Tommel og ikke smokk.

Hgl90

Blir kjent med forumet
Vår gutt har begynt å sutte på tommelen når han skal sove. Har alltid lært at det kan ødelegge både tommel og tenner. Har prøvd å gi han smokk, men det er kun en sjelden gang han vil ha den. Noen med erfaringer eller tips? :)

Våres lille gutt fant også totten sin for noen uker siden og har fått bruke den til å kose seg med. Har nekta smokk og spytter den bare ut. Men plutselig i går satt den som et skudd og nå sutter han skikkelig på den. Så mitt tips er egentlig å prøve igjen innimellom. Plutselig vil han ha den:) tenker det kanskje er lettere når de har funnet totten også.

Vår putter også fingrene og hånda i munnen og tutter.. Nekter og ta smokk. Prøver med jevne mellomrom, men hittil uten hell :(

Storebror her nektet smokk helt til han var 3.5 mnd og fikk tenner, da var smokken kjempedeilig (biteringer var et stort nei, tror jeg har 10 ulike). Prøvde alle slags merker på smokkene, men var bare å glemme frem til tennene tittet frem - da var det MAM han tok. Han sluttet selv med smokken rett før han fylte året. Jeg har hørt at det skal hjelpe å stryke de mellom øynene mens man gir de smokken, vet ikke om det hjelper. ☺️

Lillebror har hatt et enormt sugebehov siden fødsel og vi prøvde ut smokk veldig tidlig, han er veldig glad i den. Det er forresten veldig vanlig at de sutter på hendene sine nå, da de akkurat har oppdaget hendene sine. ☺️

Lille her har også funnet tommelen - til min store skrekk...
(Skrekk fordi smokk kan man på sikt kontrollere, det er vanskelig med tommelen. Tommel-barn kan slite med tommelen opp i skolealder, smokk slutter man gjerne med før 4 år..)
Jeg tar bort tommelen når jeg ser det og prøver å erstatte med smokken. Har fungert til nå, så får vi håpe smokk snart er mye mer kos enn tommel...

Samme her... Og frøkna her er forsåvidt interessert i smokken, men hun klarer ikke ha den i munn... Håper hun plutselig skjønner greia. Vi øver litt hver dag.
Vi har den minste MAM smukken, kjøpt på apoteket, men selv den kan hun brekke seg av i blant..

Samme her... Og frøkna her er forsåvidt interessert i smokken, men hun klarer ikke ha den i munn... Håper hun plutselig skjønner greia. Vi øver litt hver dag.
Vi har den minste MAM smukken, kjøpt på apoteket, men selv den kan hun brekke seg av i blant..

Litt sånn er det her også, så vi øver også litt hver dag. Håper de skjønner greia snart:p

Lillemann har elsket smukken siden han fikk den. Men de siste ukene har han suttet/tygd på hendene sine. Først var vi redde for at han skulle begynne å sutte på tommelen, men regner nå med at han bare har oppdaget at han har hender, men samtidig at han klør litt. Da jeg stappet fingeren min inn i munnen hans, lå han og tygde en stund på den før han begynte å sutte. Snart 3mnd gammel. :-)

Har du forsøkt NUK ? Den sitter mye bedre her :)

Vesla vil ikke ha smokk... Så her er det tommel:) og det har jeg ingen bekymringer rundt. Ikke faller den ut og forsvinner, ikke må den kokes. Hun roet seg selv med den og sovnet hver kveld på egenhånd med tommelen i munnen.

Klart et minus er at vi ikke kan gi tommelen til kaptein Sabeltann!:)

Back
Topp