Toxomoplose

BIBBI3

Forumet er livet
Jeg har fått tak i to ung-katter i helga og lurer derfor på hvordan man kan vite om man har fått toxoplasmose..
Det er sambo som skifter katte-doen, og jeg vasker henda bestandig etter kos og berøring.
Men tenker selvsagt på at man aldri kan være for sikker.
Leser mye om forhåndsregler, men ingenting om hva smitten kan gjøre med kroppen vår.

Hvordan kan jeg vite om jeg har fått toxoplasmose ? [8|]

For å sjekke det, må du testes hos lege. Jeg testet det i begynnelsen av svangerskapet og hadde det ikke. Har hatt katt i alle år og har nesten alltid vært den som skiftet sand. Legen min sa at det er veldig sjelden man får det her i Norge, og at det skal ganske mye til for å få det.
(Du kan jo ringe legen å si at du har fått katt nå, og vil sjekkes. Jeg skal ha ny sjekk rett før gutten vår kommer også).

Har ingen anelse..
Eneste jordmora sa te mæ e at æ hadde ingen antistoffa, så æ måtte være ekstra forsiktig med katte, kjøtt og råe grønnsaker...

Sjekka det også på første kontrollen. Får evt ta en ny blodprøve hos legen 18 april. Tror man kan sjekke om man er immun ...
Hvis det er sånn at man får influensalignende symptom, så er det vel et varsku om man får feber?[8|]

Toksoplasmose fremkalles av en mikrobe kalt protzo og er meget vanlig i norge. Man regner at ca.50% av alle nordmenn smittes, men bare 10% vil utvikle symptomer. Men en infeksjon er ikke så harmløs for et foster. Farligst er smitten for foster de tre første mnd. Hvis du som gravid får TPM og dette blir oppdaget, kan man med antibiotikabehandling forhindre at fostret blir smittet.
Men siden man neppe vet om man har antistoffer mot TPM, skal man som gravid ta visse forhåndsregler. TPM smitter ikke fra menneske tiol menneske, men via katteavføring. I tillegg kan mikroben forekomme i kjøtt fra forskjellige dyr og rå grønnsaker.

Gode råd:
1.Unngå kontakt med fremmede katter.
2.Unngå kontakt med egen katts avføring, også sandkasser på lekeplasser (enkelte katter gjør fra seg der).
3.Unngå rått kjøtt. Sørg for at det er gjennomstekt eller kokt.
4.Vask frukt og grønnsaker godt før bruk.
5.Vask hendene straks du har vært i kontakt med rått kjøtt, uvaskede grønnsaker og jord.

TPM er mer utbredt i Syd-Europa enn i Norden, og kattehold er vanligere. Mange velger derfor å avstå fra feriereiser til Syden tidlig i svangerskapet, dersom man ikke har antistoffer.

(Kopierte den fra skravletråden).

Toksoplasmose er en infeksjon med en liten parasitt som heter Toxoplasma gondii. Størsteparten av de som får denne infeksjonen har ingen sykdomstegn, noen har lette symptomer som feber, sår hals eller influensaliknende plager.

Gravide og personer med immunsvikt kan imidlertid få plager av denne infeksjonen. Spontanaborter og misdannelser kan forekomme.

Må nesten bare be om sjekk, for det ser ikke ut til at man kan stole på at det vil merkes. [8|]

Det var lite symptomer, men enig med deg Irene, be heller om legesjekk.

Like greitt det.. [;)]

Back
Topp