Tolke blodprøvesvar

HåpefullPrøver

Forelsket i forumet
Aprilspirene 2025
Hei! På fredag tok jeg blodprøver på legekontoret, og fikk allerede på mandag svar inne på furst, men ingen har ringt fra legekontoret. Hadde litt forhøyet på det ene punkter, ellers var alt innenfor normalen.
IMG_2546.jpeg
Prøvde å søke litt hva dette betydde, uten at jeg egentlig forsto så mye.. noen som vet hva dette går ut på? Har det noe betydning for meg videre i prøvingen? (Har blitt henvist til videre utredning)

Hei! Jeg har ikke kunnskap på østradiol, men jeg jobber med å vurdere prøvesvar (dog for vann, ikke folk) og erfaringa mi fra det er at det er vanskelig å vurdere prøvesvar når man er ufaglært. Utrolig mange faktorer spiller inn, det er ofte slingringsmonn på referanseverdiene og i noen tilfeller kan en forhøyet verdi være OK pga noen andre parameter/svar. Andre ganger motsatt.

Jeg ser på metodebok.no at høye verdier bør vurderes sammen med LH og FSH, så mitt råd er å forsøke å være tålmodig og heller etterspørre en vurdering fra legen i dette tilfellet :)

Hei! På fredag tok jeg blodprøver på legekontoret, og fikk allerede på mandag svar inne på furst, men ingen har ringt fra legekontoret. Hadde litt forhøyet på det ene punkter, ellers var alt innenfor normalen. Vis vedlegget 437941Prøvde å søke litt hva dette betydde, uten at jeg egentlig forsto så mye.. noen som vet hva dette går ut på? Har det noe betydning for meg videre i prøvingen? (Har blitt henvist til videre utredning)
Jeg hadde 1,2 på Østradiol, men de sa ingenting på det. Tror som det nevnes at dette må ses i sammenheng og ikke alene. Hvor i syklus ble prøven tatt?

Hei! Jeg har ikke kunnskap på østradiol, men jeg jobber med å vurdere prøvesvar (dog for vann, ikke folk) og erfaringa mi fra det er at det er vanskelig å vurdere prøvesvar når man er ufaglært. Utrolig mange faktorer spiller inn, det er ofte slingringsmonn på referanseverdiene og i noen tilfeller kan en forhøyet verdi være OK pga noen andre parameter/svar. Andre ganger motsatt.

Jeg ser på metodebok.no at høye verdier bør vurderes sammen med LH og FSH, så mitt råd er å forsøke å være tålmodig og heller etterspørre en vurdering fra legen i dette tilfellet :)
Jeg hadde 1,2 på Østradiol, men de sa ingenting på det. Tror som det nevnes at dette må ses i sammenheng og ikke alene. Hvor i syklus ble prøven tatt?
Takk for svar! Prøven ble tatt dagen for eggløsning, evt dagen etter, i følge el-tester. Legen har ikke ringt, så da regner jeg med det ikke er noe å bekymre seg for :)

Den verdien er best å få i start av syklus. Du er utenfor normalområdet for «tidlig folikkelfase»,trolig fordi kroppen din ikke var i den fasen målingen vurderes opp mot. Blir mest riktig å ta blodprøve en av de første dagene av mens for å få et ordentlig innblikk i akkurat den målingen.

Hei! På fredag tok jeg blodprøver på legekontoret, og fikk allerede på mandag svar inne på furst, men ingen har ringt fra legekontoret. Hadde litt forhøyet på det ene punkter, ellers var alt innenfor normalen. Vis vedlegget 437941Prøvde å søke litt hva dette betydde, uten at jeg egentlig forsto så mye.. noen som vet hva dette går ut på? Har det noe betydning for meg videre i prøvingen? (Har blitt henvist til videre utredning)

Referanseområdet går på tidlig folikkelfase, dvs dersom du hadde tatt prøven ca cd2-4. Ser helt normal ut til å være rundt EL.
(Her er en annen referanse til østradiol, ditt nivå er innenfor ift midtsyklisk).

Screenshot_2024-06-21-23-10-18-38_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg

Back
Topp