Toksoplasmose og Spania

Sommerspire 2018

Flørter med forumet
Skal reise til Spania nå i januar og har lest pg blitt fortalt av jordmor at det landet ligger høyt oppe på listen av tilfeller med Toksoplasmose. Jordmor sa jeg må være forsiktig med kjøtt og salat og må komme tilbake 3 uker etter jeg kommer hjem for å ta blodprøve. Det jeg lurer på er om det er noen som har reist til Spania mens de var gravid og hva spiste dere?[emoji5]

Jeg fikk salmonella i Spania for noen år siden og ble kjempesyk. Hadde jeg vært gravid da hadde det nok ikke gått bra med babyen. Jeg spiste kebab på en gjennomsnittlig restaurant.

Jeg ville nok anbefalt deg å kun spise på gode restauranter. Kun gjennomstekt kjøtt (ville unngått kylling i det hele tatt). Tapas er jo veldig godt men mye av det er ting man ikke skal spise som gravid. Og hold deg unna alt av kjøttpålegg (typ skinke osv), man vet jo ikke hvor ferskt det er når man ikke har kjøpt og åpnet det selv.

Anbefaler deg også å ta probiotika-piller før og under oppholdet :) det får du kjøpt på apoteket. Det er veldig bra å ta i svangerskapet generelt, men om du tar det når du reiser til et sted med en annen bakteriekultur blir bakteriekulturen i magen litt bedre og dermed mer motstandsdyktig. Men det beskytter ikke mot listeria og toxoplasmsa, men mot andre ting som er mindre alvorlig men likevel kan i dårlig mage.

Drikk flaskevann i stedet for vann fra springen (selv om vann fra springen er helt Ok de fleste steder i Spania), og vask hendene godt før og etter mat

Sniker fra juli.

Jeg har akkurat kommet hjem fra Spania. Jeg holdt meg unna oster (annet enn vanlig gulost), påleggspølser/spekemat, og bladsalat.
Jeg spiste kjøtt/kylling/fisk men passet på at det var gjennomstekt, spiste også tomat/agurk.

Holdt meg unna kattene som streifet rundt.

Jeg skal i mars! Har tenkt litt på det der. Unngå pasta carbonara, upasteurisert melkeprodukt, og spis bare godt stekt kjøtt. Kommer til å droppe salat der nede.

Pizza ble min redning sist graviditet da vi var i Spania [emoji1] Spiste også en del pasta bolognese og godt stekt burger uten salat. Kom ut en frisk og rask unge! Det går nok helt fint, men gode tips du har fått fra disse over her [emoji1360]

Jeg var i Spania i november. Holdt meg unna de vanlige tingene som spekemat og muggoster. Det gikk helt fint.

Jeg begynte å stresse meg litt med det nå.. men så tenker jeg.. jeg har jo vært i Spania, Tyrkia, Hellas, Italia før. Aldri vært forsiktig før.. og aldri blitt smittet før! Så skal nok litt til og bli det om man praktiserer like kostholdsreglene som i Norge, men bare enda strengere :)
Gjelder egentlig i Norge og. Oppvokst med katter, spiser spekemat minst 5 ganger i uka, har aldri kjøttet mitt Well done.. og likevel aldri fått det! [emoji4] vi får kose oss med welldone kjøtt og pizza [emoji23]

Har reist til Spania som gravid. Holder meg til norske kostholdsråd, drikker flaskevann og ellers er det mye god tapas man kan spise, selvsagt kjipt å ikke kunne spise noe av alle de gode skinkene og ostene, men mye annet godt å spise.

Back
Topp