Tom fostersekk, stigende hcg og ny UL

Bkno7632792

Blir kjent med forumet
Hei dere.

Jeg var til TUL forrige uke pga en magefølelse som sa at noe ikke stemte. Hadde for øvrig symptomene jeg hele tiden har hatt, og ingen blødninger.

Det ble konkludert med tom fostersekk ( ca 7+4 etter min beregning), og gyn ønsket å følge meg opp med to hcg prøver med 48 t mellomrom. Fikk svar på prøvene i dag via tlf og i følge dem adekvat stigning og siste prøve viste rundt 70 000 i hcg. Nå ønsker de meg inn til ny UL. Gjennom helgen har jeg liksom klart å forsone meg med BO/ tom fostersekk og regnet egentlig med at tlf i dag skulle handle om å starte opp medisinsk abort for å få ut sekken. I stedet får jeg altså ny UL og må vente enda lengre for å få dette overstått. Litt kommunikasjonsvansker da resepsjonisten som kommuniserte svarene ikke snakker så godt norsk, så følte ikke jeg fikk med meg alt. Men husker hun sa noe om at hcg stigningen indikerte en "utvikling", meeeen hcg vil vel uansett stige når man har BO fordi kroppen tror den er gravid fortsatt? ( dumme meg som ikke spurte videre..
tongue1.gif
)

Skjønner bare ikke helt hva som er grunnlaget for en ny UL så lenge man har sett en tom fostersekk såpass "sent" som i mitt tilfellet? Kan umulig være så mye kortere på vei heller da syklusen er stabil som ei klokke, og jeg testet positivt også 4-5 dager før IKM. Er det noen som har svar på mitt ovenforstående spørsmål, ut fra egne erfaringer mener jeg? Gjør de dette fordi det fortsatt er et slags håp, eller hva er greia? ...

Hilsen forvirra meg
default_Happy.gif
 
Aller oftest vil man kunne se noe på en ultralyd 7 uker på vei.. men ser også at det har vært tilfelle hvor de har greid å misse det, men funnet fosteret ved senere UL, så.. (ingen egen erfaring, bare.. hva jeg leser etter litt Google søk)
Jeg tipper de bare ønsker være helt sikker før de setter i gang en abort..
I de fleste tilfeller er det nok BO, men det KAN være at de bare ikke så embryoet. De gjør det nok ikke for å plage deg, i alle fall!

Masse lykke til.
 
Så lenge det fortsatt er tidlig, du har ikke blødning og hcg stiger er det nok vanlig p dobbeltsjekke med ultralyd før de gir deg en pillekur for å avslutte svangerskapet. De vil være helt sikre før noe slik gjøres. Ved BO tror kroppen at den er gravid og fortsetter å utvikle morkakeanlegg, altså vil hcg ofte stige som normalt.

Masse lykke til ❤️
 
Ikke erfaring med BO, men jeg fikk konstatert ma på tul i uke 10. Måtte måle hCG, og den var høy men synkende. Måtte likevel gjennom en innvendig ultralyd til for å være helt sikker.
 
Fikk konstatert MA i uke 7+3?, måtte tilbake en uke senere for å sjekke enda en gang med ul en uke senere. Målte ikke hcg.
 
En venninne fikk beskjed om tom fostersekk i starten av uke 7, og ble sendt hjem for å vente på blødning eller ny ul etter halvannen uke og medisinsk abort hvis det fremdeles ikke var noe. På ul sent i uke 8 var baby og blinkende hjerte der. Han er 6 år i dag :)
 
Da jeg var på første TUL skulle jeg være 6+0…der var inget annet enn tom sekk. Gyn sa det var for tidlig, selv om man oftest ser innen da. Tilbake to uker etter, og der var det liv:happy: som han sa: det er snakk om små mm og få dager gjør stor forskjell :Heartred ønsker deg lykke til:Heartred:Heartred
 
Hei dere.

Jeg var til TUL forrige uke pga en magefølelse som sa at noe ikke stemte. Hadde for øvrig symptomene jeg hele tiden har hatt, og ingen blødninger.

Det ble konkludert med tom fostersekk ( ca 7+4 etter min beregning), og gyn ønsket å følge meg opp med to hcg prøver med 48 t mellomrom. Fikk svar på prøvene i dag via tlf og i følge dem adekvat stigning og siste prøve viste rundt 70 000 i hcg. Nå ønsker de meg inn til ny UL. Gjennom helgen har jeg liksom klart å forsone meg med BO/ tom fostersekk og regnet egentlig med at tlf i dag skulle handle om å starte opp medisinsk abort for å få ut sekken. I stedet får jeg altså ny UL og må vente enda lengre for å få dette overstått. Litt kommunikasjonsvansker da resepsjonisten som kommuniserte svarene ikke snakker så godt norsk, så følte ikke jeg fikk med meg alt. Men husker hun sa noe om at hcg stigningen indikerte en "utvikling", meeeen hcg vil vel uansett stige når man har BO fordi kroppen tror den er gravid fortsatt? ( dumme meg som ikke spurte videre..
tongue1.gif
)

Skjønner bare ikke helt hva som er grunnlaget for en ny UL så lenge man har sett en tom fostersekk såpass "sent" som i mitt tilfellet? Kan umulig være så mye kortere på vei heller da syklusen er stabil som ei klokke, og jeg testet positivt også 4-5 dager før IKM. Er det noen som har svar på mitt ovenforstående spørsmål, ut fra egne erfaringer mener jeg? Gjør de dette fordi det fortsatt er et slags håp, eller hva er greia? ...

Hilsen forvirra meg
default_Happy.gif
Har du vært på ny UL? :Heartred
 
Hei, ja var på en til. Ble henvist til sykehuset for utskraping og det ble gjort igår. Deilig å være ferdig med det
Offda, så dumt :oops: Håper det går bra med deg og at du blir fort gravid igjen :Heartred
 
Offda, så dumt :oops: Håper det går bra med deg og at du blir fort gravid igjen :Heartred
Jaa men regna med at det gikk den veien , så den «sorgen» har jeg liksom bearbeidet godt på forhånd før inngrepet siden det gikk nesten 2 uker mellom første UL og dét. :) Tusentakk for støtten!
 
Back
Topp