Toxoplasma I grenseland

Blakken

Gift med forumet
Januarlykke 2016
Hva betyr dette? Har postet samme spørsmål på svangerskap og fødsel også, men er så bekymret! Måtte ta ny blodprøve I dag, men får ikke svar før om en uke. Har noen av dere erfaringer eller lignende? Legen ville ikke gå I detalj før vi har svar på ny prøve. Klarer ikke å tenke på annet.. er så redd for at lille har tatt skade!

Er det på den blodprøven i uke 12? For da regner jeg med du er testet positivt, og da er det vel mest sansynlig at du er smittet i tiden rett før du ble gravid. Da vil de bare sjekke videre for å være sikker på at du ikke er smittet rett etter du ble gravid. Det var i hvertfall sånn det var for ei anna her inne som hadde for høye nivåer i blodet. :-) håper alt har gått bra med den lille i hvert fall :)

Er det på den blodprøven i uke 12? For da regner jeg med du er testet positivt, og da er det vel mest sansynlig at du er smittet i tiden rett før du ble gravid. Da vil de bare sjekke videre for å være sikker på at du ikke er smittet rett etter du ble gravid. Det var i hvertfall sånn det var for ei anna her inne som hadde for høye nivåer i blodet. :) håper alt har gått bra med den lille i hvert fall :)
Nei, den I uke 12 var negativ. Tok ny nå fordi jeg var I Syden uke 16. Er derfor jeg er bekymret..

Gah... Da syns jeg det er rart du får et sånnt svar for da er du jo enten smittet eller ikke....

Jeg har ikke blitt testet for det i det hele tatt :/

Gah... Da syns jeg det er rart du får et sånnt svar for da er du jo enten smittet eller ikke....
Er det jeg også tenker. Ahr, liker ikke når leger bare sier/skriver ting uten å tenke på pasientens følelser.

Jeg har ikke blitt testet for det i det hele tatt :/

Du blir bare testet for det hvis du har katt :-) Jeg ble testet for det siden jeg jobbet med dyr. Men jeg ba også om det... Er du ikke testet bør du bare oppføre deg som at du ikke er smittet tidligere. Vaske grønnsakene nøye, og ddubholdt på med hest hvis jeg ikke husker feil? så da er set lurt å være nøye med å vaske hender når du har vært i stallen :)

Er det jeg også tenker. Ahr, liker ikke når leger bare sier/skriver ting uten å tenke på pasientens følelser.

Nei skjønner ikke hvorfor de ikke kan forklare hva de mener skikkelig... Skjønner at han ikke vil gjøre deg bekymret men du blir jo mer bekymret av å ikke vite! Prøv å trøst deg med at det mest sannsynlig går bra :-)

Er dette noe en bør spørre om å bli testet for? Jeg har ikke blitt testet for det, men har både hund, katt, hest, sau og høns. Så er jo borti en del dyr og bakterier iløpet av en dag.. :/

Er dette noe en bør spørre om å bli testet for? Jeg har ikke blitt testet for det, men har både hund, katt, hest, sau og høns. Så er jo borti en del dyr og bakterier iløpet av en dag.. :/
Jeg trodde det var noe alle ble testet for I uke 12, men kanskje ikke? Jeg ble testet igjen fordi jeg hadde vært I utlandet. Sånn jeg har forstått det, er det en veldig sjelden smitte, så tror ikke du trenger å være bekymret :)

Etter resultatene jeg fikk utdelt (ja spurte om å få de på papir så jeg kunne se de selv) så er det ikke tatt. Men har en ganske vimsete jordmor, så mange av blodprøvene som skulle vært tatt på første kontroll ble ikke tatt før i uke 19-20 når legen min så at det ikke var gjort. Så kanskje det er blitt noe kluss og glemsel av flere verdier som skulle vært tatt.. :/ får spørre de igjen på neste kontroll :)

Ang legen din har du rett på å skulle vite hva han mistenker, og hva prøvene har vist. Hvis han er usikker på om verdien er gyldig så bør han si det, men han bør også forklare si hva videre tiltak er om mistanken han har viser seg å være rett.
Du har rett på å vite alt som har med din helsetilstand å gjøre, legen skal ikke holde noe hemmelig for deg som pasient. Så her ville jeg gått inn med en klage til legekontoret og krevd å få den informasjonen du har rett på. :) veldig vanskelig å gjøre, men veldig lurt :)
Jeg som sykepleier gjør det daglig for mine pasienter, men for meg selv synes jeg det er ekstremt vanskelig å kreve det samme.

Du blir bare testet for det hvis du har katt :-) Jeg ble testet for det siden jeg jobbet med dyr. Men jeg ba også om det... Er du ikke testet bør du bare oppføre deg som at du ikke er smittet tidligere. Vaske grønnsakene nøye, og ddubholdt på med hest hvis jeg ikke husker feil? så da er set lurt å være nøye med å vaske hender når du har vært i stallen :)
Jeg har også 8 katter :p legen min vet også om det, men han sa det var unødvendig å teste meg.. :/

Back
Topp