Topp 5 babyprodukter

Juliedu

Andre møte med forumet
Jeg syns som førstegangsfødende at det er super vanskelig å navigere seg gjennom en jungel av utstyr som man trenger eller ikke:dontknow Jeg venter tvillinger, og vil ikke kjøpe for mye av ting & prøver å kjøpe mest brukt.
Så gjerne kom med deres topp 5 ting som har vært gull verdt når babyen har ankommet:love017

Bilstol
Vogn
Babybadekar
gasbleier
Bæresjele

Det er foreløpig mine top 5. Men du mener kanskje utenom det nødvendige?

Hva er gasbleier og bæresjele?
Gasbleier er lagd av et lignende stoff som gasbind, altså tynntrådet, løsvevd bomullsstoff. Den løse vevingen gir tøyet kvaliteter som at det blir luftigere, mer fuktabsorberende og derfor mindre klamt mot huden, noe som er viktig når det brukes til bandasjer - eller bleier. Det opprinnelige navnet på denne stofftypen er fransk "gauze"; derav det norske "gas". Ble brukt i "gamledager" før plastbleiene kom. Jeg brukte de til alt, gulpekluter, bleier i babytiden, som underlag i vuggen...

Bæresjeler: https://bereglede.no/produktkategori/baereseler-og-baeresjal/

Gasbleier er lagd av et lignende stoff som gasbind, altså tynntrådet, løsvevd bomullsstoff. Den løse vevingen gir tøyet kvaliteter som at det blir luftigere, mer fuktabsorberende og derfor mindre klamt mot huden, noe som er viktig når det brukes til bandasjer - eller bleier. Det opprinnelige navnet på denne stofftypen er fransk "gauze"; derav det norske "gas". Ble brukt i "gamledager" før plastbleiene kom. Jeg brukte de til alt, gulpekluter, bleier i babytiden, som underlag i vuggen...

hehe... det heter kanskje bæresele, ikke -sjele :)

Åja, bæresele ja, det hadde sneket seg inn en "j" der så da tenkte jeg det var ett eller annet produkt jeg ikke hadde hørt om :hilarious:

Gaskluter og vaskekluter
Babybadekar- sammenleggbart (stokke)
Ammepute, jeg har ergobaby sin.

Hadde jeg venta tvillinger hadde jeg kjøpt en sterilisator for smokker/flasker og en eller to babybjørn vippestoler.

Tenker litt mer over denne. Er så mye som er unødvendig men "kjekt å ha", men der er folk forskjellige på hva som er gull for akkurat de.

Babycall
Bilstoladapter til vogn - og bilstolpose
Ullklær siden vi får vinterbabyer
Ullpose evt skinn til å ha i vogna
Lekegrind/teppe, så det går an å legge de fra seg litt.

Støtter å kjøpe brukt! Eg er ikkje så flink til det ellers, men kjøpte ein del på Finn når me venta førstemann. Det var:
- Sprinkelseng (men ny madrass!)
- stellebord
- badestamp (Stokke flexi bath)
- Babybjørn vippestol
- ekstra stellematte til familiehytta

Det eg er mest skeptisk til å kjøpe brukt er bilstol, men så er jo den kostnaden dobbel når ein venter to..men om du vurderer brukt bilstol ville eg ha sjekka at dei ikkje var så gamle vertfall :)

Babycall har vore eit must her. Me gjekk for ein uten kamera og har aldri savna det. Batteriet varer leeenge i motsetning til dei med kamera.

Babycall og
God vognpose + god bilstolpose. Er utrolig kjekt med vinterbaby at de bare kan glides inn i posen sin og være trygge. Vognposen bruker man i årevis, bilstolpose kan fint selges videre brukt.

Kan jo snike fra mars -23, har baby på snart 5 mnd:
Bæresele/sjal som passer til nyfødt
Stellematte med høye kanter
Babycall
Stellesekk
Cozyfix ammepute

Andre kjekke ting:
Noise cancelling headset ( :wideyed: )
Ferdigpreppa middager i fryseren

Noise cancelling.. til fødsel eller til å hvile mens andre er på vakt? Bare nysgjerrig, det lyder som en god idé

Bilstoladapter til vognunderstellet
Avent Sterilisator til flasker og smokker
Dobbel elektrisk (trådløs) brystpumpe (gjorde livet mye lettere med førstemann)
Bilstolpose
Babycall med kamera

... og sånn ellers: Isbind til fødselen!

Man trenger ikke så mye som man tror egentlig, men hvis jeg må nevne de tinga foruten type vogn, seng bilstol, så må jeg si ammepute, det er et must selv om man skal amme eller flaskemate. Det er mange som sier man bruker puter ol, men det er så mye mer styr og ustabilt underlag, så en god ammepute, gjerne en beregnet for tvillinger.
Ellers syntes jeg babycall med camera er et must, når man begynner å legge dem for natta på soverommet så er det dritskummelt å ikke ha mulighet til å se dem.
Soveplass i stua, om det er en lekegrind med madrass eller en vugge, de sover mye på dagtid og da er det fint å ha et stabilt og trygt sted å legge dem ned.
Ellers er babygym flittig brukt fra tidlig hos oss og eventuelt vippestol eller babysetet til tripptrapp. Vippestoler er veldig varierende hvor bra de er, så søk eventuelt opp noen tester, vi har ikke hatt mye flaks med våre.

Babybjörn vippestol
brukte med forrige fra han var et par uker, til han selv ålte seg ut. Gjør ikke noe å kjøpe brukt heller, da hele trekket kan vaskes i maskin. Gull verdt!

Elektrisk brystpumpe
Syns utdrivningsrefleksen kom lettere med elektrisk pumpe + lettere i bruk. Lurt å ha for selv om man for det meste ammer

Sterilisator
Selv om man ikke bruker så mye flaske er det lurt med apparater som gjør at man får unnagjort klargjøringen av flasker mest effektiv

Ammepute
Hadde en som var typ sakkosekk fyll, den var aaaalt for løs og helt ubrukelig. Har lest de helst burde være faste. Anyways var helt ødelagt i rygg og skuldre siden jeg hadde så dårlig holdning ved ammingen sist. Skal så desidert gå for innkjøp av bedre ammepute denne gangen! :smiley-ashamed004

Nattlampe/dempet lys på badet/ved stellebord
Kjøpte en billig nattlampe som hang over stellebordet, så kunne jeg skifte bleie midt på natten uten at baby våknet unødvendig

Hei lurte på om noen av dere har erfaring med å vaske tekstilene på vognen? Jeg vurderer og kjøpe en Stokke Trailz brukt men vil gjerne vite at jeg kan vaske mesteparten av tekstilene i maskinen først. Noen her inne som har erfaring eller tips ?

Back
Topp