To tette?

babyliten

Forelsket i forumet
Hele tiden har mannen mast og snakka om at han vil vi skal ha to tette. Jeg har vært både enig og uenig, for når han mente to tette, tenkte jeg kanskje med 2-3 år i mellom. Men neida, han mener vi skal sette inn startskuddet ganske tidlig etter fødselen. I begynnelsen så kunne jeg vell ha tatt livet av han med blikket han fikk, men nå så kjenner jeg litt på den selv. Det hadde vært fint med to veldig tette (selvfølgelig, ikke gravid noen uker etter fødsel. Kanskje par måneder), men jeg er så usikker på dette med permisjon osv. Så tenkte å høre litt her.

Jeg ble arbeidsledig uheldigvis like før vi fant ut av graviditeten. Dette på grunn av at jeg jobbet på en 4 måneders kontrakt, og at vintersesongen er riski bisniss der jeg jobba. Jeg gikk da over på dagpenger, og fra februar har jeg gått på sykepenger. Hvordan blir det hvis vi får to tette? Mister jeg penger, eller får jeg fortsatt utregningen fra dagpengene? Det er jo ikke noe som tilsier at vi skal ha to tette enda. For jeg vil ikke hvis vi plutselig blir sittende uten min "inntekt". Så er det noen her med to tette som vil dele litt? :happy:

Tør ikke si noe om utbetalinger, men jeg må bare nevne dette med rett til sykepenger/sykmelding.

Du får ikke opparbeidet deg rett til sykepenger når du går i permisjon, så det kan være lurt å tenke på. Kan hende du trenger mer sykmelding hvis du skulle bli gravid igjen når du er i permisjon eller rett etter permisjon med førstemann, og da har du ikke så mye igjen som du ville hatt hvis du opparbeidet deg full pott igjen.

Bare en liten obs :)

Vi skal ha 2 tette, vi begynner så fort mensen kommer tilbake og får grønt lys på legen, så håper jeg blir gravid igjen innen de første 6 mnd etter jenta vår har kommet :D
Gleder meg ikke til å gå på en ny graviditet men bedre å bli ferdig med det, for tviler jeg vill/orker/gidder starte på nytt igjen etter 1-2 år, for gå gravid er virkelig tungt og hardt :/ fikk ganske sjokk!

Jeg ble gravid igjen når jenta vår ble ni måneder så her blir det 17 måneders mellom. Ikke det tetteste, men synes fortsatt hun er veldig liten. Bare husk det at amming ofte gjør at man ikke får mensen tilbake (mange ganger gjerne ikke før man slutter å amme) så det er ikke alltid så lett å planlegge to tette hvis man ikke har mensen og eggløsning. Jeg fikk mensen tilbake da jenta vår var syv måneder og traff ikke helt EL første gangen fordi syklusen var ustabil, men det gikk på andre forsøk.

Jeg gleder meg veldig og for min del så ser jeg for meg at det nesten må være lettere å få søsken når de er så små og ikke skjønner så mye av det. En dag vil hun bare tenke at lillebroren alltid har vært der. Nå er det garantert mange fordeler og ulemper med aldersforskjeller altså, men jeg ser det fra mitt perspektiv og det virker ganske lyst! Selvsagt blir det slitsomt osv, men det blir koselig med to små med kun ett års forskjell. Både nå og i årene fremover.

Jeg vet dessverre lite om dette med lønn osv. Men foreldrepenger er pensjonsgivende inntekt og gjelder såvidt jeg vet som oppsparing til ny foreldrepermisjon. Jeg startet å jobbe igjen da frøkna var 10 måneder og har 100% svangerskapspenger nå de to siste månedene så her er det hvert fall opptjent penger på nytt.

