Totalt uintressert i mat :/

Mamma til 4

Elsker forumet
Har en litrn gutt på 5 mnd, interessen for mat har bare avtatt mer og mer fra 3 mmd pg frem til nå :( jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Han har aldri lyst på mat :( pupp, flaske, grøt, sviskemos osv. Han vul aldri ha, føler jeg tvangs forer han hver gang. Siste kontroll lå han helt på gjennomsnittet. Vekt økningen var ok sa helsesøster. Likte grøt i ca 2 uker men nå vil han ikke ha det heller. Får pupp om natta og det er han fornøyd med. Han er blid og fornøyd å virker ikke slapp/ unormalt trøtt. Men hvorfor vil han ikke ha mat ?

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app
 
Har en litrn gutt på 5 mnd, interessen for mat har bare avtatt mer og mer fra 3 mmd pg frem til nå :( jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Han har aldri lyst på mat :( pupp, flaske, grøt, sviskemos osv. Han vul aldri ha, føler jeg tvangs forer han hver gang. Siste kontroll lå han helt på gjennomsnittet. Vekt økningen var ok sa helsesøster. Likte grøt i ca 2 uker men nå vil han ikke ha det heller. Får pupp om natta og det er han fornøyd med. Han er blid og fornøyd å virker ikke slapp/ unormalt trøtt. Men hvorfor vil han ikke ha mat ?

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app

Hmm, ikke godt å si, har ikke vært borti det. Har han hatt en dårlig opplevelse med maten? Fått mageknip, forstoppelse eller lignende før?
Får du i han vann på dagtid? Pass på dehydrering, det er fort gjort. Hva sier helsesøster da? Skjønner frustrasjonen :(
 
Han har nok slitt litt med mageknip, dette ga seg rundt 3 mnd. Sliter fremdeles når han skal bæsje, gråter og har vondt. Men aldri vært forstoppet. Drikker vann, mye vann. Men aldri så myr at drt metter. Hrlsrsøstrr sier ikke stort. Sier han spiser mår hsn er sulten. Når er han sulten, aldri ?

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app
 
Han har nok slitt litt med mageknip, dette ga seg rundt 3 mnd. Sliter fremdeles når han skal bæsje, gråter og har vondt. Men aldri vært forstoppet. Drikker vann, mye vann. Men aldri så myr at drt metter. Hrlsrsøstrr sier ikke stort. Sier han spiser mår hsn er sulten. Når er han sulten, aldri ?

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app

Det kan jo ha en sammenheng? Leste mye på dette når mi var forstoppet/hard i magen, at de kan unngå mat bevisst. Men det trenger jo ikke være det. Er det mulig han spiser såpass godt på natten at han ikke er så sulten på dagtid? Alle babyer er jo forskjellige, men viss det begynner å gå utover vekten så regner jeg med helsesøster har diverse tiltak for å få han til å spise. Nå er jo vektoppgangen ok som du skrev, og han virker blid og fornøyd, det er iallefall et godt tegn. Men jeg synes du burde kjenne litt på magefølelsen, det er du som kjenner han best. Kanskje noen andre på forumet har vært borti lignende som har noen råd. Mi var veldig opp og ned på matfronten, men har tatt pupp hele vegen..
 
Problemet her er at jeg måtte begymnr med tillegg nettopp fordi jeg ikke har nol melk, mellom 2-3 mnd la han på seg alt for lite. Han er ikke forstoppet og har heller aldri vært det. Helsesøster har nok tiltak dersom det går utover vekten hans. Jeg kjenner bare at jeg blir sliten/ stresset av at han aldri lengre koser seg med maten.

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app
 
Problemet her er at jeg måtte begymnr med tillegg nettopp fordi jeg ikke har nol melk, mellom 2-3 mnd la han på seg alt for lite. Han er ikke forstoppet og har heller aldri vært det. Helsesøster har nok tiltak dersom det går utover vekten hans. Jeg kjenner bare at jeg blir sliten/ stresset av at han aldri lengre koser seg med maten.

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app

Okej, uff det skjønner jeg. Hadde følt det på akkurat samme måte. Viss du ikke har prøvd allerede, så prøv med masse søte frukter, litt og ofte så han får kjenne på den søte smaken. Det tok en stund før hun synes noe var godt, men så plutselig var alt jeg ga henne godt. Så kan du evt blande det du ser han synes er godt i grøt og i melken, de har utrolig sensitive smaksløker og smaker mye mer enn oss. Jeg ville prøvd masse "godsaker".
 
Har en litrn gutt på 5 mnd, interessen for mat har bare avtatt mer og mer fra 3 mmd pg frem til nå :( jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Han har aldri lyst på mat :( pupp, flaske, grøt, sviskemos osv. Han vul aldri ha, føler jeg tvangs forer han hver gang. Siste kontroll lå han helt på gjennomsnittet. Vekt økningen var ok sa helsesøster. Likte grøt i ca 2 uker men nå vil han ikke ha det heller. Får pupp om natta og det er han fornøyd med. Han er blid og fornøyd å virker ikke slapp/ unormalt trøtt. Men hvorfor vil han ikke ha mat ?

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app
Hun eldste jenta mi var sånn. Akkurat sånn!
Hun er noe vanskelig fortsatt men det største problemet er vel at hun har dårlig bordskikk ettersom hun har fått spise akkurat som hun ville,bare hun spiste!! ;)

Etter mye prøving og feiling så fant jeg etterhvert enkelte matvarer hun likte,og disse spiste hun. Så det ble noe ensformig.. Hun ville ikke bli matet,så når hun fikk spise selv så hjalp det.
Nå kan jeg flire litt av det, men for et stress det var :eek: kjøpte vel hele butikken for og finne noe som falt i smak.. MEN hun er en aktiv og fin jente nå! :)
Noen barn bare er sånn tror jeg. Hun er fortsatt småspist. Også har hun "spisedager" innimellom og da spiser hun mer en pappa :D
Hadde jeg visst dette da,så hadde jeg tatt det mer med ro da.
 
Her hjelper der kjempemye å la han holde og spise maten selv. Jeg har gitt han en paprika som han fikk sutte på (fikk ikke til å bite noe av den siden den er hard), en brokkolibukett med brokkolimos på slik at han suttet av mosen, agurk, squash, brød med leverpostei osv. Han er 5,5 mnd så han er ikke kjempeflink til å holde eller plukke ting opp, så jeg holden maten opp slik at han får ordentlig tak. Han får ikke i seg så mye på denne måten, men han får smakt på veldig mye :) Ellers ville jeg satset på å blande myyye av den frukten babyen liker i grøt eller sammen med andre ting, slik at fruktsmaken blir dominerende :)
 
Kanskje han ikke er sulten? At han spiser mer på natta enn du tror? Eller kanskje han plukker opp at du er stressa, og da vil han ikke ha, men om natten går det greiere for da er dere kanskje litt sånn i halvsøvna begge to?
 
Jeg brukte 6 uker på å få i han en halv posjon grøt som tilsvarer 2 ss grøtpulver. Prøvde hver dag 2 ggr om dagen. På den perioden gikk han kun opp 180 gram. Ligger på andre streken på persentilskjema. Legen var ikke fornøyd, men hey, han er jo i fin form og blid og fornøyd. Tror ikke man kan presse i barna mat men la dem ta det i sitt tempo. Det er jo nye smaker og nye konsistenser. Først nå får vi i han noe som ligner grøt, før var det bare en tjukk suppe
 
Back
Topp