to tette problematikk...

Ninen D

Elsker forumet
Jeg har en på litt over 2 år, og en på snart 6 mnd... Og jeg har et problem...

Han er våken 1,5t og sover 30 min, så våken igjen 1,5 time osvosv...

Hvis han ikke blir lagt etter 1,5 time blir han svært gretten og overtrett, men uansett må han trilles i søvn... (Har prøvd å unngå at dette skulle skje, men det gikk ikke sånn, det er eneste måte jeg har fått ham til å sove på).

Og jeg er så rådvill på hvordan jeg fikser dette...

For toåringen NEKTER å være med på turen, være seg å sitte i vogn selv, gå selv, sykle, stå, ryggen... Hun HYLER som en stukken gris og slår seg helt vrang.

guttungen klarer ikke sove når hun vræler, har prøvd et par runder med det...
Og jeg kan ikke godt sette igjen ungen alene i huset mens jeg går en runde rundt heller... Hun åpner dører selv og alle rom er ikke barnesikre... Det er mange ting hun kan skade seg på de 15 minuttene det tar meg å få ham til å sove på...

Det går helt fint dette så lenge hun er i bhg, eller vi er to hjemme...
Men når hun er hjemme syk og mannen på jobb, eller som i dag at jeg har henne hjemme frem til 12, ja hva gjør jeg da da?

Akuratt nå har jeg en på 6mnd som gråter og bare vil henge i puppen, og en på to som henger i benet mitt og hylvræler...

Er det virkelig ikke mulig at jeg, en oppegående normal dame, skal klare å ha mine to barn hjemme alene sammen

tar gjerne gode råd fra andre som har gjort dette før... Hadde liksom gått fint hadde han bare kunne blitt lagt og sovnet selv...

Har du prøvd å ta inn vogna(om det er mulig)? kan trille litt over en dørstokk evt.
Eller gå ut i hagen(om dere har) Så kan jenta leke mens du går litt fram og tilbake?
Ellers har jeg desverre ikke noen tips..

Jeg trilla min innendørs hvis jeg ikke kom meg ut.
en dørterskel er en god søvndysser det.
 eller på terrassen hvis du har det.
Hvis dette ikke lar seg gjøre så kan jeg ikke hjelpe deg noe veldig, desverre men skjønner det er svært frustrerende;)

illimilli skrev:
Har du prøvd å ta inn vogna(om det er mulig)? kan trille litt over en dørstokk evt.
Eller gå ut i hagen(om dere har) Så kan jenta leke mens du går litt fram og tilbake?
Ellers har jeg desverre ikke noen tips..

jepp... Han sovner ikke på harde møkka inne... Med mindre det er på puppen... Og det skjer ikke om en 2åring kommer og drar han i benet hvert 2 minutt ...

Ute om jeg triller kan han sovne på gårdsplassen om jeg løper i ring på grusen, men det går ikke om 2åringen står å vræler at hun vil huske eller skli eller noe sånn, som er det som er tingen...

Hun finnes ikke sjalu på meg/pappa/lillebror noen sinne annet enn akkurat i denne situsjonen hvor han skal sove... Og det er jo forståelig når jeg er nødt til å gi ham 100% oppmerksomhet på trill og han ikke klarer å sove når hun hyyler rundt vognen.

Jeg kan ikke akkurat få henne til å være stille heller, for han blir jo like stresset av at jeg kjefter... Og det hjelper ikke kjefte heller, ikke når hun føler det så urettferdig...

Det er greit å ha de sammen i alle situasjoner, annet enn denne sovingen... Og det er så slitsomt. Jeg skulle virkelig ønske han sovnet lettere... Hadde han ikke krevd en tur i ulendt terreng for å sovne og ikke hyl fra søster så, men det er jo akkurat det han gjør...

Fader heller, jeg ser ingen løsning her... Ender nok med å levere henne i bhg 1 time tidligere, så får lillebrir sovne i bilen, men det hadde vært fint å ha en løsning til når storesøster må være hjemme pga sykdom eller lignende...
Er jo ikke alltid hun kan være ute når hun er syk heller...