Kan ikke si noe ang utbetalinger osv, men det er 17 mnd mellom mine to eldste. Ble gravid når mini var 9 mnd. Jeg hadde lette svangerskap med begge de to eldste og nr 2 var den roligste sovebabyen man kan tenke seg, så for meg gikk det strålende. Utfordringen kom når jeg fikk to stk bestemte smågutter jeg måtte løpe etter, det var en slitsom periode.
Nå er dem 6,5 og 8 år og verdens beste lekekamerater :-)

Tør ikke si noe om utbetalinger, men jeg må bare nevne dette med rett til sykepenger/sykmelding.

Du får ikke opparbeidet deg rett til sykepenger når du går i permisjon, så det kan være lurt å tenke på. Kan hende du trenger mer sykmelding hvis du skulle bli gravid igjen når du er i permisjon eller rett etter permisjon med førstemann, og da har du ikke så mye igjen som du ville hatt hvis du opparbeidet deg full pott igjen.

Bare en liten obs :)
Hæ? Er man i lønnet permisjon (foreldrepermisjon) så opparbeider man seg full rett til sykepenger etter 26 uker dersom man har brukt opp sykemeldingsperioden. Ulønnet perm utover 4 uker må man jobbe i 4 uker for å ha rett på sykepenger og sykt barn dager, eller jobbe 26 uker dersom sykepengerettigheten er oppbrukt.

Hæ? Er man i lønnet permisjon (foreldrepermisjon) så opparbeider man seg full rett til sykepenger etter 26 uker dersom man har brukt opp sykemeldingsperioden. Ulønnet perm utover 4 uker må man jobbe i 4 uker for å ha rett på sykepenger og sykt barn dager, eller jobbe 26 uker dersom sykepengerettigheten er oppbrukt.

Man opparbeider seg ikke rett til sykepenger i permisjon så vidt jeg nettopp har fått informert, av Nav, fastlegen og sjefen min... Er den informasjonen du har ny?

Grunnen til at jeg fikk så "streng" beskjed nettopp om dette er fordi jeg har nesten brukt opp all min periode i år....

Min samboer vil det samme. Vi skal flytte til Sverige så fort babyen har kommet og jeg skal gå hjemme med baby i ca et år før jeg skal tilbake i jobb. Men jeg har jo ingen jobb i Sverige så er jo ingen selvfølge at jeg får gått tilbake i jobb når vi vil. Er så mye usikkerhet i livet vårt fremover som gjør at jeg er ekstremt usikker på dette med to tette. Han er 7 år eldre enn meg, har en sønn på 6 år fra før av og han har selv vokst opp med en lillesøster som er 13 måneder yngre enn han og for han så føles det trygt med to tette. I tillegg så er han redd for å bli en gammel pappa så han vil rett og slett bare bli ferdig med hele småbarnsperioden. Jeg er selv 22 år gammel og har mange år å få barn på , jeg har en storebror som er 6 år eldre enn meg og føler at det har fungert bra og hadde sett for meg en litt større aldersforskjell mellom barna mine. Jeg vil ikke ofre meg samtidig som jeg er redd for at han ikke vil når jeg er klar for en til...

Man opparbeider seg ikke rett til sykepenger i permisjon så vidt jeg nettopp har fått informert, av Nav, fastlegen og sjefen min... Er den informasjonen du har ny?

Grunnen til at jeg fikk så "streng" beskjed nettopp om dette er fordi jeg har nesten brukt opp all min periode i år....
Nei, svangerskapspermisjon er jo likestilt med yrkesaktivitet, men det må jeg nesten undersøke nærmere når det gjelder de som er på grensen av å ha nådd max dato. Jeg jobber i NAV :) Men ikke med den ytelsen, uansett blir det annerledes for de som er på grensen av max dato og de som fortsatt har en del å gå på.

Last edited:
Nei, svangerskapspermisjon er jo likestilt med yrkesaktivitet, men det må jeg nesten undersøke nærmere når det gjelder de som er på grensen av å ha nådd max dato. Jeg jobber i NAV :) Men ikke med den ytelsen, uansett blir det annerledes for de som er på grensen av max dato og de som fortsatt har en del å gå på.
Hva ligger max grensen på da? Er det ikke ett år, eller tar jeg helt feil? :p Har kun vært sykmeldt én gang ila alle de årene jeg har jobbet, og det var i to dager, så vet alt for lite om sykmelding.

