Mild (?) overstimulering – tips til bedring?

1984håp

Elsker forumet
Assistert-jentene
Mitt IVF-forsøk nr 2 endte i totalfrys pga fare for ohss. Eggstokkene var ennå veldig store (8-10 cm) og det var litt fri væske i buken. Jeg har i tillegg hatt sterke luftsmerter og vært veldig treg i magen. Det har vært vondt og ømt i magen på do, når jeg reiser meg, setter meg ned, strekker meg, går fort og går i trapper. Tror det er litt bedre nå, fem dager etter uttak.

Nå lurer jeg på hvilke gode råd dere vil gi, eller har fått, for å raskere få det bra igjen.

Legger inn det jeg allerede gjør som jeg tror er bra i et eget innlegg. Kanskje det kan være nyttig for flere i lignende situasjon.
 
Last edited:
Ting jeg gjør eller vil gjøre
  • Spise sunt og regelmessig
  • Drikke Biola og spise svisker, så magen løsner
  • Drikke mye vann
  • Drikke Farris/kullsyrevann (råd fra sykepleier)
  • Gjøre hyggelige ting (lese, se serier, tegne, strikke, være sosial om jeg klarer)
  • Meditasjon/pusteøvelser
  • Har fått Fragmin som forebygger blodpropp
  • Har fått Parlodel skal hjelpe eggstokkene å gå ned i størrelse igjen
  • Smertelindring med Paracet

Usikre ting
  • Lett bevegelse, eller holde meg i ro? Jobber med å finne en balanse. Når kan jeg trene styrke igjen?
  • Noen yogaøvelser jeg bør droppe, når jeg klarer yoga igjen? Vridninger kanskje?
  • Vil melatonin kunne påvirke negativt/positivt? Tok melatonin før uttaket pga denne studien.
  • Er det noe mat/drikke som kan hjelpe?
 
Det høres ut som du allerede gjør mye bra! Jeg har ikke hatt et så smertefullt uttak som deg, men jeg pleier å kjenne det godt frem til iallfall innsett-dagen. For meg hjelper det å holde meg i ro, og ta vare på meg selv de dagene det står på. Denne runden gikk jeg på jobb dagen etter uttak, og det var ikke lurt. Hadde så vondt at jeg ikke kunne hverken gå eller sitte ordentlig i 2 dager:dead: Jeg tror ikke jeg ville trent så mye før eggstokkene har roet seg ned:Heartred
 
Det høres ut som du allerede gjør mye bra! Jeg har ikke hatt et så smertefullt uttak som deg, men jeg pleier å kjenne det godt frem til iallfall innsett-dagen. For meg hjelper det å holde meg i ro, og ta vare på meg selv de dagene det står på. Denne runden gikk jeg på jobb dagen etter uttak, og det var ikke lurt. Hadde så vondt at jeg ikke kunne hverken gå eller sitte ordentlig i 2 dager:dead: Jeg tror ikke jeg ville trent så mye før eggstokkene har roet seg ned:Heartred
Jeg har nok pusha meg litt for hardt denne uka. Sov mesteparten av dagen jeg hadde uttak, men var på et sosialt treff med dårlige stoler hele formiddagen dagen etter uttak, og så spiste vi ute for å feire antall egg. Var jo øm og hadde vondt, men tenkte litt aktivitet ikke kunne skade så mye. Merket på vei til middagen at jeg hadde skikkelig vondt og tok 1g Paracet. To timer seinere toppa det seg (til tross for smertelindring!) hjemme med oppblåsthet og vondt, så tok det piano dag 3, litt mer aktivitet dag 4, og så nå, denne beskjeden. Men prøver å roe meg ned med at det vil gå tilbake nå, siden jeg ikke kan bli gravid denne syklusen og siden Ovitrellen er på vei ut av systemet.
 
Jeg fikk beskjed om å spise mye proteiner og drikke mye vann, dette skulle hjelpe å få hormonene ut av kroppen raskest mulig og redusere faren for overstimulering.
God bedring!
 
Mitt IVF-forsøk nr 2 endte i totalfrys pga fare for ohss. Eggstokkene var ennå veldig store (8-10 cm) og det var litt fri væske i buken. Jeg har i tillegg hatt sterke luftsmerter og vært veldig treg i magen. Det har vært vondt og ømt i magen på do, når jeg reiser meg, setter meg ned, strekker meg, går fort og går i trapper. Tror det er litt bedre nå, fem dager etter uttak.

Nå lurer jeg på hvilke gode råd dere har for å raskere få det bra igjen.

Legger inn det jeg allerede gjør som jeg tror er bra i et eget innlegg. Kanskje det kan være nyttig for flere.

Jeg syntes personlig det hjalp å ikke ligge helt flat på natten, så jeg bygget overkroppen opp litt med puter. Hvis jeg la meg helt flat opplevde jeg at væske kunne samle seg øverst i magen og ble ubehagelig/stinn når jeg reiste meg

Tipper at mye av smerten du opplever med å gå på do kan ha med vanskelig uttak (husker fra andre innlegg) å gjøre. Du er sannsynligvis rett og slett litt mørbanket på innsiden der nede, uten at det er farlig

Bra du sier du er litt bedre 5 dager etter uttak! Håper (og tror) det går gradvis bedre dag for dag
 
Last edited:
Jeg syntes personlig det hjalp å ikke ligge helt flat på natten, så jeg bygget overkroppen opp litt med puter. Hvis jeg la meg helt flat opplevde jeg at væske kunne samle seg øverst i magen og ble ubehagelig/stinn når jeg reiste meg

Tipper at mye av smerten du opplever med å gå på do kan ha med vanskelig uttak (husker fra andre innlegg) å gjøre. Du er sannsynligvis rett og slett litt mørbanket på innsiden der nede, uten at det er farlig

Bra du sier du er litt bedre 5 dager etter uttak! Håper (og tror) det går gradvis bedre dag for dag
Tusen takk for melding og svar. Ja, uttaket var heftig, de stakk delvis gjennom blæra og eggstokkene lå vanskelig til. Er nok litt mørbanka, som du sier, og da hjelper det ikke at magen slår seg vrang og er hard i tillegg.

Bra tips å bygge opp med puter. Jeg har gjort noe lignende her, og det hjalp! Uvant å ikke sove på siden, slik jeg vanligvis gjør, men hjelper å ligge på rygg, med puter bak meg.
 
Back
Topp