Totalruptur og planlagt keisersnitt

Jeah

Elsker forumet
Julegavene 2019
Jeg lurer på hvordan det er med fødsel nummer 2 når man hadde total ruptur grad 4 ved første?
Kort fortalt.
Gbs i urin, overtid 7 dager, ble satt i gang grunnet lite fostervann. Først med ballong kateter som viste seg å være feil når jeg hadde gbs. Slik at jeg ble lagt inn til observasjon over natten. Deretter på dag 8 overtid fikk jeg 3 runder cyrtotec. På kvelden begynte riene, men med dårlig effekt. Så jeg fikk riestimmulerende drypp og epidural. Resten bar egentlig preg av å være låst i sengen, paralyse i et bein, antibiotika hver fjerde time, ringer acetat grunnet høy puls lenge hos fosteret, drypp og blæreskylling. Ikke helt det jeg så for meg:facepalm:.

Avsluttet hele fødselen med ruptur grad 4,dette på tross av varme omslag, støttende grep og rolig utdrivningsfase. Så havnet jeg på operasjon etterpå. Nå i etterkant har jeg lett for å å ha så uhell ved hosting, nysing, hopping, eller stress. Og får episoder hvor blæren plutselig blir aktiv og jeg må stoppe opp og knipe skikkelig for å unngå å tisse på meg:angelic:.

Hva er sjansen for at dette skjer igjen? Med tanke på at ting foregikk rolig for seg ved forrige gang. Hva med planlagt keisersnitt

Har jeg hatt en komplisert fødsel med tanke på gbs, høy puls, misfarget forstervann, måtte settes i gang, lite forstervann og avslutter med totalruptur? Har jo ikke betydning, men jeg sitter dessverre ikke igjen med en god følelse etter fødselen og gruer meg til fødsel nr 2.

Har også hatt en runde med kirurgisk abort etter blighted ovum for et år siden.

Hei!

Dette var leit å høre, takk for at du deler din historie. At du ikke sitter igjen med en god fødselsopplevelse og at du gruer deg til fødsel nr 2 er helt naturlig.

For noen er planlagt keisersnitt løsningen, men ikke for alle. Her er det mange ting som ikke trenger å skje igjen og sannsynligheten er det derfor vanskelig å svare på. Mange av hendelsene i din fødsel kan henge sammen men kan også oppstå alene.

Uavhengig av om du er gravid nå eller ikke, anbefaler jeg deg på det sterkeste å ta kontakt med sykehuset evt bli henvist av legen din for en samtale på fødepoliklinikken. Der kan de sammen med deg se på totaliteten. De kan hjelpe deg bedre med hva som vil være det beste for deg ved neste fødsel. På den måten kan du trygges på best mulig måte ut i fra din tidligere opplevelse.

Når det kommer til urinlekkasje er dette noe du også kan få hjelp til hvis utfordringen vedvarer, enten via opptrening med hjelp av fysio eller kirurgisk.

Ønsker deg masse masse lykke til!

Godt å lese svaret! Hadde også totalruptur med første og er nettopp blitt gravid. Er forespeilet samtaler på svangerskapspoliklinikken for å gjennomgå ting og tang, så spent på det. Men er så tidlig enda at jeg ikke har tatt kontakt enda da. Har dog ikke lekkasjer, og fysioterapeuten jeg gikk til i ettertid sa at det er størst sjans for at en ny vaginal fødsel går bra enn ikke, så håper for både deg og meg at det stemmer!

Back
Topp