Torticollis

Nupp1

Andre møte med forumet
Hei.

Jeg er på litt desperat jakt etter info og råd fra andre som har hatt barn med Torticollis.
Min sønn er tre uker og vi fant ut at han hadde medfødt torticollis for en uke siden da vi oppdaget en stor kul på siden av halsen hans.

Vi ble henvist til fysio og fikk lært noen øvelser vi skulle gjøre hjemme. Han skal også gjevnlig til fysio hver uke til det er bra igjen.

Er det andre med barn som har vært bort i dette før. Og kan si litt om hvordan det var. Hvordan behandling fikk dere og hvor lang tid tok det før det ble bra igjen?

Han viser mye missnøye og gråter en del så er vondt å se han sånn. Håper det går fort over.

Ingen av mine barn har hatt det, men jeg har behandlet mange barn som har hatt det.
Kan si på generelt grunnlag at det er viktig å gjennomføre øvelsene du har fått av fysio hver dag. Helst flere ganger om dagen. Vet ikke hvilken øvelser du har fått, men det handler mye om uttøyning av muskulaturen, og jobbe med å få barnet til å se til motsatt side.

Det kan være sårt for barnet og deg når du skal tøye ut, men det må gjennomføres for at det skal bli bra. Og det kan ta lang tid. Vanskelig å sette noe tidsrom uten å ha sjekket barnet selv. Viktigste er at dere som foreldre følger opp øvelsene fra fysio.

Jeg fikk en jente med det... Oppdaget det også etter bare 3-uker etter fødselen. Startet opp med fysiotrening og også mye daglige øvelser som jeg utførte på henne. Vi ble nøye fulgt opp.
Problemet er om musklen er for stram eller fysisk for kort... Når hun var litt over 2år ble hun lagt i narkose og fikk botox i muskelen, det hjalp i en kort periode og vi kunne strekke muskelen litt mer og mer. Men det gikk ikke så langt som legene hadde håpet på. Før hun ble 3år ble hun operert ved at de kuttet et snitt i muskelen på to steder slik at muskelen kunne klare å bli lengre, også med litt botox for å bedøve muskelen. Det var dette som skulle til for at jenta mi skulle bli helt bra. Vises ikke på henne i dag, nå er hun 5år.

Mye arbeid i tøyinga, og viktig å gjennomføre det så ofte som man må.
Lykke til!

Tusen takk for svar begge to.
Vet ikke om muskelen er for stram eller for kort, men det skal jeg spørre om neste gang. håper jo ikke vi trenger en operasjon, men hvis det er det som skal til for å bli helt bra så er det jo fint man har den muligheten.

Det som er værst med dette er jo å se hvor mye ubehag han har. Hadde datteren din mye vondt? Vi tøyer å maserer nakken tre ganger om dagen og har han liggende litt på magen så han får trent nakken sin. Vi har også gått til innkjøp av en spesial pute som han sover på.

Back
Topp