Toll og handle barnevogn i Sverige??

Rosa termos

Elsker forumet
Hei dere :)

Vi tenker på å reise over grensa og handle barnevogn, har finni ut at vi sparer 3000 kroner på det.. Men hvordan er det med toll?? Er det bare å handle og dra med seg over grensa? Noe sier meg liksom at det ikke er så enkelt..... :-P

Noen med erfaring?

Man kan ha med varer for 3000,- hver over grensen uten å tolle, eller betale moms da.
Er litt usikkert hva de mener om vogn. Jeg mener at bagdel og sittedel og understell kan deles og ikke er 1 vare, men vet ikke hvordan de ser på det. Kjenner noen som jobber der.
Den personen mener at hele barnevognen er 1 vare, men jeg mener det ikke er det, da man faktisk kan kjøpe bagdel og sittedel hver for seg.
Blir du stoppa uten å ha tolla, blir man stort sett bare bedt om å betale norsk moms, men man kan da få igjen den svenske momsen i butikken igjen, visstnok :)

Ta en kikk på tollvesenet.no eller ring de så får du sikkert klarere beskjed om hva som går som 1 vare osv.

Takk for svar :) Har liksom aldri hørt om at noen har betalt noe "toll" eller moms eller hva, men det var noe som sa meg at det ikke egentlig var fullt så enkelt.. Kunne tenke oss å handle både vogn og bilsete der, man sparer jo i hvert fall kursen :)

Husk at de bare har 1 års garanti i sverige også;) 

En venninne av meg måtte nettopp kjøpe ny vogn siden garantien ikke gjaldt lenger, så da ble det fort ikke sååå billig lenger!

Det er ikke toll på barnevogner. Det er riktig at man bare har ett års garanti, mot to år i Norge - men man har fortsatt reklamasjonsrett hvis noe blir ødelagt (minst 2 år i EU). Så bor du nærme grensen kan du spare MYE på å handle i Sverige:)

Det er riktig at det ikke er toll på vogner, men du skal egentlig betale moms av varer over 3000/6000,-
Klipt  ut og limt inn det som står på toll.no

Verdigrense for reisende til Norge

Publisert: 27.07.2011
Når du kommer til Norge som reisende har du lov å ha med deg varer for 3 000 eller 6 000 kroner avhengig av hvor lenge du har vært på reise.

Hvis du har vært ute av Norge i minst 24 timer, kan du ta med deg varer til en samlet verdi på 6 000 kroner uten å betale toll og avgifter.

Hvis du har vært ute av Norge mindre enn et døgn, kan du, én gang i løpet av 24 timer, ta med varer til for inntil 3 000 kroner toll- og avgiftsfritt. Du kan ta med deg alkohol- og tobakkskvoten innenfor verdigrensen hvis du kan dokumentere at varene er kjøpt avgiftsbelagt (ikke tax-free) i et EØS-land.

Også for barn

Barn kan også ha med varer inntil verdigrensen til Norge. Unntaket er matvarer. Skal du innføre andre matvarer enn mineralvann, sjokolade- og sukkervarer toll- og avgiftsfritt må du være fylt 12 år.

Over grensen

Hvis verdigrensen overskrides, kan du selv velge hvilke varer du vil betale toll og avgifter for. Hvis verdien av én vare overstiger grensen, må du betale toll og avgifter for hele varens verdi. Varer som utgjør et hele, kan du ikke dele og innføre over flere reiser, eller av flere personer. Dette gjelder selv om verdien av den enkelte del er mindre enn verdigrensen.

Kan du ikke dokumentere verdien, for eksempel ved kvittering, fastsettes verdien skjønnsmessig av Tollvesenet.

Reparasjon i utlandet

Reparasjon av varer i utlandet omfattes også av verdigrensen. Dersom verdien på reparasjonen overstiger verdigrensen, plikter du å betale eventuell toll og avgift for hele reparasjonens kostnad. Dette gjelder også reperasjon av bil.

Tina_81 skrev:
Man kan ha med varer for 3000,- hver over grensen uten å tolle, eller betale moms da.
Er litt usikkert hva de mener om vogn. Jeg mener at bagdel og sittedel og understell kan deles og ikke er 1 vare, men vet ikke hvordan de ser på det. Kjenner noen som jobber der.
Den personen mener at hele barnevognen er 1 vare, men jeg mener det ikke er det, da man faktisk kan kjøpe bagdel og sittedel hver for seg.
Blir du stoppa uten å ha tolla, blir man stort sett bare bedt om å betale norsk moms, men man kan da få igjen den svenske momsen i butikken igjen, visstnok :)

Ta en kikk på tollvesenet.no eller ring de så får du sikkert klarere beskjed om hva som går som 1 vare osv.

Det stemmer at man kan ha med varer for 3000,- dersom man ikke har vært ute av landet 24 timer.. Over 24 timer kan man ha med varer for 6000,-.
Barnevogn regnes som 1 vare..uavhengig om man kan dele den opp i bagdel og sittedel. Delene hører uansett sammen.
Blir man stoppet uten å ha betalt moms på varen er det ingen automatikk i at man bare må etterbetale momsen. I verste fall blir vognen beslaglagt og du politianmeldt.

VI kjøpte vogn i sverige og sparte 2000.
Vi stoppa ikke innom tollvesenet, og betalte ikke noe, blei heller ikke stoppet.
Har hørt at tollerne ikke er såå interesert i barneutstyr, de tar heller dop, alkohol ol.

Men om du er usikker får du bare butikken til å skive ut momsrefund, også kjører du innom tolinga. da skal du få igjen 25% sek moms, og du må betale 25% nok moms.
Så det kommer nok til å skille noen hundre kroner, kommer ann på valutaen.

Hei! Jeg har kjøpt barnevognen min på Kattis Babyshop i Strømstad. De sa at det eneste som kunne skje på vei tilbake gjennom tollen var at vi måtte betale moms. Men da skulle vi bare betale moms og få kvittering, så kunne vi kjøre tilbake til babyshopen og de ville da betale oss tilbake. Utrolig god service på den butikken, jeg sparte MYE penger på å kjøpe min Emmaljunga der. Anbefales på det sterkeste!!

Back
Topp