Toxoplasmose

Sillebedille

Glad i forumet
Jeg har tatt blodprøve for toksoplasmose, siden jeg har katt og er ekstra utsatt for smitte. Nå har jeg fått tilbake prøvesvar som viser at jeg har vært smittet en gang mellom forrige graviditet og denne, og derfor er immun. (Ser heldigvis ikke ut til at jeg har blitt smittet mens jeg har vært gravid, men har tatt en ekstra blodprøve for sikkerhets skyld.)

Så nå behøver jeg ihvertfall ikke være redd for å kose med katten lenger!:-)  Er det noen som vet om andre ting jeg ikke trenger å bekymre meg for nå...? Er jo fortsatt redd for listeria, men deilig å slippe å være bekymret for toxoplasmose lenger.... :-)

Så greit.. 

Har og katt, men mannen tar seg av sanden, men har vurdert å ta en test..

Er det bare å si til legen at man bekymret eller?

Men er det ikke sånn at det er ikke alle katter som er bærere av toxoplasma??

jeg tror det er greit å være forsiktig uansett jeg 

Jeg fikk greie på at jeg antakelig har blitt smittet en gang, men jeg hadde ikke nok antistoffer til å være immun.. Ikke vet jeg hva det skal bety.
Du skal vel fortsatt være forsiktig med å rote rundt i jord, for der er også smitten - vil tro det gjelder selvom du har hatt den.
Ellers kan jeg igrunnen ikke så mye om den... Det JEG er redd for nå for tida er feber. Det går masse av det på jobben, og det er jo ikke spesielt heldig for gravide.

Jeg tror jeg hadde vært forsiktig uansett, for du vet jo ikke hvordan smitten er :) Du har jo hatt det, men ikke babyen, så det kan jo hende at hvis du spiser noe med bakterien så får babyen det.. Aner ikke jeg altså, men du kan jo høre med jordmor :) Hadde hvertfall ikke gjort noe før jeg var sikker :)

Jøss så mye info dere fikk av legene deres om Toxoplasmose svarene da!
Jeg fikk bare vite "Den var negativ". Sykt irriterende.
Ikke noe om jeg hadde hatt det før eller noen ting.
Jobber hos veterinær, og har hatt ekstremt mye kontakt med både katter og kattetoalett,
for å si det mildt. Må teste meg flere ganger, men kjenner jeg har ikke veldig lyst å gjøre det hos legen min siden de ikke klarer å gi meg noe mer info enn det.
Syns dere jeg burde spørre om det når jeg er på ordinær UL?

minitrollet skrev:
Så greit.. 

Har og katt, men mannen tar seg av sanden, men har vurdert å ta en test..

Er det bare å si til legen at man bekymret eller?

Men er det ikke sånn at det er ikke alle katter som er bærere av toxoplasma??

Jeg bad om at de testet det, siden jeg har katt. Nei, de fleste norske katter er ikke bærere.

Takk for innspill, folkens! Etter det legen sa så var det ikke noen fare for å bli smittet igjen, hverken for meg eller babyen, men jeg skal høre en gang til for sikkerhets skyld. Uansett så vil jeg jo fortsatt være forsiktig med mat...

Back
Topp