Min samboer vil det samme. Vi skal flytte til Sverige så fort babyen har kommet og jeg skal gå hjemme med baby i ca et år før jeg skal tilbake i jobb. Men jeg har jo ingen jobb i Sverige så er jo ingen selvfølge at jeg får gått tilbake i jobb når vi vil. Er så mye usikkerhet i livet vårt fremover som gjør at jeg er ekstremt usikker på dette med to tette. Han er 7 år eldre enn meg, har en sønn på 6 år fra før av og han har selv vokst opp med en lillesøster som er 13 måneder yngre enn han og for han så føles det trygt med to tette. I tillegg så er han redd for å bli en gammel pappa så han vil rett og slett bare bli ferdig med hele småbarnsperioden. Jeg er selv 22 år gammel og har mange år å få barn på , jeg har en storebror som er 6 år eldre enn meg og føler at det har fungert bra og hadde sett for meg en litt større aldersforskjell mellom barna mine. Jeg vil ikke ofre meg samtidig som jeg er redd for at han ikke vil når jeg er klar for en til...
Sitter i en litt kjedelig situasjon du da :( Jeg vokste opp med en storebror som var 6 år eldre og en lillebror som er to år mindre. Jeg fikk ikke skikkelig forhold til storebroren min før jeg var 12 år kanskje, mens lillebroren min har bestandig vært en "bestevenn". Nå blir det syv år mellom nr 1 og 2 her, så har i alle fall ikke planer om det flere ganger. Jeg sitter nok å holder litt tilbake jeg også, for jeg er den grådigste personen jeg vet om og vil gjerne jobbe og tjene masse penger så jeg kan spare mer enn jeg får til nå før jeg produserer flere barn :p Tenker at 2 år må være perfekt egentlig, for da får man en liten "friperiode" fra babytiden.
Synes egentlig han må respektere valget ditt. Og man er jo på en måte ikke for gammel til å få barn om man så er langt over 30 heller :happy:

Ja, hvis du kan/orker å sjekke så hadde det vært topp :) Blir jo forvirret jeg! Alle har vært veldig på meg med det at jeg ikke kan få mer sykmelding når jeg er ferdig mer permisjon, før jeg har opparbeidet meg ny, siden (jeg siterer bare) "man opparbeider seg ikke ny rett til sykepenger under foreldrepermisjon"... Jeg har jo vanlig lønnet perm jeg også :) Sjefen min jobbet i nav før, og fastlegen er veldig flink til å oppdatere seg, så det er klart jeg tror på det de sier, men dette er forvirrende.

Hva ligger max grensen på da? Er det ikke ett år, eller tar jeg helt feil? :p Har kun vært sykmeldt én gang ila alle de årene jeg har jobbet, og det var i to dager, så vet alt for lite om sykmelding.
Ja, det er 52 uker :) Men siden du ikke har vært sykemeldt så er det ingen problemstilling :D Hvis du rekker å bli gravid med termin rett før eller etter permisjonen er over vil du ha rett til ny periode med foreldrepenger uten å måtte gå tilbake til en jobb.

Ja, hvis du kan/orker å sjekke så hadde det vært topp :) Blir jo forvirret jeg! Alle har vært veldig på meg med det at jeg ikke kan få mer sykmelding når jeg er ferdig mer permisjon, før jeg har opparbeidet meg ny, siden (jeg siterer bare) "man opparbeider seg ikke ny rett til sykepenger under foreldrepermisjon"... Jeg har jo vanlig lønnet perm jeg også :) Sjefen min jobbet i nav før, og fastlegen er veldig flink til å oppdatere seg, så det er klart jeg tror på det de sier, men dette er forvirrende.
Skal sjekke med jobben og gi tilbakemelding :)

