Toxoplasmose/katter

5.mannpåvei

Forumet er livet
September To Remember
Septemberlykke 2024
Husker vi hadde en tråd om dette i starten, men nå lurer jeg. Er det mange som har katter og ikke testet positivt for toxoplasmose?

Kjenner det stresser meg litt etter å ha lest mer om det i dag. Er ikke så mye med kattene våre, men de er under året så jeg må nesten kose litt med de :) Er veldig nøye og vasker alltid hender etter kos, og alltid før jeg lager mat, spiser osv...

Har skjønt at mange tester positivt fra start og da er man immun, men hvor mange har katter og tester negativt?
 
Blir man automatisk testet for det? Har ikke hørt noe om det, men har katt...
 
Jeg måtte be om å bli testet siden jeg har hatt katt siden 2005. Men jeg testet positivt fra start og noe jeg egentlig forventet.
 
Sniker.
Jeg har katt og testet negativt. Risikoen er visst størst om man tømmer kattekassa osv, og heldigvis gjør katten min sånt ute. Vasker henda etter kos + før mat og er nøye med at mat ikke ligger på kjøkkenbenken om den ikke er nyvasket.
 
Jeg hadde katt inntil i fjor og testet negativ v/ start i mine to tidligere svangerskap. Han var utekatt, men brukte kassen inne en del om vinteren. Har alltid vasket hendene etter å ha tømt den. Det som forbauset meg litt er alle de mengdene med spekemat og medium minus jeg har spist i løpet av livet uten å ha fått toxoplasmose. Sier kanskje litt om hvor sjeldent det er?
 
Blir man automatisk testet for det? Har ikke hørt noe om det, men har katt...

Jeg har blitt testet for det hver gang, nå denne gangen spurte jordmor om vi har katter og krysset av på å ta den testen. Den er ikke obligatorisk, men tas ved behov :) jeg syns det var greit å vite.
 
Jeg måtte be om å bli testet siden jeg har hatt katt siden 2005. Men jeg testet positivt fra start og noe jeg egentlig forventet.

Ja og det er jo bedre! Da er du immun og trenger ikke bekymre deg :)

Våre katter sniker seg noen ganger inn på rommet vårt på morgenen, og har lagt seg oppå dyna noen ganger, har liksom tenkt at så lenge jeg ikke tar form går det greit, men i dag ble jeg litt skeptisk. Får være litt strengere med de framover :)
 
Jeg hadde katt inntil i fjor og testet negativ v/ start i mine to tidligere svangerskap. Han var utekatt, men brukte kassen inne en del om vinteren. Har alltid vasket hendene etter å ha tømt den. Det som forbauset meg litt er alle de mengdene med spekemat og medium minus jeg har spist i løpet av livet uten å ha fått toxoplasmose. Sier kanskje litt om hvor sjeldent det er?

Ja jeg og har alltid spist mye spekemat, så det er kanskje ikke så vanlig allikevel. :)

Våre katter har do inne, men jeg tømmer ikke den. :)

Får satse på at det holder!
 
Ja jeg og har alltid spist mye spekemat, så det er kanskje ikke så vanlig allikevel. :)

Våre katter har do inne, men jeg tømmer ikke den. :)

Får satse på at det holder!
Å ikke tømme doen mens du er gravid er tilstrekkelig som tiltak! Katter er jo veldig renslige sånn ellers.
 
Å ikke tømme doen mens du er gravid er tilstrekkelig som tiltak! Katter er jo veldig renslige sånn ellers.

Ja er det jeg og har tenkt! Får satse på at det går bra! Har aldri vært gravid med katter i hus før, så det er nytt :joyful:
 
Ja jeg og har alltid spist mye spekemat, så det er kanskje ikke så vanlig allikevel. :)

Våre katter har do inne, men jeg tømmer ikke den. :)

Får satse på at det holder!

Jeg har lest i noe svangerskapsinfo en gang at i Norge er det ganske få mennesker som tester positivt på toksoplasmose, men i Frankrike er 40 % toksoplasmose-positive :hilarious:

De spiser vel kanskje enda mer upasteurisert osv. enn oss.. Og råere lammekjøtt kanskje, nesten alle sauer har det visst.
 
Tenker at dere bør teste dere også ta det derfra, enten er man immun eller ikke. At katter er i senga eller at man koser med de er ikke farlig tenker jeg, men er man ikke immun så er det greit å kanskje bruke munnbind mens man tar kattedoen og vasker hendene grundig.
 
Har katt, men har ikke blitt testa. Verken denne gangen eller forrige svangerskap. Ingen som har nevnt det en gang, selv om de har spurt om jeg har dyr og jeg har svart hund og katt.
Jeg har vært klar over saken da, så hvis det har vært noe kattemøkk eller -oppkast inne, så har samboer blitt den heldige til å ta det.
 
Har hatt sikkert 40 fosterkatter opp gjennom tiden, og har jobbet på dyreklinikk i 8 år. Jeg testet negativt :wacky: Nå er det samboer som tømmer kattedoen, og på jobb er jeg bare litt ekstra nøye med håndhygiene etter andre sine katter :happy:
 
Jeg har 3 katter som bare er inne. Tømmer kasse, vasker kassen osv selv. Hatt katt siden jeg selv ble født, ble testet forrige svangerskap og dette, men fortsatt negativ. Jeg er nøye med å vaske hender og slikt.
 
Husker vi hadde en tråd om dette i starten, men nå lurer jeg. Er det mange som har katter og ikke testet positivt for toxoplasmose?

Kjenner det stresser meg litt etter å ha lest mer om det i dag. Er ikke så mye med kattene våre, men de er under året så jeg må nesten kose litt med de :) Er veldig nøye og vasker alltid hender etter kos, og alltid før jeg lager mat, spiser osv...

Har skjønt at mange tester positivt fra start og da er man immun, men hvor mange har katter og tester negativt?
Har katt og ikke tatt noen test. Dette er mitt andre svangerskap. Jeg har koset masse med katten min i begge svangerskap uten at det har vært noe problem. Mannen får ta seg av avføring og kattekassen.
 
Korleis blir man testa? Blodprøve? Skal hente kattunge i begynnelsen av august (kjempe bra timing sant :hilarious: ) og er litt ok å veta sånn at eg kan høyra med legen min snart eventuelt
 
Korleis blir man testa? Blodprøve? Skal hente kattunge i begynnelsen av august (kjempe bra timing sant :hilarious: ) og er litt ok å veta sånn at eg kan høyra med legen min snart eventuelt
Ja blodprøve :) unngå å tømme dokasse og vær nøye med håndvask så går det nok fint! :happy:
 
Back
Topp