Toxoplasma?

Mammalykke123

Ble mamma til verdens fineste prins ❤️ 03.02.2015
Noen andre som har fosterbeskyttelse mot det? Fikk vite med minstemann at jeg har hatt toxoplasma før en graviditet og derfor har fosterbeskyttelse for det, altså baby kan ikke få det. Men hva betyr det egentlig, kan jeg spise trønderfår da?
Fikk egentlig aldri en forklaring på hva det betyr, å regner med jeg har det denne gangen å. Har ikke fått svar på prøvene enda.

Ville latt være, for listeria er også en av farene.

Jeg ville ikke stolt på hva noen av oss her inne svarer på det her :p Spør en lege!

Hadde ikke stolt på en lege heller her om h*n sa det var greit :p står jo overalt på nettet at på tross av at man er immun mot toksoplasma så kan det likevel være listeria i maten.

Jeg ville latt være på grunn av listeria-risiko. Dette fikk jeg også beskjed om av lege og jordmor når jeg spurte de ang. Toxoplasmose i spekemat.

Ah, da holder jeg meg unna. Har ikke fått noe beskjed om jeg kan spise eller ikke, men bare noe jeg har tenkt for meg selv :p hva med kattesand da? Jeg bytter på kassa til katten min å, men den et innekatt, aldri vært ut.

Ah, da holder jeg meg unna. Har ikke fått noe beskjed om jeg kan spise eller ikke, men bare noe jeg har tenkt for meg selv :p hva med kattesand da? Jeg bytter på kassa til katten min å, men den et innekatt, aldri vært ut.
Det skal vel i utgangspunktet ikke være noen fare, er vel toxoplasmose de er redd for da, er det ikke? Men hvis du vil være på den sikre siden, bruk hansker eller vask deg grundig etter å ha skiftet sand :)

Jeg fikk beskjed av legen min at jeg burde la mannen ta seg av kattesand nytte, og det å ta bort bæsj fra kattedoen. Det er i kattebæsjen det er toxoplasmose, og den er farlig for gravide. Er du allerede smittet med den før graviditet og imun, så vet jeg ikke.. Men hadde ringt på lege kontoret og spørt kansje :-)

Litt statestikk og sannsynlighet om toxoplasmose:

Først og fremst må du være sikker på at du ikke er immun. Omtrent 10% er immune.

0,2% blir smittet i svangerskapet og det kun 20-30% av disse 0,2 % som overfører smitten til fosteret.

Dvs at 10 av 5000 blir smittet, men bare 2-3 av disse overfører smitten til fosteret.

-Majoriteten av disse kommer av at mor har spist rått kjøtt. - Deretter følger for dårlig vasket frukt og grønnsaker. -Til sist havner kontakt med katt.

Det spørs også om katten i det hele tatt bærer toxoplasmoseparasitten.
En innekatt har antakelig ikke blitt utsatt for toxoplasmose og er ingen trussel.

For å bli smitten fra katt må du nærmest spise katteavføring (eller på ett vis innta partikler fra avføringen, f eks via uvaskede hender)

Så du trenger ikke være redd for å skifte kattesand, så lenge du er nøye med håndhygiene. Bruk gjerne engangshansker, og sørg for å vaske hendene. Vær obs på å vaske godt under neglene om du har vært i direkte kontakt med katteavføring.

Jeg fikk beskjed om at jeg var immun. Vet ikke helt hva det innebærer, men det er ikke bestandig jeg gidder å bruke hansker når jeg luker i hagen f.eks. Det er vel først og fremst jord og katteavføring som kan ha de bakteriene?

Jeg fikk beskjed om at jeg var immun. Vet ikke helt hva det innebærer, men det er ikke bestandig jeg gidder å bruke hansker når jeg luker i hagen f.eks. Det er vel først og fremst jord og katteavføring som kan ha de bakteriene?

Var nettopp noen som skrev at de fleste som ble smittet fikk smitten fra frukt/grønnsaker som muligens ikke var så godt vasket? I så fall tenker jeg at jeg sikkert har hatt det, er litt sløv til å huske å skylle eplene :p

Var nettopp noen som skrev at de fleste som ble smittet fikk smitten fra frukt/grønnsaker som muligens ikke var så godt vasket? I så fall tenker jeg at jeg sikkert har hatt det, er litt sløv til å huske å skylle eplene :p
Hehe, jeg har alltid vært sløv med skylling. Noen ganger har jeg til og med spist rå poteter rett fra jorda (var på sykkeltur og fikk litt lavt blodsukker). I tillegg adopterte jeg noen kattunger som jeg fant på gata da jeg bodde et halvår i Afrika. Så om jeg IKKE hadde hatt toxoplasmose fra før, så hadde jeg vært veldig overraska :-)

Om du har hatt toxoplasma så slår den ut positiv på blodprøvene du tar i uke 12 til legen :) så står det i parantes om du har forsterbeksyttelse eller ikke.

Back
Topp