Tolkning av blodprøver.

D

Drømmer3

Guest
Jeg venter på gynekologisk time, men klarer ikke slå meg til ro med prøvesvarene mine. Jeg har forstått at de viser at jeg er i overgangsalderen, men hvor langt? Er det helt utenkelig å kunne bli gravid på disse prøvesvarene? Viser de at jeg er langt inn eller i tidlig overgangsalder?‍

P-FSH: 15,5 IE/L (analysekommentar:
Folkkkelfase: 3,0-8,1
Midtsyklisk: 2,6-17
Lutealfase: 1,4-5,5
Postklimatektisk: 22-133

LH 3,4 IE/L (analysekommentar:
folkkkelfase: 1,8-12
Midtsyklisk: 7,6-8,9
Lutealfase: 0,6-14
Postmenopausale: 5,2-62

S-østradiol-17beta: >0,09 ( analysekommentar:
Folkkkelfase: 0,08-0,79
Midtsyklisk 0,70-2,10
Lutealfase: 0,08-0,85
Postklimatktisk: <0,10

S-progesteron: <1,6 Analysekommentar
Folikkelfase: <1,6 nmol/L
Lutealfase: 3,8-51
Klimakterium: <1,6 nmol/L

Jeg aner ikke når i syklusen den er tatt, jeg sluttet på prevensjon ca. En uke før prøvene. Nei, det blei ikke tatt

Du må ta nye prøver første syklusdag. Inkludert amh. Utrolig at gynekologen din ikke vet dette.

Jeg venter på gynekologisk time, men klarer ikke slå meg til ro med prøvesvarene mine. Jeg har forstått at de viser at jeg er i overgangsalderen, men hvor langt? Er det helt utenkelig å kunne bli gravid på disse prøvesvarene? Viser de at jeg er langt inn eller i tidlig overgangsalder?‍

P-FSH: 15,5 IE/L (analysekommentar:
Folkkkelfase: 3,0-8,1
Midtsyklisk: 2,6-17
Lutealfase: 1,4-5,5
Postklimatektisk: 22-133

LH 3,4 IE/L (analysekommentar:
folkkkelfase: 1,8-12
Midtsyklisk: 7,6-8,9
Lutealfase: 0,6-14
Postmenopausale: 5,2-62

S-østradiol-17beta: >0,09 ( analysekommentar:
Folkkkelfase: 0,08-0,79
Midtsyklisk 0,70-2,10
Lutealfase: 0,08-0,85
Postklimatktisk: <0,10

S-progesteron: <1,6 Analysekommentar
Folikkelfase: <1,6 nmol/L
Lutealfase: 3,8-51
Klimakterium: <1,6 nmol/L
Som de andre skriver her så bør disse hormonprøvene taes syklusdag 3-5, ut ifra hva jeg kan se så er fsh noe forhøyet, men ikke overgangsaldernivå. Dersom du akkurat har sluttet på hormonell prevensjon så tenker jeg at du ikke kan lese så mye ut av disse blodprøvene. Nå prøver jo kroppen din å komme igang på egenhånd, og det tar jo for mange litt tid å komme i gang med jevn syklus etter hormonell prevensjon. Anbefaler deg å ta ny prøve på riktig syklusdag når kroppen har hatt minimum 1 syklus selv :)

Ja, sies det ikke at en del hormonell prevensjon laget en form for kunstig overgangsalder? Så hadde ikke tenkt noe over noe før systemet var i gang igjen :) (og tatt nye prøver på "rett tid" i syklusen)

Tusen takk for gode svar! Jeg har dessverre mange symptomer på overgangsalder i tillegg, så det «stemmer» veldig med hvordan jeg føler meg. Men kjente jeg fikk et lite håp om at det ikke er helt håpløst❤️ Jeg har ikke fått menstruasjon etter at jeg sluttet på p-piller enda, men skal prøve å være litt tålmodig før jeg bestiller nye blodprøver og ber om amh i tillegg.

Som de andre skriver her så bør disse hormonprøvene taes syklusdag 3-5, ut ifra hva jeg kan se så er fsh noe forhøyet, men ikke overgangsaldernivå. Dersom du akkurat har sluttet på hormonell prevensjon så tenker jeg at du ikke kan lese så mye ut av disse blodprøvene. Nå prøver jo kroppen din å komme igang på egenhånd, og det tar jo for mange litt tid å komme i gang med jevn syklus etter hormonell prevensjon. Anbefaler deg å ta ny prøve på riktig syklusdag når kroppen har hatt minimum 1 syklus selv
Takk for svar:) vet du ca. Verdi FSH ligger på når overgangsalder er helt sikkert? Jeg kan eventuelt være i tidlig overgangsalder, og håper da at jeg kan ha noen egg igjen

Takk for svar:) vet du ca. Verdi FSH ligger på når overgangsalder er helt sikkert? Jeg kan eventuelt være i tidlig overgangsalder, og håper da at jeg kan ha noen egg igjen
Såvidt jeg har forstått, gir FSH en indikasjon på eggstokkfunksjon/eggkvalitet, mens AMH sier noe om eggstokkapasitet/antall egg.

Du bør, som andre skriver, få testet begge, og da tidlig i syklus. Ifølge f.eks. Spiren, bør prøven helst tas på dag 2, 3 eller 4 i syklusen, og ifølge Helse Møre og Romsdal mellom dag 3 og 5.

Hvis du ikke har menstruasjon for tiden, kunne det kanskje vært lurt å ta en time hos en erfaren gynekolog og få råd der? Ville gjort det så snart som mulig, fremfor å avvente og ta en ny sjekk hos fastlege. En gynekolog kan jo også se en del ved hjelp av ultralyd av eggstokkene osv.

Ser Helse Møre og Romsdal skriver på sine sider at «FSH-konsentrasjoner på mer enn ca. 13 IU/L tyder på en reduksjon av ovarier.» Men det er viktig å ta prøven på rett tidspunkt, og se den i sammenheng med andre prøvesvar, så jeg ville ikke sagt at håpet er ute! Krysser fingre for deg. :Heartred

Det er ikke første gang det har hvert mangel på AMH i slike tester . Hvorfor er de så lite opplyst om dette ? Det er jo litt skremmende .

Jeg har ikke fått mensen etter å ha sluttet på p-piller enda, så aner ikke hvor jeg er i syklusen. Den ene private gynekologen som er her er han som ga meg beskjed om hvilke blodprøver jeg skulle ta, og virket ikke til å vurdere om når det var i syklus eller hvor lenge jeg hadde vær uten prevensjon den offentlige er ho jeg venter på time hos nå, fått time i starten av desember men står på ringeliste for å bli kontaktet ved avbestilling er det noen som forstår hva de andre blodprøvene mener? Er det velt forferdelige verdier?

For 3 år siden gikk jeg til gynekolog. Det var da over 2 år etter at jeg sluttet på p-piller (det tok over ett år etter p-pilleslutt før jeg fikk mensen og deretter var syklusene rare og uregelmessige).

Hadde FSH på 13 og AMH på 0,3. Hun mente jeg var kommet i perimenopause.

Jeg fikk en sønn 1,5 år etterpå og er gravid igjen i uke 15 nå. Så ting er ikke håpløst tenker jeg :) Jeg er 37 år.

Back
Topp