To tette, erfaringer?

Mammahjerte91

Flørter med forumet
Hei, jeg er usikker på om jeg havner i mars eller april termin. Men jeg lurer på om noen har erfaringer med to tette? Blir 18 til 19 mnd mellom mine. Hva bør jeg tenke på? Jeg ønsker ikke at storebror skal bli sjalu eller føle han blir til sidesatt. Litt skummelt dette selvom jeg gleder meg.
 
Har ikke såååå tette, men her kommer mye an på ungene. Er en fordel om eldste kan gå litt selv og "vente" når man må bære baby mye. De blir vant til det, men kan være lurt å bære eldste litt mindre mens man er gravid. Erfaring tilsier at de blir mindre sjalu med mindre aldersforskjell. Min eldste var 2 år og 4 mnd og var lei seg i 2 uker etter lillesøster kom. Aldri vist eller sagt noe mer om det etter dette og har glemt at han var alene en stund.
 
Jeg har to med 22 mnd mellom så litt mer enn dine. Men jeg elsker at de er så tette. De leker så fint sammen og har ikke vært mye søskensjalusi mellom de. Ene barnet er veldig rolig så det har nok hjulpet en del :laughing002 er selvfølgelig søskenkrangling men ikke mer enn normalt tror jeg :)

Og det var travelt når de var mindre men ikke sånn at jeg har tatt skrekken :laughing002

Ta storebror med på stell og andre ting med babyen hvis han vil. Og når babyen sover ( hvis den gjør det) så kan du gjøre ting kun med storebror :)
 
Hvis alt går bra, blir det 20 mnd mellom de 2 minste her denne gangen. Hatt 3 år mellom de andre, så dette blir annerledes:bag:
Følger for råd, tips og erfaringer
 
Sniker fra april :) Våre to minste er det 19 måneder mellom, og det har vært lite sjalusi hele veien, eldste er nå 3. De leker kjempefint sammen, og eldste har alltid vært så omsorgsfull med minste. Vi klarte å få lik soverutine på de ganske tidlig, det var gull. Litt kaos blir det, men ikke verre enn at vi ønsket oss 3 tette egentlig :)
 
Mine jenter er det 20 mnd mellom. Det har hjulpet veldig at hun eldste var veldig knyttet til pappa, så det kan være et tips, at pappa setter inn støtet på kvalitetstid med den eldste før babyen kommer
 
Mine jenter er det 20 mnd mellom. Det har hjulpet veldig at hun eldste var veldig knyttet til pappa, så det kan være et tips, at pappa setter inn støtet på kvalitetstid med den eldste før babyen kommer
Enig med dette tipset. Har reddet oss i mange tilfeller. Jeg har to tette. Føler av og til at jeg er alenemamma til et barn og han føler seg alenepappa til et barn :laughing002 Håper det går seg til med tiden når de har likere behov :happy:
 
Våre eldste er 19 mnd mellom, de er nå 1.5 år og 3 år, og har riktig mye glede av hverandre nå. Vi er veldig glade for at vi fikk to tette. På mange måter har det gått bedre enn vi så for oss, men uansett overskygger det positive det slitsomme.

Men steike, det første året var heftig. Ingen av dem sover natten gjennom. Eldste var så sjalu og slo lillebroren hele tiden, vi kunne aldri snu ryggen til. Hvis en skrek og skrek den andre.

Mitt tips: ikke sett så høye krav. Det første året var bare kaos, men det var ok for oss. Vi hadde fokus på å ha det fint sammen.a

Nå venter vi nr.3 og er mildt sagt spent på det :knegg:
 
Jeg har 21 mnd mellom mine, nå er de 6 og 7! Det er mest fint, men klart intenst til tider. Men det er ingen som kjenner dem bedre enn de kjenner hverandre, og de har alltid noen å leke med og bryne seg på. Men det kan gå fra intrikate leker som ingen andre skjønner seg på, til intens krangling på nanosekunder.

De fikk raskt glede av hverandre, og passer alltid på at hvis man selv får noe så skal man sikre tilsvarende til søsteren. Men veldig godt å se hvor mye de betyr for hverandre, også lærer de seg kompromiss og samspill fra en tidlig alder. Også har de intern humor som er vanskelig for å andre å forstå seg helt på! Veldig gøy!

Men klart at det også kan være intense perioder med myye krangling og mye konfliktløsning for oss voksne, ikke alltid de klarer å rette opp selv. Det er jo fordeler og ulemper, som med alt annet. Men ville ikke ha ventet om jeg kunne gjort det om igjen.

Det var aldri søskensjalusi, inkluderte eldste i alt når yngste var født. Yngste ble en naturlig del av eldstes rutiner med en gang. Lykke til!
 
Back
Topp