Tomt for gjær her jeg bor. Enn hos dere ?

Aicelain

Elsker forumet
Marsboerne 20 18
Oktoberlykke 2019
Flere som sliter med å få tak i gjær ? Eller er det lokalt her bor ?
Noen som vet hva det skyldes ? Hamstring , eller korona stengte produsenter ?

Her jeg bor (Vestfold) er det alltid tomt, uansett hvilke klokkeslett man drar på butikken . Slik har det vært i flere uker nå. For 1,5 uke siden var jeg heldig å komme akkurat når ei fylte på ferskgjær, og da fikk jeg meg en klump. Men ellers har jeg ikke sett noe :eek:
Det til tross at jeg bor redd ved en coop obs som pleier å ha store varelager
 
Det gjelder hele landet, og flere andre land.

Det er fordi folk har kjøpt mer gjær enn vanlig (å bake er tydeligvis en yndet måte å få tiden til å gå..), og gjær tar lang tid å produsere (da det skal gro sopp, og ikke bare kan lages på et blunk).

Det har vært helt tomt her også de siste to ukene.

https://www.borsen.no/nyheter/derfor-er-det-gjaer-krise/72319491
 
Lang produksjonstid og økt forbruk :) Idunn produserer også eksport til andre land hvor etterspørsel også øker pga økt tid hjemme og baking i mange hjem
 
Er visst gjærkrise over hele Europa
 
Her var det tomt for veldig mye idag.. vært tomt for gjær en stund..
 
Heldigvis hamstrer vi tørrgjær ubevisst hele året. Tar med en pakke for det var tomt. Glemmer akkurat at det når den andre av oss handler så den og tar med. Bruker siste pose fra en pakke så kjøper ny. Uten å huske at vi kjøpte jo to sist så det ligger en pakke bak i skapet. Vi har derved nåde tørrgjær for sør bakst, pizza og vanlig, i skapet. Enn så lenge. Det går sakte tomt da nå som det er tomt overalt.
 
Det har vært mangel i et par uker, men begynner å komme i butikkene nå. Det ble større etterspørsel, for folk har tid og lyst å bake mer. Produsentene har økt produksjonen,og det går ganske fort. Nå er det jevnlig gjær i butikkene her, hender det er fritt,men mange som har. Tørrgjær er nesten vanskeligst å få tak i nå.
 
En fin tid å eksperimentere med scones, pannekaker, kjeks og småkaker, og annen ikke-gjærbasert bakst ;)

Og om man har gjær, tyne bruken ved å langtidsheve, så man bare bruker ørsmå mengder av gangen.

Klarer meg helt fint uten å bake boller (scones er jo like godt, nesten), men kjenner jeg henger litt med geipen om jeg ikke får lørdagspizzaen min, med tykk fluffy langpannebunn.
 
Vi baker ikke brød og boller. Men prioriterer gjær til pizzabunn ja.

Sånn ca. Der handler vel så mye om at vi ikke pleier å bake boller da.
 
Er gjærmangel i Europa ja, likt her som i Norge. Men det er mange "storhandlere" som har begynt å selge gjærklumper av deres leveranser. Siden bakeriene ikke har så stort salg lenger så selger de ferskgjær i løsvekt som ekstramulighet for oss bakegurier :) Forøvrig bruker jeg også bare halv pakke gjr når jeg først lager noe.
 
Her har folk hamstra gjær. Får nesten ikke tak i. Fikk utrolig bok tak i en pakke tørrgjær med 5 i. Da ble jeg veldig glad altså :D Følte jeg vant i lotto :p
 
Helt tomt. Litt irriterende, baker kun brød selv nå, kjøper ikke ferdig brød.
Løsningen ble å kjøpe frossne rundstykker isteden. Ikke verdens undergang heldigvis.
 
Det er tomt her også.
Butikken har fått påfylling par ganger av fersk gjær, så vi har foreløpig klart oss greit. Er nok flere som baker nå når så mange går hjemme. Selv har jeg også bakt mye mer enn til vanlig.
 
Man kan lage brød med bakepulver :) Men surdeig er vel å foretrekke. Tar 4-5 dager å lage en starter :hello2
 
Her fikk jeg heldigvis tak i forrige uke, siste pakken i butikken. Jeg trengte den til det jeg baker
 
Her har de hatt gjær på butikken når jeg har handlet 3 mandager på rad. I går når jeg handlet (rema 1000) hadde de både gjær og alt av mel osv som tidligere har vært helt skrapa. Vestfold her og :)
 
Back
Topp