Ja, det er 52 uker :) Men siden du ikke har vært sykemeldt så er det ingen problemstilling :D Hvis du rekker å bli gravid med termin rett før eller etter permisjonen er over vil du ha rett til ny periode med foreldrepenger uten å måtte gå tilbake til en jobb.
Jo jeg er sykmeldt nå da. Måtte gå over på sykepenger i februar på grunn av at legene var redde svangerskapet kunne gå galt med tanke på jobben min. Så når jeg går ut i permisjon har jeg vært sykmeldt i 6 mnd :wtf:

Jo jeg er sykmeldt nå da. Måtte gå over på sykepenger i februar på grunn av at legene var redde svangerskapet kunne gå galt med tanke på jobben min. Så når jeg går ut i permisjon har jeg vært sykmeldt i 6 mnd :wtf:
Ok, da har du 6 mnd igjen. Egentlig burde du hatt svangerskapspenger kanskje? Men jeg skal høre på jobben i morgen og gi tilbakemelding.

Ok, da har du 6 mnd igjen. Egentlig burde du hatt svangerskapspenger kanskje? Men jeg skal høre på jobben i morgen og gi tilbakemelding.
Ja det kan fort hende det altså. Føler på mange måter at hun jeg har fått som behandler hos nav ikke kan noe spesielt innenfor jobben hun gjør. Hun har veiledet feil så utrolig mange ganger, så heldigvis hadde hun ferie når jeg skulle søke foreldrepenger.

Ja det kan fort hende det altså. Føler på mange måter at hun jeg har fått som behandler hos nav ikke kan noe spesielt innenfor jobben hun gjør. Hun har veiledet feil så utrolig mange ganger, så heldigvis hadde hun ferie når jeg skulle søke foreldrepenger.
Saksbehandler for sykepenger vil ikke være samme som fatter vedtak for foreldrepenger. :) Foreldrepengesøknaden behandles sentralt av NAV forvaltning og sykefraværsoppfølging følges opp på lokalt NAV kontor. Hvis du er misfornøyd må du sende en klage så de kan enten gi deg ny saksbehandler eller ta tak i problemet. :)

Hei.

På jobben er de enig med meg om at opptjening av sykepenger skjer når man mottar foreldrepenger også.

Viser til rundskrivet i folketrygdloven § 8-12 står det følgende:

"Dersom en person blir sykmeldt på nytt etter en periode hvor vedkommende har mottatt sykepenger og foreldrepenger, skal det ved vurderingen av om vedkommende har opptjent ny sykepengerett, legges vekt på perioder hvor medlemmet har hatt omsorg for eget barn. Omsorgsarbeid i foreldrepengeperioden likestilles med inntektsgivende arbeid. Dersom vedkommende er i stand til å ha omsorgen for sitt barn, opptjenes ny rett til sykepenger. Dersom det er uklart at omsorgsarbeidet er gjenopptatt, må det vurderes om det er behov for dokumentasjon for å avgjøre om vedkommende har vært arbeidsfør i forhold til omsorgsarbeidet."

Håper det hjelper? :)

Hei.

På jobben er de enig med meg om at opptjening av sykepenger skjer når man mottar foreldrepenger også.

Viser til rundskrivet i folketrygdloven § 8-12 står det følgende:

"Dersom en person blir sykmeldt på nytt etter en periode hvor vedkommende har mottatt sykepenger og foreldrepenger, skal det ved vurderingen av om vedkommende har opptjent ny sykepengerett, legges vekt på perioder hvor medlemmet har hatt omsorg for eget barn. Omsorgsarbeid i foreldrepengeperioden likestilles med inntektsgivende arbeid. Dersom vedkommende er i stand til å ha omsorgen for sitt barn, opptjenes ny rett til sykepenger. Dersom det er uklart at omsorgsarbeidet er gjenopptatt, må det vurderes om det er behov for dokumentasjon for å avgjøre om vedkommende har vært arbeidsfør i forhold til omsorgsarbeidet."

Håper det hjelper? :)

Du er en knupp! Tusen takk :D

Så det er mest en vurderingssak ser det ut som. Takk for at du tok deg tid :)

Back
Topp