!"#¤=)"#(¤"=)¤/"?¤)"?)/"#?)(!#`?%/"#?)%/"(=#!"#=)%("#?%(

Kan turen bli morsommere for han/henne? Ståbrett, ipod, eventyrlesing mens du triller, lunsj mens du triller etc? Jeg hadde ikke gitt toåringen et valg om å ikke bli med, men han/hun kan få valg om hva som skal skje på turen.

Du er ikke alene!! Noen dager er det helt J***** å ha to stykker alene hjemme

Så du må ut på trilletur hver andre time hele dagen?

Da tror jeg kanskje at jeg hadde startet der altså, med å venne minstemannen av med den vanen.

Jeg hadde heller tatt den kampen og lært den minste og sovne uten å bli trillet, tenker jeg. 

FancyPants skrev:

Da tror jeg kanskje at jeg hadde startet der altså, med å venne minstemannen av med den vanen.

Hadde garantert begynt der, for du er avhengig av å få det til. Bedre å ta kampen når eldste er i bhg og du ikke har en til. På en eller annen måte må det jo hå. Eldste her var et stort H å få til å sove når han var rundt 6 mnd. Men så fant jeg ut som deg at noe måtte gjøres- så da ble det dagsoving i seng inne siden jeg ikke hadde mulighet for vogn ute...

©Miss Fat skrev:

FancyPants skrev:

Hadde garantert begynt der, for du er avhengig av å få det til. Bedre å ta kampen når eldste er i bhg og du ikke har en til. På en eller annen måte må det jo hå. Eldste her var et stort H å få til å sove når han var rundt 6 mnd. Men så fant jeg ut som deg at noe måtte gjøres- så da ble det dagsoving i seng inne siden jeg ikke hadde mulighet for vogn ute...

Har noen av dere noen gode tips på hvordan lære et barn på 6mnd å sovne UTEN å bli trillet i søvn på humpete vei?
*Da blir jeg overlykkelig* for ja har følt at det er der problemet ligger.... :-/

2åringen er overlykkelig fornøyd med å gå tur og være stille og lekeplass og alt hun, såfremt lillebror ikke skal sove og vi er alene... Er pappa og hjemme går hun gjerne rolig og stille med ut, evt er hun og jeg hjemme mens pappa triller eller omvendt...

Hun har bare dette "alene med mamma og lillebrur og lillebror skal sove" sjalusien sin, så der kan jeg lokke og kjefte om hva jeg vil, hun nekter å holde kjeft, dra i vognen, lene seg over på lillebror osv...

Hun syns det er kjempesårt at han er så krevende når det bare er oss tre...

Og jeg skal ikke klage på det, for hun viser ikke sjalusi NOENSINNE ellers...

Prøv å få minsten til å sovne alene i vogna ja...

Hva med å sette på tørketrommel eller vaskemaskin i nærheten? Og du sier 1.5 time våken og så legging, prøv å kort ned den tiden og legg minsten før trøttheten virkelig slår til! Jeg også bommet kraftig der mange ganger og endte opp med ei som ikke sov skikkelig.

Det er ikke en lett oppgave du står ovenfor altså, jeg vet! Mi lærte ikke å sovne alene, rolig i vogn før hun begynte i bhg, da var det liksom ikke noe valg... (joda, de hadde bysset om det trengtes men de prøver jo først uten og det gikk fint!)

Vi kunne ikke legge snuppa i vogna, hun sovna aldri der. Måtte bruke vugga så lenge vi kunne, og så sprinkelsenga. Har kun fått henne til å sovne i vogna etter at hun begynte i barnehagen. Mtp sovetid og våkentid. Når får barnet ditt mat, og hva slags mat? Er den lille sulten, og våkner derfor etter kun 30 min?

Qualitas skrev:

Sign litt :P

Jeg har det akkurat på samme måte. Jeg går ut på veien og triller frem og tilbake forran huset. Storesøster står gjerne i vinduet eller i gårdsplassen og venter (les: hyler :P), men det går seg som regel til.

