toxoplasmose

mayaen80

Juni12s multitasker
Mailykke <3
VIP
Himmelbarn
Fikk blodprøvesvarene fra første svangerskapskontroll i posten i dag.
Der står det på Toxoplasmose: Tidligere toxoplasmoseinfisert. Fosteret er beskyttet mot smitte.

Noen som har en viss formening hva det betyr?

Det er vel det at babyen eller du kan bli syke, som legen sa til meg (har 2 katter) Har du hatt det, kan du ikke få det igjen eller bli smitta, man er imun liksom.. hehe

Vil det si jeg er immun da? ettersom jeg har hatt det før?

Vist jeg tolker dette rett,så vil dette si at du har tidligere vært smittet av dette. Derfor har din kropp dannet antistoff mot dette og vil overføre dette til barnet. Dvs at du med trygghet kan være i nærhet av katter under svangerskapet. :)

Sandbakk skrev:
Vist jeg tolker dette rett,så vil dette si at du har tidligere vært smittet av dette. Derfor har din kropp dannet antistoff mot dette og vil overføre dette til barnet. Dvs at du med trygghet kan være i nærhet av katter under svangerskapet. :)

altso du overfører antistoffene til ditt barn i magen... :)

Så heldig du er! skulle ønske jeg også kunne fått det svare, men det var negativt hos meg.

Tror du skal være glad for at du har hatt toxoplasma :) da slipper du å se ut som hun gærne i vennegjengen og i familien :D Alt må vaskes skikkelig godt og stekes også skikkelig godt..
tror de fleste skulle ønske de hadde hatt det ifra før, sukk. :)

Det betyr at du har hatt det før og at du og derfor også barnet ikke kan bli smittet på nytt under svangerskapet. Toxoplasmose er ufarlig for ikke gravide og arter seg som en vanlig forskjølelse. Ble "smittet" av toxoplasmose under forrige svangerskap, og det er ganske så uvanlig å bli smittet av annet enn katt her i Norge.

mayaen80 skrev:
Vil det si jeg er immun da? ettersom jeg har hatt det før?

Ja.. Slik jeg forstod det.. Jeg var ikke immun, så jeg kan bli smitta.. Men blodprøve av kattene mine viste seg at de ikke har stoffet i seg =)

lille bølle skrev:
Det betyr at du har hatt det før og at du og derfor også barnet ikke kan bli smittet på nytt under svangerskapet. Toxoplasmose er ufarlig for ikke gravide og arter seg som en vanlig forskjølelse. Ble "smittet" av toxoplasmose under forrige svangerskap, og det er ganske så uvanlig å bli smittet av annet enn katt her i Norge.

uff hvordan merket du att du var smitta? og hvordan gikk det med barnet i magen?
jeg er toxo negativ, kan ikke skjønne det, siden jeg er oppvokst med katter men :) Prøver å ta alle forhåndsregler under sv.skapet:)

LiljeBlomst skrev:

lille bølle skrev:

uff hvordan merket du att du var smitta? og hvordan gikk det med barnet i magen?
jeg er toxo negativ, kan ikke skjønne det, siden jeg er oppvokst med katter men :) Prøver å ta alle forhåndsregler under sv.skapet:)

Slo ut på blodprøve som ble tatt i førsten av svangerskapet. Barnet er alt bare bra med, så lenge toxoplasmose blir oppdaga og behandla er det ikke skadelig for barnet, det er senvirkningene av at det forblir ubehandlet som fører til skader. Fikk antibiotika som gikk over til barnet, for å behandle. Tok fostervannsprøve for å sjekke om barnet (fortsatt) var smittet. Smitterisikoen fra mor til barn er veldig liten i førsten av svangerskapet, men øker utover. Fikk også 2 ekstra UL på riksen hvor de så etter tegn på smitte . Også ble det tatt blodprøver av navlestrengen og barnet rett etter fødsel:) så følte at alt var veldig trygt, og vi ble godt ivaretatt fram til vi kom på barsel:)

Back
Topp