Toksoplasmose

Mannehanne

Forelsket i forumet
Hei,
Jeg fant en interessant artikkel om toksoplasmose som jeg ville dele med dere:
http://www.dooa.no/faktasider/k_toksoplasmose.html

Jeg må innrømme at jeg synes det er urimelig mye fokus på dette i forhold til hvor mange som får det under graviditet. (2 av 1000 hvor 1 av 1000 smitter barnet). Synes selvsagt ikke at man skal ta sjanser eller gjøre noe man får dårlig samvittighet av, men tror de aller fleste av oss har godt av å slappe av og spise med god samvittighet.
Ha en fin dag alle sammen!

ja ikke sant, blir fort veldig mye hysteri rundt det å gå gravid, skulle tro det var en folkesykdom og at immunforsvaret vårt var på grunnlag med en stein. Vi tåler det meste og det gjør ungen også. Lev livet og spis det man har lyst på og prøv å slapp av. Jeg reiser til Hellas om 3 uker og skal virkelig kose meg. Jeg skal heller ikke spise "stekt katt med jord på" men ellers nyte det gode livet kan by på.

jeg er så enig, er sååå mye hysteri rundt alt med gravide, lev livet, vi er ikke syke selv om vi er gravid :D

Det er jo en grunn til at det tallet er så lavt.. Det er jo fordi de går ut med preventiv informasjon...

Jeg synes ikke det er hysteri... Vi har mindre spebarnsdødlighet, og mødre og barn som dør i barsel pga alle de "hysteriene" som finnes for gravide....

Jeg synes egentlig det er helt greit å "ofre" meg litt i tiden jeg går gravid. Å unngå å spise enkelte ting, vaske ting ekstra godt og være forsiktig med enkelte matvarer. Ser ikke på det som noe hysteri, men som en investering i barnet sitt fremtid. Det er selvfølgelig ikke dermed sagt at barnet blir syk om jeg ikke er like forsiktig, men synes det er unødvendig å ta sjansen bare fordi jeg absolutt hadde lyst på noe der og da, eller ikke gadd å vaske vekk litt jord ;)

Det er jeg selvsagt helt enig i! Det er absolutt ikke "sånne som deg" jeg sikter til. De aller fleste er jo fornuftige.
Å vaske frukt og grønt er noe man alltid skal gjøre og jeg synes ikke man skal ta noen sjanser når man først er så heldig å bli gravid. Jeg hører stadig om venner og bekjente som ikke får spist nok fordi de er redde for alt mulig. Det er jo ikke mange ting vi må unngå, så jeg synes heller vi bør fokusere på alt vi KAN spise.
Derfor ville jeg dele artikkelen med dere, slik at den kan berolige noen som bekymrer seg pga at de har glemt seg og spist en litt rosa biff eller spekeskinke. Det går som regel bra! 

Nettien skrev:
Jeg synes egentlig det er helt greit å "ofre" meg litt i tiden jeg går gravid. Å unngå å spise enkelte ting, vaske ting ekstra godt og være forsiktig med enkelte matvarer. Ser ikke på det som noe hysteri, men som en investering i barnet sitt fremtid. Det er selvfølgelig ikke dermed sagt at barnet blir syk om jeg ikke er like forsiktig, men synes det er unødvendig å ta sjansen bare fordi jeg absolutt hadde lyst på noe der og da, eller ikke gadd å vaske vekk litt jord ;)

Back
Topp