Total ruptur

Lisse86

Forelsket i forumet
Jeg fødte en nydelig søn for 7 uker siden. Jeg revnet skikkelig, fikk total ruptur grad 3B.
Har følt meg veldig fin de siste ukene, og trodde alt var bra igjen.
Var på 6 ukers kontroll for 5 dager siden. Legen bare tok borti, og jeg kjente AU. Hun sa det var veldig sårt forsatt, men at det ser ufarlig ut,
Burde det ikke grodd på 7 uker? Etter den timen har jeg kjent mer til det.
Er så redd det er noe galt siden det ikke er grodd. Tar det så lang tid?

Hei på deg!

Jeg kan godt forstå at du blir litt redd. Men det at du har kjent deg fin de siste ukene er det som betyr allermest!! Riften har etter all sansynlighet grodd og stingene skal være vekk etter syv uker.

Etter en rift grad 3B har man vanligvis en ekstra-kontroll på sykehuset hos den legen som har sydd riften etter 3-4 måneder. På den kontrollen sjekker legen at lukkemusklen din rundt endetarmen fungerer som den skal og at du kjenner deg i fin form og ikke har problemer med å holde på hverken luft eller avføring.
At det fremdeles ser sårt ut trenger derfor ikke bety noe i det hele tatt. Og det at du nå kjenner mer har sansynligvis noe å gjøre med at du er mye mer oppmerksom.
Kanskje kan det være en god idè og se selv med et speil - ofte er det mye finere enn man i fantasien forestiller seg.

Om du skulle få vesentlig mer vondt og få problemer med smerter kan du ta kontakt med legen din igjen. Hun kan evt henvise deg videre til en sjekk hos en gynokolog.
Men som sagt er sansynligheten for at alt er i orden veldig stor :-)

Lykke til videre i morsrollen.

Vennlig hilsen fra jordmor Ragna :).

Back
Topp