To tette... Fordeler og ulemper?

småbrukerfrue

Gift med forumet
Oktoberskatter 2014
Jeg vet ikke om alle kjenner historien min, men i korte trekk brukte vi 1 år og ni mnd før jeg ble gravid. De fire siste av disse mnd fikk vi hjelp på fertilitetsklinikken.

Jeg har gitt klar beskjed til sambo at en ny runde med hormonelle prevensjonsmidler er helt uaktuelt, dette fordi det tok så lang tid med å unnfange snuppelura vår. Jeg er fullt innstilt på at det kan være hektisk med to så tett, samtidig så er det jo ikke sikkert at jeg blir gravid så kjapt heller både pga PCOS men også fordi jeg ammer...

Men så lurte jeg på om det er noen som har erfaring og kan komme med noen tips/råd... Slik at jeg kan ha noe å. Slå i bordet med for sambo ;) får jeg ikke han med på det, så blir det nok dong en god stund :eek:

Last edited:
Jeg lurer på akkuratt det samme! Vi og slet med å bli gravide pga pcos og ingen eggløsning. Jeg vil heller ikke bruke prevansjonsmidler med hormoner, så driver å vurderer kobberspiral. Vi har snakket litt om det, og i teorien kunne vi tenkt oss at det ble ca tre år i mellom dem, men det er ikke noe vi kan bestemme. Det er ikke sikkert vi er så heldige igjen.
Det vi har blitt enige om er at vi ikke kommer til å ta prøverørsbehandling hvis vi ikke får det til. Da må vi være fornøyde med han vi har fått :)
Vi syns det var gsnske tøft bare dette med pergotime, som ikke ga noe effekt, så tar virkelig av meg hatten for de som gjennomfører prøverrørsbehandling.
Jeg tror det er like mye fordeler som ulemper med to tette eller to med litt mellomrom :)

Vi ønsker tre barn, men føler oss ekstremt heldig med to. Prøvde over 3,5 år på nr to. Og endte med å få det til på prøverør på første forsøk. Ingen garanti på at det blir tre i det hele tatt. Men ingen prevensjon her i hus! Så skjer det et mirakel, så tar vi godt imot uansett hvor tette. Har også fire egg på frys om det ikke går naturlig. Men sier oss fornøyd om det heller ikke går med de fire eggene. Så tiden vil vise

Sambo ville i utgangspunktet ha to, jeg har fått forhandlet meg frem til tre... Så gjenstår det å se om vi i det hele tatt klarer å få fler da :) vi klarer oss fint med lillesnuppa, men har jo ønske om søsken til henne.

Noen faktorer jeg håper er på plass før jeg event skal i ny permisjon er ny jobb, gjerne gå noen kg for at jeg skal slippe å bli veldi overvektig (har ti kg for mye), samtidig er det ikke gunstig med for mange kg når man har pcos... Og i teorien bør vi strengt tatt få bygd er soverom til... Vi har jo et soverom til, men der overnatter han vi er avlaster for.

Mannen vil gjerne ha to tette, så tette som mulig. Når jeg snakket om 2 år imellom sa han "så mye"? Wow there cowboy! Først må jeg få mensen igjen! :P Nå som vi har en tøyser han med at det holder kanskje med en? :P Jeg vil ha tre :) Han har gått med på max tre, men at vi skal se an litt etter nr 1 og 2 :P

Det er akkurat 3 år imellom våre og foreløpig er det fantastisk. Jenta vår er så stor - kan gjøre mye selv, forstår at Mio krever sitt og at hun innimellom må vente. Samtidig har hun mye glede av å få være storesøster. Hun synes det er så stas!
Jeg har to venninner som har ca 18 mnd mellom sine og det er tøffe tak det første leveåret gitt. Den største kan jo gjøre lite selv og forstår jo ikke at de må vente osv. Men det er klart det blir lettere når de blir større :)
Synes forøvrig argumentet: "vi vil ha to tette for da får de så mye glede av hverandre" er litt håpløst. Det er 4 år mellom søstra mi og meg og vi var kjempegode venner gjennom hele barndommen. Mannen min og søstra hans er det 17 mnd mellom og de krangla fram til de var ungdommer ;) Vi er jo forskjellig!

Som dere sier, så kan man planlegge så mye man vil, men kan ikke bestemme noe. Vi kunne hatt akkurat 2 år mellom våre, men vi mista. Kunne hatt 2,5 år og, men mista igjen. Det hadde nok gått fint begge deler, men når det nå ble 3 år, så er vi veldig fornøyd med det :)

Sniker fra september her. Lurer på to tette vi og:) Hvor fort er det egentlig fysisk mulig å bli gravid når man fullammer? Eller hva er vanlig? Vi har vært litt frem og tilbake. Vil jo liksom nyte tiden og gi mest mulig oppmerksomhet til lille soltrålen vi har fått og:) Samboer vil nok ikke vente for lenge om vi skal ha en til han heller.

