Toksoplasmose og katt

A96

Flørter med forumet
Julilykke 2023
Hei,
Jeg har en eldre kattepus som holder seg mest inne. Samboer tar kattedoen. Hørte med fastlegen tidlig i graviditeten om jeg kunne ta blodprøve for å se om jeg hadde antistoffer og at man kan følge opp dette i graviditeten. Det fikk jeg ikke..
Kjenner jeg er veldig bekymret over å få dette her, og blir egentlig bare mer stresset som tiden går. Pus bor omtrent på fanget mitt.. vurderer om jeg skal sende han bort.

Noen av dere som har noen erfaringer? Evt noen betryggende ord.. :Heartred

Jeg har katt nå, og har hatt katter gjennom nesten hele livet. I tillegg har jeg studert i flere utland og bodd på nokså kummerlige studenthjem i flere utviklingsland der vi har hatt felleskjøkken og også massevis av hjemløse katter som vandret rundt. Katten jeg har nå har fri tilgang til å være ute (katteluke med chip) og er mye ute og jakter også mye. Jeg har testet for antistoffer på toksoplasmose både i dette og i forrige svangerskap og begge var negative. Jeg koser med katten som normalt og den sover også i sengen vår hvis den vil. Det jeg vil frem tiler at jeg tror dette er ekstremt sjelden. Hvis jeg ikke har vært utsatt for det hittil i livet, er sannsynligheten for at det skjer disse ni mnd. nokså minimal.
Vil også legge til at jeg allikevel er nøye med hånd og mathygiene. Vasker hendene etter å ha koset med pus og hvis jeg er usikker på om pus har vært bortpå et glass tar jeg heller et nytt.

Sniker jeg og: Har også bodd med katt i mange år (utekatter) og aldri hatt toksoplasmose (har sjekka i forbindelse med noe annet). Har ikke katt nå, men om jeg hadde, så hadde jeg bare vært ekstra påpasselig med håndvask og ved rengjøring av kattekassa. Er det primært innekatt du har er sjansen ENDA mindre for at du får noe. Hadde over hodet ikke satt bort en katt pga. graviditet :joyful:

Sniker. Jeg tok blodprøve, viste seg at jeg ikke har hatt toxoplasmose (!). Bor med to katter og skal fortsette å gjøre det. ❤ Med minst katten din er syk, eller har vært i kontakt med andre syke katter, går det fint. Også fint at samboeren tar seg av kattedoen. :)

• Omsorg
Reactions: A96
Sniker fra juni.

Jeg spiste bøttevis av kattebæsj som liten (bodde nærmest i sandkassen og goflet i meg i årevis), og er NEGATIV på tidligere infeksjon. Veldig irriterende fordi sauer er mer utsatte enn katter, og jeg skulle egt vært med i lammingen i april. Toxoplasmose er det som forårsaker abort hos sau, og er i både avføring og fostervæske osv… Teite greier

• Haha
Jeg har seks katter, og kommer ikke til å sende vekk noen av dem selv om jeg er gravid.
Nå er det eldste dattera som har ansvaret for den ene kattedoen i huset da (.. fordi den eldste katten bor inne hos henne; de andre kattene går ut.).
Men uansett. Jeg pleier ikke pakke kattene i munnen, og bruker evt hansker om jeg må håndtere kattebæsj - og vasker selvsagt hendene godt.
Dette er min fjerde graviditet. Har hatt aldri IKKE hatt katt. Så jeg tenker, hvis jeg ikke har fått toxo til nå i livet og er immun, så er sannsynligheten lav for at jeg får det. Men er likevel gjerne litt ekstra obs på hygienen sånn sett.

Også - med innekatt, blir jo ikke katten smittet heller. Og eldre kattepus, kan jo godt ha hatt toxo som liten katt; og dermed nå være immun mot å få det.
Så.. en eldre (nesten) innekatt har veldig lav risiko for å skulle plutselig få toxoplasmose.. :)

Jeg tenker du ikke har noe å bekymre deg for, men at du bare forøvrig holder god håndhygiene og slikt.. :)

Jeg har aldri hatt katt, men har bodd og har vært en del i utlandet (i sør-Europa hvor 80-90% av befolkningen er immune mot toksoplasmose, vs 10-20% i Norge), så jordmor tok blodprøve i begynnelsen av dette svangerskapet, og det viser seg at jeg er immun.

