Toksplasmose

Salicaria

Betatt av forumet
Maiskolbene 2023 :-)
For to dager siden tok jeg blodprøver hos legen, Er 12+2. Prøvesvarene var "påvist antistoffer" og legen min mente at dette kan være en begynnende infeksjon.

Har ikke latt, er flink å steker kjøttet ordentlig, skyller all frukt og grønt. Men dette er jo den vanligste parasitten på jord, og vanskelig å beskytte seg mot.

Sykepleieren som tok prøvene spurte om jeg hadde HATT toxoplasmose i tidligere graviditet. Jeg svarte nei på det.
Det er 14 og 11 år siden barna kom til verden.
Og legen har skrevet nå at "pasienten har ikke hatt toxoplasmose tidligere".
Det er vel stor forskjell på om man HADDE toxoplasmose i graviditeten for 14 og 11 år siden, eller om man noen gang har hatt det og dermed har antistoffer. Kjenner jeg er litt sur for den missforståelsen mellom dem og måten sykepleieren spurte på.

Er det noen som har erfaringer med blodprøver der det er "påvist antistoffer" ?
Er veldig bekymret, siden legen skriver at dette kan være en begynnende infeksjon.

Jeg hadde antistoffer i begge svangerskap, i 2018 og 2020. Var ingen overraskelse siden jeg har hatt katt siden 2000. De gjorde ingenting utav det her. :confused013

Sa de om det var IgG eller IgM som var påvist nå?

I følge en venninne så er det påvist at jeg faktisk har det nå, og ikke hatt det før.
Lav reaktiv igm, men igg negativ :sad002

Da blir det vel fortervannsprøve og fullt styr. Leste på nettet at det er stor sannsynlighet for skade på fosteret. Så er i grunn forberedt på at dette ikke går riktig vei :sad015

Uff, jeg håper det går bedre enn du frykter! ❤️

Jeg er redd for toxoplasmose fordi vi har sauer - skal egt hjelpe til i lammingen, så dette passer dårlig… Jeg tok blodprøve idag, håper på tidligere antistoffer. Spiste masse sand (les.kattebæsj) da jeg var liten, hehe.

I følge en venninne så er det påvist at jeg faktisk har det nå, og ikke hatt det før.
Lav reaktiv igm, men igg negativ :sad002

Da blir det vel fortervannsprøve og fullt styr. Leste på nettet at det er stor sannsynlighet for skade på fosteret. Så er i grunn forberedt på at dette ikke går riktig vei :sad015
Ville kanskje bedt om å ta en ny blodprøve for å bekrefte også? Jeg tok en test for femte barnesykdom og fikk negativ IgG og gråsone på IgM. På ny blodprøve en uke senere ble resultatet at alt var negativt. Men om det er tidskritisk med behandling for toksoplasmose er det best å gjøre det så fort som mulig selvfølgelig, men fostervannsprøve gjøres kanskje ikke enda uansett?
Det som står om stor fare for fosterskade er jo om fosteret blir smittet. Står det ikke også at det tidlig i svangerskapet er liten sannsynlighet for at fosteret blir smittet selv om du blir det?

Smitte tidlig i svangerskapet gir størst skader, men det er også lav sannsynlighet for at smitten overføres til barnet fra mor! Motsatt er det størst sannsynlighet for at også barnet smittes om moren blir smittet sent i svangerskapet, men da gir det også minst skade på barnet, ifølge flere nettsider jeg har sjekket.
F.eks. https://www.kk.no/mamma/hvor-mange-gravide-smittes-av-toksoplasmose/68934918
Forhåpentligvis går dette veldig fint! :Heartpink

Last edited:
Jeg vokste opp på bygda og helt sikker at jeg hadde ikke beste håndhygiene som barn(i tillegg at det var i Sør Europa :bag: ) Testet i forrige sv. og nå og ser ut at jeg har aldri hatt den. Jeg trodde at neste alle har infeksjon tidlig i livet men ser ikke sånn. Lykke til @Salicaria jeg vet det er skummelt men ville dele at mannen min har skade på et øye (han ser fint hvis han bruker begge øynene, har førerkort osv) og viste ikke at det var pga toksoplasmose mora hans hadde(han var 33år da han fikk forklaring foresten):Heartred

Last edited:
Jeg vokste opp på bygda og helt sikker at jeg hadde ikke beste håndhygiene som barn(i tillegg at det var i Sør Europa :bag: ) Testet i forrige sv. og nå og det ut at jeg har aldri hatt den. Jeg trodde at neste alle har infeksjon tidlig i livet men ser ikke sånn. Lykke til @Salicaria jeg vet det er skummelt men ville dele at mannen min har skade på et øye (han ser fint hvis han bruker begge øynene, har førerkort osv) og viste ikke at det var pga toksoplasmose mora hans hadde(han var 33år da han fikk forklaring foresten):Heartred
Enig, jeg og håpte og trodde jeg hadde spist nok kattebæsj som liten til å være smittet, men nei da. «Ikke påvist».

Back
Topp