Sniker fra september her. Lurer på to tette vi og:) Hvor fort er det egentlig fysisk mulig å bli gravid når man fullammer? Eller hva er vanlig? Vi har vært litt frem og tilbake. Vil jo liksom nyte tiden og gi mest mulig oppmerksomhet til lille soltrålen vi har fått og:) Samboer vil nok ikke vente for lenge om vi skal ha en til han heller.
Det er vel ikke noe fasit, teori og praksis er to forskjellige ting :P Man kan bli gravid så lenge man har eggløsning og den kommer jo før menstruasjonen. Både min mor og mannen sin mor ble gravide mens de ammet, det er 14 mnd mellom meg og søstra mi, så jeg var 5 mnd når mamma ble gravid igjen.

Vi har to tette jenter, 19 mnd mellom dem :) jeg synes foreløpig at det er helt fantastisk! Og er overbevist om at det ikke er noe mere jobb med to tette enn vis det hadde vært 3-4 år imellom.

Her sørger vi for st storesøster får lov til å bli med på det som handler om lillesøster. Hun forstår også at innimellom må hun vente, mens vi holder på med hun minste. Så det handler mest om hva du gjør det til selv mener jeg :-)

Vi har to tette jenter, 19 mnd mellom dem :) jeg synes foreløpig at det er helt fantastisk! Og er overbevist om at det ikke er noe mere jobb med to tette enn vis det hadde vært 3-4 år imellom.

Her sørger vi for st storesøster får lov til å bli med på det som handler om lillesøster. Hun forstår også at innimellom må hun vente, mens vi holder på med hun minste. Så det handler mest om hva du gjør det til selv mener jeg :-)
Jeg er uenig med deg i at det handler mest om hva du gjør det til. Det vil selvfølgelig være med på å påvirke situasjonen, men jeg tror ungenes personlighet og lynne har mer å si. Og det kan man jo ikke planlegge og/eller forutsi. Det er selvfølgelig tøffere om andremann har kolikk og den eldste enda ikke sover natta gjennom selv f.eks.
Jeg tror to tette kan være fantastisk. Men jeg tror også man skal være veldig forsiktig med å tenke at det blir uproblematisk bare man har rett innstilling.

Jeg er uenig med deg i at det handler mest om hva du gjør det til. Det vil selvfølgelig være med på å påvirke situasjonen, men jeg tror ungenes personlighet og lynne har mer å si. Og det kan man jo ikke planlegge og/eller forutsi. Det er selvfølgelig tøffere om andremann har kolikk og den eldste enda ikke sover natta gjennom selv f.eks.
Jeg tror to tette kan være fantastisk. Men jeg tror også man skal være veldig forsiktig med å tenke at det blir uproblematisk bare man har rett innstilling.

Enig med deg om at personligheten og lynnen til barna spiller inn, og jeg mente ikke at bare man har rette innstillingen så går alt bra. Men jeg har fått den beskjeden flere ganger i svangerskapet at "oj, det var tett. Dere kommer til å bli slitne" og da mener jeg at vis jeg hadde latt alle de kommentarene gå innpå meg, hadde det nok blitt tøffere. Man kan spare seg for mye bare man kan se det positive i en situasjon :)

Enig med deg om at personligheten og lynnen til barna spiller inn, og jeg mente ikke at bare man har rette innstillingen så går alt bra. Men jeg har fått den beskjeden flere ganger i svangerskapet at "oj, det var tett. Dere kommer til å bli slitne" og da mener jeg at vis jeg hadde latt alle de kommentarene gå innpå meg, hadde det nok blitt tøffere. Man kan spare seg for mye bare man kan se det positive i en situasjon :)
Helt enig med deg i dette :) Innstilling er kjempeviktig!

Jeg og sambo snakka om bil indag, vi skal/må ha ny bil på nyåret og snakker i om leasingavtale på tre år. Jeg sa at vi må ha en bil som kan ha plass til tre barneseter. Sambo sa at det var ikke nødvendig de neste tre åra, så da regner jeg hvertfall med at vi kan satse på en til innen de neste tre åra... Men kanskje vente litt med en event. Nr tre :) vi får se :)

Jeg har to tette det er 17mnd mellom nr 1 og nr 2 ;) Og det har gått helt strålende og de er nå 4år og snart 3år og har utrolig mye glede av hverandre. De deler rom. Når vi så skulle ha tredje mann denne gangen så ville vi også ha rundt 1,5år i mellom. Men det gikk ikke. Jeg som alltid har blitt gravid på første forsøk brukte 6mnd på å bli gravid også mistet vi, men ble heldigvis gravid rett etter på. Men vips så ble det nesten 3år i mellom nr 2 og nr 3. Så min moral etter dette er blitt at man vet aldri når det klaffer eller om det klaffer så tur og kjør tidlig om du har lyst på to tette..

Hadde første runde i halmen i går, så får vi se hvor det bærer... Vi kommer ikke til å prøve aktivt med el-tester og slikt, men tar det som det kommer.

Back
Topp