regel litt tid. Jeg får forsovidt alltid svarene hjem, pga gastric bypass-blodprøver. Denne gangen kombinerte de svangerskapsblodprøver med gbp-blodprøver (det ble MANGE glass!). Så jeg får alt hjem for å følge med litt på det selv. Facinerende hvor mye man lærer av sånt etterhvert :p
 
Jeg fikk også beskjed etter blodprøve at jeg har antistoffer. Fastlegen sier det er svært vanlig for oss som kommer fra "varmere" land (jeg kommer fra Serbia) og han synes jeg hadde infeksjon i barndommen. Jeg synes ikke det er noe jeg skulle bekymre meg for ☺.
 
Jeg har også antistoff mot det. Er oppvokst med katter og gravde også mye i sandkasser når jeg var lita. Så regner med det er grunnen til at jeg har hatt det.

Risikoen for at fosteret blir skadet er under 5 prosent hvis mor blir smittet tidlig i svangerskapet og rundt 70 prosent hvis det skjer sent. Helseskadene på fosteret blir imidlertid hyppigere og større hvis barnet smittes tidlig i svangerskapet. Det mest fryktede er hjerneskader og svekket syn og hørsel.
Risikoen for spontanabort – at du mister barnet – øker også ved smitte tidlig i svangerskapet.

Hvis du har mistet før pga bakterien, vil det jo da mest sannsynlig være for at fosteret har blitt veldig skadet av det :/ Men mange opplever jo SA uten noen spesiell grunn. Har selv mistet 2 ganger, uten at det har vært noe grunn.
Men nå er du jo immun, så du trenger ikke bekymre deg for at barnet blir skadet av det:) Men for sikkerhetsskyld er det greit å holde seg unna kattekassen, vaske frukt og grønt, spise kjøttpålegg mens det er fersk og ha god håndhygiene :)
 
Jeg har også antistoffer og hadde også sist svangerskap. Også hatt katt i barndommen så regner med jeg har blitt smittet en gang da
 
Back
Topp