Tohjulssykkel

Papillon

Elsker forumet
Dere som har eldre unger, når fikk (eller planlegger du at de skal få) tohjulssykkel? Vår eldste er fire og jeg synes det er for tidlig enda, men nå ser jeg at de som er jevnaldrende med toåringen begynner å få... Vi bor midt i en bakke, alle veiene her har biltrafikk (til og med gang- og sykkelveien som vi og flere har innkjørsel fra...) Og jeg vil være helt sikker på at hun klarer å følge med trafikkbildet ganske bra, før vi slipper henne avgårde. Jeg tviler ikke på at hun klarer å lære seg å sykle på to hjul nå, jeg er bare redd hun ikke har sidesyn og konsentrasjonsevne nok til å takle omgivelsene på sykkel?... (Men jeg blir veldig i tvil da, når jeg ser "alle andre" får. Tror jeg må være den kjipeste mora i mils omkrets...)

Her har knerten balansesykkel og den håper jeg han vil ha i hvertfall til neste år (helst et år lenger) selv om vi bor ganske ok sånn trafikk messig.

Synes det er vanskelig, men mamman må gjøre det hun synes er riktig, selv om alle andre får ;)

Min 2,5 åring skal enda bruke sin trehjulsykkel, kanskje 2hjulpssykkel blir aktuelt til neste år når han blir 4 år, men venter gjerne lengre om han ikke virker noe interessert i å bytte eller få seg "stor sykkel" :)
Skjønner veldig godt du vil vente med tanke på trafikkbildet der du bor. Vi bor såpass øde til at det er veldig lite trafikk her, har rimelig oversikt når folk skal avgårde på noe nesten. Men han må nok bli eldre enn 4 år før han får sykle alene på veien her ute allikevel(noen kjører jo så de har stjålet bilene sine, enda det er niks null og ingenting å stresse etter her vi bor...og jeg har ingen unger til overs å miste pga en idiot!).

Er det ikke ved cirka fem år man regner med at de har god nok til å kunne mestre en tohjulssykkel og ha sånn noenlunde overblikk?

Mener jeg har lest det i både anbefalinger fra Trygg trafikk og sånne bøker om barn og utvikling.

Vi tenkte å følge det. Hun har fått løpesykkel og sparkesykkel, så det får holde denne sommeren også (hun fyller fire i juni). Neste sommer blir det nok tohjuling til bursdagen.

min 2 åring har prøvd kusinas trehjulsykkel med støttehjul og får den til å bevege seg. men har ikke tenkt å kjøpe en til han i år(tror jeg da). han har trehjulsykkel som han er ganske flink med og en støttesykkel han ikke har prøvd enda :-p  han får uansett ikke sykle annet en på tunet her(men det er ganske stort). hovedveien er sterkt trafikkert og han får nok ikke sykle der før tidligst skolealder.

Min eldste blir 4 til sommeren, og kommer da til å få tohjulssykkel - uten støttehjul.
Kommer bare til å sykle på bilfrie veier rett utenfor der vi bor.
Hun har i dag en balansesykkel som hun bruker masse, og har fått veldig bra balanse, så tenkte vi skulle prøve.
Men kommer ikke til å putte på støttehjul, så regner med at balansesykkelen er den som kommer til å bli mest brukt ;)

(Hun kunne sikkert ventet med å få det til jul, men erfaringsmessig er det vanskeligere å få tak i da, så kjøper nå. For vil at hun skal ha det klart til neste vår :) )

Back
Topp