Tok covid-vaksine den uka jeg hadde EL

SaraSydame

Forelsket i forumet
Påskeliljene 2022 ❤️
Jadda..i kategorien årets strateg seiler jeg opp som en soleklar favoritt.

Har altså prestert å ta første dose covid-vaksine samme uka som jeg hadde eggløsning og ble gravid. Ser jo at forskerne ikke er veldig bekymret, men når det frarådes så blir jeg selvsagt bekymret - må legges til at jeg er en skikkelig krisemaksimerer. Tenkte å snakke med legen om det i går, men det ble glemt gitt..

Egentlig ikke noe spørsmål dette, bare jeg som må få utløp for bekymringen..
 
Skjønner deg kjempe godt. Er veldig krisemaksimerer selv.. Kunne du kanskje ringt til koronatelefonen og hørt? Om det hadde roet deg ned litt?❤️
 
Skjønner deg kjempe godt. Er veldig krisemaksimerer selv.. Kunne du kanskje ringt til koronatelefonen og hørt? Om det hadde roet deg ned litt?❤️

Ja, kanskje jeg skal gjøre det! Må uansett avlyse dose to! :happy:
 
Sikkert greit å snakke med noen, men ikke så mye å gjøre med det nå. Jobber med ei som fikk covid tidlig i svangerskapet. Lenge før det var offisielt. Ser ut som det har gått bra, selv om hun ble veldig dårlig.
 
Jadda..i kategorien årets strateg seiler jeg opp som en soleklar favoritt.

Har altså prestert å ta første dose covid-vaksine samme uka som jeg hadde eggløsning og ble gravid. Ser jo at forskerne ikke er veldig bekymret, men når det frarådes så blir jeg selvsagt bekymret - må legges til at jeg er en skikkelig krisemaksimerer. Tenkte å snakke med legen om det i går, men det ble glemt gitt..

Egentlig ikke noe spørsmål dette, bare jeg som må få utløp for bekymringen..


Hei, jeg gjorde akkurat det samme som deg. Var ikke akkurat meningen at det skulle bli slik, men skjedd er skjedd. Jeg skal også vente med å ta dose 2. Lurer på hvor effektiv dosen er nå jeg da ender med å ta den senere enn anbefalt ift. når dose to bør settes. Men uansett er det viktigste at minsten har det bra. :) Legen min mente bare jeg måtte utsette dose 2 og håpe at alt går bra.
 
Jeg har endt opp med akkurat det samme, tenkte ikke på det i det hele tatt før etter jeg fant ut jeg var gravid.
Har spurt legen om det, men det er jo ikke så mye å gjøre med nå, og det ikke er noe poeng i å bekymre seg for det. Han sa det ikke er noen grunn til å tro at ploppen har tatt skade av det.
Utsetter dose 2 så klart.
 
Litt godt å høre at flere er i samme situasjon. Satser på at det går fint. Og, som dere sier, ikke så mye å gjøre med det nå...
 
Jadda..i kategorien årets strateg seiler jeg opp som en soleklar favoritt.

Har altså prestert å ta første dose covid-vaksine samme uka som jeg hadde eggløsning og ble gravid. Ser jo at forskerne ikke er veldig bekymret, men når det frarådes så blir jeg selvsagt bekymret - må legges til at jeg er en skikkelig krisemaksimerer. Tenkte å snakke med legen om det i går, men det ble glemt gitt..

Egentlig ikke noe spørsmål dette, bare jeg som må få utløp for bekymringen..
Sniker fra slutten av mars :)

Tok vaksine dagen før EL, må si jeg bekymrer meg veldig lite. Kroppen har fått en liten dytt på å lage en immunrespons, ser ikke hvordan det skulle påvirke spiren i noen negativ grad :happy:
Skal til legen i morgen, og håper på klarsignal til å ta dose to i andre trimester. Er overbevist om at det er mye større potensiale for skade for fosteret om jeg får corona enn ved å bli vaksinert.
 
Sniker fra slutten av mars :)

Tok vaksine dagen før EL, må si jeg bekymrer meg veldig lite. Kroppen har fått en liten dytt på å lage en immunrespons, ser ikke hvordan det skulle påvirke spiren i noen negativ grad :happy:
Skal til legen i morgen, og håper på klarsignal til å ta dose to i andre trimester. Er overbevist om at det er mye større potensiale for skade for fosteret om jeg får corona enn ved å bli vaksinert.


Å, det var litt godt å høre. Jeg må nesten ha samme innstilling! :happy:
 
Jeg tok dose to et par dager før eggløsning. Tenker som Lenepia, mye bedre at immunforsvaret har fått et dytt og eventuelt kan minske sykdomsforløpet ved smitte. Jeg er i utgangspunktet veldig skeptisk til vaksiner, men jeg fikk klarsignal av både fastlege, gynekolog og vaksinasjonskontoret.
 
Jeg tok også dose 1 samme dag som jeg ble gravid antar jeg. Fikk absolutt ingen bivirkninger, så har veldig lite tro på at det skal være veldig negativt selv om man selvfølgelig ikke har 100% visshet om risikoen. Ut fra hva jeg har forstått er det i første omgang bivirkninger på vaksina (eller selve covid) de er bekymret for at kan skape en abort, men det er en tåkejungel dette. Skal komme nye retningslinjer neste uke.
 
Her fikk jeg dose 2 på dag 2 i syklusen, og er dermed fullvaksinert. Ikke helt din problemstilling, og alle bør gjøre grundig undersøkelse og vurdering for sin situasjon, men jeg har funnet trøst i at vaksine (pfizer og moderna) anbefales til alle i USA om de så er prøvere eller gravide. De har kommet lenger i vaksineringen enn Norge også, så synes det er betryggende. Er vel et spørsmål om å vurdere risiko ved vaksinering opp mot risiko for smitte og alvorlig sykdom, noe som kan være forskjellig fra person til person.

Tenker at det ikke er noe du får gjort noe med nå :Heartpink Så kanskje ta en prat med jordmor/fastlege ang dose to og eventuelt tidspunkt sett i sammenheng med din situasjon og smittetrykk/yrke etc :)
 
Hei,
ser du har fått mange gode svar om å snakke med fastlege eller jordmor om det, og hvis du har gjort det allerede har de kanskje fortalt deg at vaksinen (vaksiner generellt) frarådes i første trimester pga fare for spontanabort. så hvis du fortsatt er gravid ville jeg senket skuldrene helt.

Når det er sagt, har forskere også denne uken publisert at covid-vaksinen ikke gir økt risiko for spontanabbort. men dersom du får høy feber i første trimester av annen sykdom, eller som bivirkning til vaksinen, så kan det øke risiko for spontanabort. derfor frarådes det altså i første trimester =).
 
Jeg er fullvaksinert, og viser seg at jeg tok andre dose etter at jeg hadde blitt gravid men før jeg viste om det.
Prøver å ikke stresse over det, får jo ikke gjort noe med det uansett nå. Men litt små angst innimellom har jeg jo
 
Back
Topp