Mini her bruker ikke lang tid på å sovne til vanlig og ofte trenger jeg ikke trille, men du kan være sikker på at jeg må det når vi er alene :P

Qualitas skrev:

Det kan være et komplett mareritt faktisk!!! Du har tusen kilo sympati herfra, men ingen tips og råd - bare forsikringen om at det også finnes andre krakilske storesøstre rundtom, storesøstre som på AKKURAT feil tidspunkt, hyler av sine lungers fulle hals, fordi mamma bysser på lillesøster som holder på å forgå av overtrøtthet....

Har noen av dere noen gode tips på hvordan lære et barn på 6mnd å sovne UTEN å bli trillet i søvn på humpete vei?
*Da blir jeg overlykkelig* for ja har følt at det er der problemet ligger.... :-/

Tja. Jeg var hjemme med mine to ganske tette et par dager fordi storesøster var syk og hjemme fra barnehagen. Da lillebror skulle trilles i søvn, knøt jeg på meg storesøter i mei tai på ryggen, da var hun fornøyd og fikk kos og nærhet samtidig som jeg fikk trillet lillebror i søvn i vogna si.

En annen dag var det lillebror som satt på ryggen og han sovna kjemperaskt der mens søster så tv og jeg følte meg som supermamma og fikk moppa gulv.
Anbefaler bæretøy. Er verdt forsøket. Lykke til, skjønner godt at du er frustrert. Jeg har ikke helt skjønt hvordan alle med to tette klarer seg uten bæretøy.

Jeg har rimelig barnesikra kår.... og jeg lar eldste se på tv eller noe sånt... og har grinda lukket så hun ikke kan følge meg, også går jeg ut og legger minste og får han til å sove og hun venter til jeg kommer inn igjen. Hun roper på meg om det er noe... evt hyler om hun er i det humøret. Men normalt går det helt greit. Jeg er alene med begge flere dager pr uke og det må bare bli sånn.... for minste sovner kun i vogna. Men sover bare 2-3 lurer pr dag da. Er like gammel ;-) og var også våken 1,5 timer da han var 3-4mnd.. men er nå våken 2-2,5 timer normalt før han sover igjen.

Om jeg tar med eldste ut leker hun heldigvis fint.. men har ho normalt inne. Evt gir henne en yoghurt å grise med :-D. Eller en boks frokostblanding, klementin eller noe. 

Vi har vært mye alene... normalt frem til 17:45 hver dag, barnehage(50-60%) eller ikke. Så ja.. det blir litt hyl med en trassig toåring.. men hun og minste vet også at noen ganger må man bare vente litt. Jeg har ikke noe annet valg rett og slett. Men normalt går det helt fint altså :)). Jeg sier alltid til eldste når jeg går ut, og spør om det er greit at jeg går ned med bebbis som må sove. 

Nå har ikke jeg lest alle innleggene i denne tråden, men vil bare si jeg føler med deg! Har to på ca samme alder som deg, og føler meg litt mislykka om dagen! Er hjemme med begge to hver dag, og blir litt koko av det, og lurer virkelig på hvordan super-damer klarer det. Jeg har innført strenge rutiner,så hver dag ser lik ut. Mannen hjelper til mye, bortsett fra det har vi ingen hjelp. Det som "redder" meg er å trille tur midt på dagen, i 1,5-3 timer. Da får jeg litt tid for meg "selv "(hvis jeg er heldig.)
Vi har måtte sette sånne små kroker øverst på dørene der han ikke må inn. Så ingen annen mulighet.

må du gå tur? kan du ikke bare trille vognen fram og tilbake i gangen eller rett utenfor vinduet og se til 2åringen samtidig? sette på noe som intresserer på tv i mellomtiden f.eks.

ps ang å kun sove 30 min, det er som regel 30-40 min første søvnfase varer og i overgangen mellom søvnfasene er det lett å våkne opp. når det nærmer seg 30 minutter så gå ut til vognen og begynn å vugge forsiktig i 10 minutter. kanskje det er det som skal til for at han kommer over i søvnfase 2 og sove lenger? funket hver hvertfall.

Back
Topp