Toxoplasmo og listeria

dollygirl

Glad i forumet
tar alle leger tester av dette på alle gravide??

Nei, tror ikke det. Min lege gjør ihvertfall ikke. Og ettersom jeg fikk beskjed om alt med måte sist svangerskap hadde han nok sett på meg som hysterisk om jeg spurte. (fulgte selvfølgelig ikke rådet hans)

Aldri blitt testet for dette jeg...

Ikke jeg heller...

Jøss, det trodde jeg ALLE ble testet for på første svangerskapskontroll hos legen, sammen med blodtyper, røde hunder, antistoffer, HIV osv... Virket på meg som at det var et standard skjema man måtte gjennom....
Merkelig at det praksiseres så ulikt....

Toxo er det vel noen som tester for, listeria er ingen vits å teste for siden dette er noe man kan få flere ganger. 

Jeg ble testa for den tox- greia på første legebesøk men det er fordi jeg har katt. Legen spurte selv om jeg hadde katt og siden jeg har det så tok de den blodprøva.

ikke blitt testet for dette i noen av svangerskapene..

Her tok legen blodprøver på første kontroll, må jo ha med et papir på det på sykehuset hvis du ikke vill at personellet skal komme inn med fullt verneutstyr....

Tror ikke de tok for toxoplasmo denne gangen siden den var positiv sist, den forandrer seg vel ikke.....

Barnslig skrev:
Her tok legen blodprøver på første kontroll, må jo ha med et papir på det på sykehuset hvis du ikke vill at personellet skal komme inn med fullt verneutstyr....

Tror ikke de tok for toxoplasmo denne gangen siden den var positiv sist, den forandrer seg vel ikke.....

Det er pga HIV. 

Babylykke81 skrev:
Jøss, det trodde jeg ALLE ble testet for på første svangerskapskontroll hos legen, sammen med blodtyper, røde hunder, antistoffer, HIV osv... Virket på meg som at det var et standard skjema man måtte gjennom....
Merkelig at det praksiseres så ulikt....

Labambie skrev:

Barnslig skrev:

Det er pga HIV. 

Labambie skrev:

Barnslig skrev:

Det er pga HIV. 

Ja, for hiv, hepatitt osv, vet jo det da, men det ble tatt for toxoplasmo også, kan jo hende det er siden jeg hadde katt, det husker jeg ikke.....

Vi skal alle bli testet for Toxoplasmose, men legen sier ikke noe om det så sant det er noe å si på prøven. Den tas sammen med de andre blodprøvene ved første svangerskaps kontroll.

Toxoplsmose, hvis en har hatt det i kroppen før svangerskap kan en være immun og det er ikke farlig. Men om man ikke har vært borti det før kan fosteret få konsekvensene.

(Derfor en skal holde seg unna (eller ekstremt god hygiene) rundt katter/kattebasj og kattunger. også være forsiktig i lemmingstiden til sauene)

Men hvis du ikke har hørt noe, så er testen fin =)

Og ingen grunn til bekymring.

Back
Topp