Tok dere mange ekstra private UL under graviditeten?

Vivaliva

Elsker forumet
Assistert-jentene
❤️ Februarskattene 2019 ❤️
Augustbarna 2021
Er nå i uke 26 og selv om alt har gått bra til nå, så føler jeg så på at jeg vil SE henne igjen...hjertelyd er liksom ikke nok....bare for å være helt sikker på at alt fortsatt er bra....

Hadde TUL på fert-klinikken uke 8, en privat i uke 11 og så var jeg på på OUL i uke 20...og jeg som lovet meg selv at jeg ikke skulle bli en bekymret gravid:rolleyes:
 
Nei, men det er vel fordi jeg hadde så mange offentlige UL vi ønsker i de 2 siste svangerskapene pga vår historie.
 
Bor på liten plass, så jeg fikk så mange jeg ville/hadde behov for gratis i det offentlige! hadde jeg ikke hatt det så tror jeg nok det hadde blitt noen private ja! Men hadde nok blitt mest i starten, var da behovet mitt var størst! Når jeg kjente liv så trengte jeg ikke like mange![emoji5]

Tok en privat i uke 15 som mamma betalte, det var pga at hun skulle få bli med på en og hun bor langt unna! Hadde på klinikken i uke 7! Så offentlig i uke 9,11,18,28 og 35! Håper jeg slipper den som kommer i uke 41[emoji12][emoji12][emoji12]
 
Jeg har fått ultralyd hver 4. uke fra uke 22 pga tvillinger :)

Nå som jeg kjenner de sparke flere ganger daglig så føler jeg ikke helt behovet for ultralyd. Kan være fordi jeg har to, men er ikke så mye å se på ultralyd nå, en fot her og en arm der ;-) De begynner å bli for store.

Nå er jeg mest spent på om de vokser slik de skal, så sånn sett er ultralydene veldig betryggende.
 
Fikk 4 i det offentlige. To tul pga ivf og for å se hvordan det gikk med det gjenværende barnet etter at en tvilling takket for seg. Oul og en ul ifbm vekstkontroll nær termin.

Tok 3D privat i uke 27.
 
Ja!! Var så bekymret etter en MA..

Det kan jeg skjønne! Når tok du da?

For meg ligger det nok i at morkaken ligger foran, så de dagene hun ligger litt
«dårlig» mht den og jeg ikke merker henne så godt, så kjenner jeg litt på panikken, selv om jeg får komme inn og høre hjertelyd. Klarer jo som regel å slå det fra meg....men kunne se for meg at hvis jeg tar en ul igjen nå, så vil jeg bare bli beroliget i noe tid. At man kan bli litt avhengig liksom. Føler at det henger igjen pessimisme fra ivf-turen som jeg ikke klarer å kvitte meg med, så er jo der det mest ligger kanskje. Jeg er tydeligvis ikke ferdig med det der selv om jeg har blitt gravid og er over halvveis:/
 
Last edited:
Fikk 4 i det offentlige. To tul pga ivf og for å se hvordan det gikk med det gjenværende barnet etter at en tvilling takket for seg. Oul og en ul ifbm vekstkontroll nær termin.

Tok 3D privat i uke 27.

Synes du evt at du fikk noe ut av den private som du ikke fikk ut av dem fra det offentlige?
 
Jeg har fått ultralyd hver 4. uke fra uke 22 pga tvillinger :)

Nå som jeg kjenner de sparke flere ganger daglig så føler jeg ikke helt behovet for ultralyd. Kan være fordi jeg har to, men er ikke så mye å se på ultralyd nå, en fot her og en arm der ;-) De begynner å bli for store.

Nå er jeg mest spent på om de vokser slik de skal, så sånn sett er ultralydene veldig betryggende.

Litt ekstra å følge med på med to også da, så da er det jo fint å få det:)
 
Synes du evt at du fikk noe ut av den private som du ikke fikk ut av dem fra det offentlige?
Det var 3D, på sykehuset var det kun 2D. Fikk bilder og film i 3D. Vi gjorde det kun for bildenes del. Har samme av storebroren, så måtte liksom ha likt.
Utrolig koselig å se tilbake på bildene nå i ettertid.

Medisinsk sett fikk vi ikke noe utbytte. Var heller ikke bekymret for noe så sent i sv.skapet (u.27) da.
 
Det var 3D, på sykehuset var det kun 2D. Fikk bilder og film i 3D. Vi gjorde det kun for bildenes del. Har samme av storebroren, så måtte liksom ha likt.
Utrolig koselig å se tilbake på bildene nå i ettertid.

Medisinsk sett fikk vi ikke noe utbytte. Var heller ikke bekymret for noe så sent i sv.skapet (u.27) da.

