To tette....

PengNien

Betatt av forumet
Hvordan er det med dere som ønsket to tette i svangerskapet, er ønsket der like stort nå?

Jeg var faktisk litt skeptisk til det, mannen ville det, men jeg syns ihvertfall to år imellom var minimum... Det ble jo keisersnitt, og allerede på sykehuset sa han at vi burde starte på nr to snart, (for vi lagde jo en så vakker gutt).Da var jeg veldig imot det, er jo ganske hjelpesløs etter en slik operasjon de første dagene... Trodde han var gal som fortsatt snakket om det, eller lurte på om han tulla. Nå har jeg grodd så bra, og svangerskapet mitt var jo en drøm pluss at gutten er bare fantastisk, så lurer på om jeg må gi etter... Så snart kroppen er klar da, jobber med å få til fullamming, så syklusen har ikke startet ennå...
 
Vi skal ikke ha to tette, passer bare utrolig dårlig i forhold til jobb og leilighet, og jeg har ikke villet ha to tette heller. Men jeg må si at følelsesmessig har det endret seg. Om vi nå hadde hadde hatt mulighet for to tette så tror jeg vi hadde gjort det. Jenta var ikke mange dagene før jeg tenkte at jeg ville ha en til.
 
Selv så tror jeg at jeg hadde vert klar for to tette, men tenker praktisk så vi venter nok så det blir rundt 3 år mellom dem. Da har eldste mest sannsynlig sluttet med vogn, bleie og er mer selvstendig :p Da er det mye utstyr vi slipper å kjøpe nytt også ;)
Selvfølgelig så går det ikke ann å planlegge helt, men det er vertfall tanken min :)
 
Vi har lyst på to tette:) (og kanskje tre tette) Men tror ikke vi starter prøvingen før mars - slik at det blir en 2018-baby. Vil nyte den fantastiske gutten vi har + at jeg vil gjerne amme lengst mulig. Men gjør ingenting om jeg skulle bli gravid nå:) Men går på minipille og uansett ikke noe tegn på at syklusen er i gang igjen (fullammer).
 
Jeg har to barn en på 4 år og andre er 3 mnd . Jeg skulle ønske hadde tette barn da de kunne vokst sammen og lekt mer . Nå har eldste lekt mye alene og nå er hun veldig sjalu på lille broren sin . vanskelig gi tid til begge da de trenger mye oppmerksomhet på forskjellig måter . Synes to års mellomrom /maks 3 er fint da har kroppen hvilt litt etter fødsel og amming osv . Lykke til
 
2 år mellom alle mine 3 barn. Har vært en grei forskjell, men det er tungt.
 
Har blitt så skremt av alle problemer og utfordringer ammingen har gitt meg,så jeg vil gjerne drøye et par år minst!
 
17 mnd mellom storesøster og lillebror her. Det var planlagt. Slitsomt nå, men det blir nesten lettere for hver dag som går. :)
 
Jeg har to tette. En gutt på 17 måneder og en jente på 2,5 måned. Det var planlagt å få to tette, selv om jeg nok hadde regnet med at det skulle bli litt større avstand mellom dem. Graviditeten gikk veldig bra så den biten var ikke noe problem.

Det jeg synes har vert tungt/ulemper med to tette til nå er:
-Lite alenetid med mannen utenfor hjemmet. Akkurat når eldste var gamme nok til å la seg passe fikk vi en ny.
-Jeg synes fortsatt det er veldig vanskelig å ha begge alene samtidig. Eldste vil bli bært nesten hver gang jeg må ta meg av minsten. Spesielt når hun gråter (tror eldstemann blir litt redd av gråtingen).
-Har måttet kjøpe litt ekstra ting, f.eks en til barneseng og sovevogn til barnehagen.
-MYE bleieboss!!
-Eldstemann blir mye syk i barnehagen, siden det er det første året der. Mannen min har foreløpig kunnet være hjemme når han er syk,men etter hvert som jeg kan ta vare på begge to på en gang kommer det til å bli tungt.
-Mye dårlig samvittighet ovenfor eldstemann, selv om jeg tror han får mye oppmerksomhet til tross for babyen. Og han er stort sett bare i godt humør (med unntak av når han er syk).
-Det krever mye planlegging å komme oss ut døren for tiden, siden eldstemann fortsatt har mye faste rutiner som det er KRISE om man klusser med.

Fordeler:
-De kommer til å få mye glede av hverandre
-Det blir lettere å finne på ting som passer for alle i familien etter hvert.
-Kan selge vognen tidligere, i stede for å måtte ta vare på den i mange år til nestemann har brukt den, eventuelt solgt og kjøpt igjen. Det samme gjelder klær. Har ikke trengt å pakke ned så mye. Nå arver hun fortsatt fra broren også kan vi gi bort/kaste/selge når hun er ferdig med de.
-Eldste har fortsatt 1-2 lurer på dagen, så når vi er heldig kan hele familien få litt søvn på dagtid i helgen.
-Eldste er ikke så tydelig sjalu. Han kan bli litt klengete der og da om hun gråter, men det er ikke noe som plager han over tid. Han lever fortsatt veldig i nuet.

Det var det jeg kom på nå.. Det dukker sikkert opp flere fordeler og ulemper etter hvert. Jeg tror forøvrig at en del av punktene gjelder selv om det er 2-3 år mellom dem, men vet ikke sikkert da jeg ikke har prøvd :) Også kommer jo det selvsagt ann på barna. Min 1. var en skikkelig sovebaby, og det ser det ut til at hun her er også. Om enn litt mer bestemt og mindre tålmodig enn 1. :)
 
Vi har bestemt oss for 2 tette, begynner ikke på prevensjon og vill bruke app for å treffe riktig når mensen kommer tilbake. Men frister det, nei absolutt ikke men det forventet jeg, så derfor bestemte vi oss på forhånd :) blir tøft første årene men barna vill få et unik bånd!
 
Vi har lyst på to tette:) (og kanskje tre tette) Men tror ikke vi starter prøvingen før mars - slik at det blir en 2018-baby. Vil nyte den fantastiske gutten vi har + at jeg vil gjerne amme lengst mulig. Men gjør ingenting om jeg skulle bli gravid nå:) Men går på minipille og uansett ikke noe tegn på at syklusen er i gang igjen (fullammer).

Hei! Sniker litt, og vil bare si at vi venter tredje tette og ammer nå i mitt andre svangerskap. Har ikke vært noe problem. Så mine barn får amme så lenge de selv vil :) Ikke alle kan amme i svangerskap, men det går også an å få i pose og sekk ;)
 
Back
Topp