Toll på varer over 350 kr

Sylvanas

Forumet er livet
Himmelbarn
Sommerfuglene 2017
Vi vurderer å bestille varer som vil overstige 350 kr. Men om det lønner seg å dele opp pakken istedenfor å betale toll så gjør vi jo det. Problemet er at jeg ikke finner ut hvor mye vi må betale i toll. Jeg finner en toll-kalkulator, men mat og drikke gå ikke under den. Er det noen her som vet reglene, eller vet hvor jeg kan finne informasjon om toll på mat og drikke? Finner ikke eksakte tall på tollvesenets sider.

Ville delt opp, for du må rekna med + 25% mva + tollavgift...

Toll og moms er to forskjellige ting:)
Er ikke toll på mange varer, er vel bare klær og matvarer:)
Du må betale 25% moms på det du handler, eller 15% moms på mat og drikke:)
På toll.no kan du søke opp rette varen i tolltariffen, da ser du hvilken prosentsats det evt er i toll:)

Toll og moms er to forskjellige ting:)
Er ikke toll på mange varer, er vel bare klær og matvarer:)
Du må betale 25% moms på det du handler, eller 15% moms på mat og drikke:)
På toll.no kan du søke opp rette varen i tolltariffen, da ser du hvilken prosentsats det evt er i toll:)

Ja, men som jeg sa i hi så er det snakk om matvarer.
Men da skal jeg sjekke ut tolltariffen der. Fant ingen tall da jeg sjekket selv, og ble bare frustrert.

Men da skal jeg sjekke ut tolltariffen der. Fant ingen tall da jeg sjekket selv, og ble bare frustrert.
Gjør det, håper du finner ut av det:)
Hvis ikke kan jeg hjelpe deg om jeg får vite nøyaktig hvilke matvarer det gjelder:)

Kommer jo an på hva portoen blir også... noen ganger er den dyrere enn det man bestiller om man bare handler for en hundrelapp eller to.

Posten var gjerne en 200 for jobben å fortolle varene også :)

Jeg fant dette på toll.no
"Enkelte landbruksprodukter har forskningsavgift. Satsen på denne er 0,35 prosent. På importerte halvfabrikata og ferdigvarer er satsen 0,25 prosent."
Så da blir det mest sannsynlig 0,25% av verdien på varene + frakt + moms på 15% + evt gebyret posten eller andre tar for å fortolle for deg :)

Jeg fant dette på toll.no
"Enkelte landbruksprodukter har forskningsavgift. Satsen på denne er 0,35 prosent. På importerte halvfabrikata og ferdigvarer er satsen 0,25 prosent."
Så da blir det mest sannsynlig 0,25% av verdien på varene + frakt + moms på 15% + evt gebyret posten eller andre tar for å fortolle for deg :)

Takk :D Jeg fant det ikke uansett hvor jeg så. Må regne litt på det da.

Et tilleggsspørsmål; når må man betale for toll?
Med en gang en kjøper varen, henter varen eller kommer det krav senere?

Har opplevd å måtte betale for å få ut pakken, men for noen år siden bestilte jeg gravidklær fra usa og da kom regninga på fortollingsgebyr og slikt i posten etterpå.

Hvis du har mulighet til å dele opp pakken uten at porto blir svindyrt, så hadde jeg gjort det. For når det er over tollgrensa tar det også mye lengre tid før dere får pakken. Og husk at tollgrensa er 350 kr på varene pluss porto, de to til sammen må ikke overstige grensa.

Kommer an på hvem det er som tar seg av fortollingen, er det posten, så må du betale med en gang for å få henta pakken, er det andre, så kommer det regning i posten etterpå. Så vet jeg at enten PostNord eller DHL er veldig dyre på fortollingsgebyr, 400 kroner for pakker under 1000kr.

Kommer an på hvem det er som tar seg av fortollingen, er det posten, så må du betale med en gang for å få henta pakken, er det andre, så kommer det regning i posten etterpå. Så vet jeg at enten PostNord eller DHL er veldig dyre på fortollingsgebyr, 400 kroner for pakker under 1000kr.
Oook, det avgjør saken! Tusen takk ☺

Man betaler ved fortolling av varene ved ankomst Norge:)

Back
Topp