Man kan jo få det gjennom mat som ikke varmebehandlet kjøtt, og uskrelte uvaskede frukt og grønnsaker og sånt, så viktig å følge god hygiene i forbindelse med matlaging.

Dette betyr i teorien at jeg kan spise spekemat så lenge det er godt innenfor datoen (pga listeria), men jeg holder meg unna uansett.

• Omsorg
Jeg har aldri hatt katt, men har bodd og har vært en del i utlandet (i sør-Europa hvor 80-90% av befolkningen er immune mot toksoplasmose, vs 10-20% i Norge), så jordmor tok blodprøve i begynnelsen av dette svangerskapet, og det viser seg at jeg er immun.

Man kan jo få det gjennom mat som ikke varmebehandlet kjøtt, og uskrelte uvaskede frukt og grønnsaker og sånt, så viktig å følge god hygiene i forbindelse med matlaging.

Dette betyr i teorien at jeg kan spise spekemat så lenge det er godt innenfor datoen (pga listeria), men jeg holder meg unna uansett.

Toxoplasma dør jo av frysing, men gravide er jo likevel ikke anbefalt å spise spekemat tross frysing, siden listeria kan gro seg til høvelig mengde selv innenfor holdbarheten.. :bag: Så er jo tryggest å la være, ja. :angelic:

Er det noe mat som er kun toxo-risiko på, og ikke listeria-risiko på..?

Toxoplasma dør jo av frysing, men gravide er jo likevel ikke anbefalt å spise spekemat tross frysing, siden listeria kan gro seg til høvelig mengde selv innenfor holdbarheten.. :bag: Så er jo tryggest å la være, ja. :angelic:

Er det noe mat som er kun toxo-risiko på, og ikke listeria-risiko på..?
Det gjelder vel vakuumpakket spekemat som serranoskinke, salami, og lignende, så lenge det spises godt innenfor holdbarhetsdatoen på samme måte som for eksempel kokt skinke? Så listeria er fortsatt en risiko, men det er det også for varmebehandlet kjøttpålegg vi kan spise. Men uansett, jeg klarer meg fint uten spekemat i noen måneder.

Det gjelder vel vakuumpakket spekemat som serranoskinke, salami, og lignende, så lenge det spises godt innenfor holdbarhetsdatoen på samme måte som for eksempel kokt skinke? Så listeria er fortsatt en risiko, men det er det også for varmebehandlet kjøttpålegg vi kan spise. Men uansett, jeg klarer meg fint uten spekemat i noen måneder.

Som jeg skjønte det (leste på matportalen, måtte google :p), så kunne det bli grobunn for mer i spekemat pga den ekstremt lange holdbarheten. Så selv om den er greit innen datoen, så har den gjerne blitt lagret en stund - i motsetning til f.eks kokt skinke som har kortere holdbarhet.
(I tillegg til at kjøttet kan ha fått listeriabakterien før det ble tilberedt - siden spekemat ikke varmebehandles, så vil jo verken toxoplasma eller listeria bli drept i den prosessen.)
FHI har også en sånn advarsel til gravide om oppskåret kjøttpålegg - selv om det er kokt osv. (Men bare "vær forsiktig med" ikke fraråding).

Meeeen, er jo en sjeldenhet, da, så sannsynligheten er jo ikke så stor.

Tusen takk for disse meldingene. Kjenner jeg klarer å slappe av litt mer nå! :Heartred
Får bare anta at det går bra med de forholdsreglene jeg tar. Hvis ikke så er jeg veldig uheldig :p

Når jeg fikk toxosplasmose i mitt andre svangerskap som jeg da måtte aborterte pga store avvik hos fostre. Så var ikke det pga katt, men pga matforgiftning dessverre. Trodde jeg var sikret å ikke få det pga jeg ikke hadde katt, men så endte det opp med å være dårlig mat jeg kjøpte.

Har alltid katt katt, og jeg var gla i sand når jeg var liten. Fikk påvist toxoplasmose under første graviditet, men den var negativ nå. Da fikk jeg jeg litt noia når jeg har ordnet med stell ol med de to kattene vi har. Men er d virkelig mulig? Trodde hvis man først hadde d så ble man ikke kvitt d? Noen som har opplevd lignende? Skulle uansett ta ny blodprøve..

Back
Topp