Fikk også 3d da jeg tok privat i uke 11, og det er veldig gøy å ha.:) Jeg vet heller ikke hvorfor jeg plutselig har blitt bekymret nå, for synes egentlig det har gått veldig bra i svangerskapet. Men mulig det er pga stor variasjon på mengde bevegelse jeg kjenner nå og da med dager som jeg ikke alltid kjenner så mye hvis alle bevegelser går inn i morkaka. Uansett vil det jo bli bedre bilder nå i de neste ukene, så kanskje jeg skal gi meg selv lov til det:)
 
Fikk også 3d da jeg tok privat i uke 11, og det er veldig gøy å ha.:) Jeg vet heller ikke hvorfor jeg plutselig har blitt bekymret nå, for synes egentlig det har gått veldig bra i svangerskapet. Men mulig det er pga stor variasjon på mengde bevegelse jeg kjenner nå og da med dager som jeg ikke alltid kjenner så mye hvis alle bevegelser går inn i morkaka. Uansett vil det jo bli bedre bilder nå i de neste ukene, så kanskje jeg skal gi meg selv lov til det:)
Skjønner godt bekymringen mtp å ikke kjenner spark pga morkaken. Hadde nok bekymret meg jeg og dersom tegn på liv varierte, selv om jeg hadde visst at det var morkaken som gjorde det.
Kunne doppler hjulpet? Det er jo ikke det samme som ul da men..
 
Nei men jeg fikk så mange jeg ville offentlig med begge 2 pga forhistorien vår
 
Det kan jeg skjønne! Når tok du da?

For meg ligger det nok i at morkaken ligger foran, så de dagene hun ligger litt
«dårlig» mht den og jeg ikke merker henne så godt, så kjenner jeg litt på panikken, selv om jeg får komme inn og høre hjertelyd. Klarer jo som regel å slå det fra meg....men kunne se for meg at hvis jeg tar en ul igjen nå, så vil jeg bare bli beroliget i noe tid. At man kan bli litt avhengig liksom. Føler at det henger igjen pessimisme fra ivf-turen som jeg ikke klarer å kvitte meg med, så er jo der det mest ligger kanskje. Jeg er tydeligvis ikke ferdig med det der selv om jeg har blitt gravid og er over halvveis:/

Om jeg ikke husker feil så ble det uke 7,10,11,14, 19(oul) og ca 25 (3D). Og uke 32 samt en haug etter uke 35 pga spesiell oppfølging på sykehuset :p
 
Hadde en privat i uke 10. Deretter var det OUL i uke 18, morkakekontroll pga noe foranliggende morkake i uke 29, og overtidskontroll i uke 41. Tok ikke noe egen 3D-ul ellernoe siden sykehuset hadde både 2D og 3D på alle kontrollene :)
 
Skjønner godt bekymringen mtp å ikke kjenner spark pga morkaken. Hadde nok bekymret meg jeg og dersom tegn på liv varierte, selv om jeg hadde visst at det var morkaken som gjorde det.
Kunne doppler hjulpet? Det er jo ikke det samme som ul da men..

Hmm, jeg har tenkt på det, men den dagen jeg evt ikke klarer å finne hjertelyd selv kan kanskje gjøre vondt verre. Og kan dra innom jordmor så ofte jeg vil for å høre hjertelyd, så det er jo fint:)

Jordmor sa at det nok endrer seg om noen uker (ved uke 28), for da får fosteret mere døgnrytme og har litt dårligere plass til å snu seg, så jeg håper det...men nå ser jeg på innleggene her at jeg ikke er den eneste som evt har slått til på litt ekstra UL da hehe:)
 
Om jeg ikke husker feil så ble det uke 7,10,11,14, 19(oul) og ca 25 (3D). Og uke 32 samt en haug etter uke 35 pga spesiell oppfølging på sykehuset :p
Kunne nesten overta UL-proben selv etterhvert du da;)
 
Hmm, jeg har tenkt på det, men den dagen jeg evt ikke klarer å finne hjertelyd selv kan kanskje gjøre vondt verre. Og kan dra innom jordmor så ofte jeg vil for å høre hjertelyd, så det er jo fint:)

Jordmor sa at det nok endrer seg om noen uker (ved uke 28), for da får fosteret mere døgnrytme og har litt dårligere plass til å snu seg, så jeg håper det...men nå ser jeg på innleggene her at jeg ikke er den eneste som evt har slått til på litt ekstra UL da hehe:)
Såå bra du kan dra innom jm når du selv føler for det! :)
Nei, er nok ikke alene om å føle det slik :p
 
Tok TUL privat ganske tidlig pga at jeg skulle reise bort. Da var det for tidlig til å se hjerteslagene. Gyenkologen som tok den har vært med på mye av vår reise og ville nok gjerne at jeg skulle kunne slappe litt av, så jeg fikk komme innom på en gratis bonus-UL etter vanlig kontortid et par uker senere bare for å se hjerteslagene. Det var fint, og vi fikk med noen filmsnutter med en bitteliten bønne som beveget seg littegran. Så på de filmene maaaange ganger!

Jeg hadde risikosvangerskap med risiko for senabort og prematur fødsel pga livmorhals, så hadde jevnlige ultralyder med vekstkontroll rundt annenhver uke fra uke 15 eller noe sånt. Det var veldig beroligende. Jeg hadde nok tatt flere private om jeg ikke fikk i det offentlige, for var veldig redd og bekymret.
 
Back
Topp