To tette eller flere år imellom...

jhygtfrdew

Gift med forumet
Hva mener du? Og hvorfor?

Jeg ønsket ikke 2 tette, bare fordi jeg ikke ønsket det...

Men har både sett her inne og hørt så mange si at de vil ha to tette fordi da leker de så bra sammen, og kommer til å ha det så bra sammen i oppveksten..

Der er jeg svært uenig. 
Selvfølgelig kan det gå bra, men det trenger virkelig ikke det. En kan ha et like bra forhold til søsken med stor aldresforhold.

Jeg har 2 yngre søsken, 2 år og 8 år imellom. Og jeg har alltid hatt best kontakt med den minste av dem. Han som er 2 år yngre enn meg har jeg aldri lekt så mye med, og har heller ikke så god kontakt nå som vi er voksen.  (altså vi har god kontakt, men ikke et nært forhold hvis dere sjønner) Den yngste har jeg supegod kontakt med, og vi er veldig like.

Akkurat det samme er det med flere av mine venninner og arbeidskollegaer som har 2 søsken. 

Så selv om 2 tette er bra, så betyr det ikke at barna kommer til å leke seg så bra sammen, og ha et superforhold når de blir eldre...

Alt avhenger jo av typen de er, og hvilken type søskenene er. Kjemi...

Så hva mener du/ønsker du.....?

Jeg hadde mest lyst på 2 år i mellom.
men nå ser det ut som at det blir 3.

jeg ville ha 2 år fordi da blir de samme alder og mer på bølgelengde, tror de stort sett leker med det samme og er intrisert i det samme.

også tenker jeg at jeg vil ha de litt tett slik at jeg slipper å begynne helt på nytt med nr 2 tror jeg. høres sikkert dumt ut men. Tenker det er bedre å ta de tett å få det unna, slik at man slipper å være på jobb i mange år for så å ta en pause og starte på nytt når du kommer tilbake igjenn. ( jobber i butikken til pappa (sexleketøy butikk) så skjer mye nytt, nye ting og nye metoder hele tiden)

ble litt rotete dette men :P

Her blir det to tette og en badehette! Ikke fordi det var spesielt gjennomtenkt, men fordi det bare ble sånn :P

Det er 20mnd mellom meg og min bror også, og jeg har alltid hatt noen å være sammen med gjennom hele oppveksten.  Vi hadde alltid hverandre, og kjedet oss sjelden. Veldig kjekt da vi var på ferier osv. Men for all del, vi hadde våre krangler og slosskamper vi også, er nok ikke til å unngå!

Jeg tror ikke det er no perfekt mellomrom mellom søsken, tror ikke verken for mange års forskjell eller for få skaper noen dysfunksjonell familie. Folk må velge det som passer best i deres liv =)

Det å ha søsken er absolutt INGEN garanti for at de blir venner hverken i oppveksten eller senere i livet. Lurer på når det skal gå igjennom hos folk 

Her blir det 4 år og 9 mnd mellom. Om det er en god ting, jeg aner ikke. Tror alle synes det de har er helt perfekt, uansett. Noen ønsker seg sånn og noen ønsker seg sånn. 

Ønska meg 2 tette og har det :) 15mnd mellom mine 2, og de er veldig gode venner og leker fint sammen.... MEN etter disse ønsket jeg minimum 5 år til neste og hvis det noen gang skal komme en 4. unge så blir det 2-3 år etter nummer 3.

2 tette er vel og bra det altså, men ser at man nyter småbarnstiden mye lengre med noen år i mellom!

2 år og 4 mnd mellom mine.. Synes det er helt greit i håp om at de skal få endel glede av hverandre. Jeg tror det blir enklere å finne på ting, dra på ferie osv om alderen ikke spriker for mye sånn at de har nogenlunde de samme interessene og synes de samme tingene er moro.

jeg tror ikke aldersforskjell har så mye å si for trivsel og lek i oppveksten eller samhold som søsken i oppveksten eller i voksen alder. så jeg tenker at det beste å velge ut i fra er foreldrene - ønsker man å bli ferdig med småbarnsperioden på 2 barn i "ett smekk" eller må man ha litt pause i mellom og ønsker at den største er mer selvstendig først?

Enig med flere her om at det er ingen garanti med to tette..

Her har vi 3 år og 8 mnd mellom.. Det var/er perfekt for oss! Eldste var såpass stor når minste kom,at han klarte endel selv.. 

Labambie skrev:
Det å ha søsken er absolutt INGEN garanti for at de blir venner hverken i oppveksten eller senere i livet. Lurer på når det skal gå igjennom hos folk 

Her blir det 4 år og 9 mnd mellom. Om det er en god ting, jeg aner ikke. Tror alle synes det de har er helt perfekt, uansett. Noen ønsker seg sånn og noen ønsker seg sånn. 

Enig! 

Her blir det to tette, 10,5 mndr i mellom, og jeg regner med at de kommer til å ha sine ups and downs de som alle andre.

Jeg ville ikke ha to tette. Vet om noen som fikk 3 barn på to år, og det har vært slitsomt for dem.. tenk når alle tre er syke på en gang! 
Enig med deg i at alder ikke er noen garanti for vennskap. Jeg har 3 år og 4 mnd mellom mine to, og foreløpig synes jeg det er veldig bra. Storebroren har et veldig godt språk, og forstår dermed mye av det som skjer. Han har et stabilt sovemønster og leker bra. 
Jeg håper jo han og søsteren får en god kjemi.
Idag var første dagen de satt og smilte og lo til hverandre, hun er 2,5 mnd nå og begynner å bli mer med hun også. 

Kunne ikke tenke meg å ha de tettere i alder.

æ har 4 tette..fordi æ har prøvd 2 med 6 år imellom.
Syntes det var en nedtur å begynne på nytt med nattevåk og bleieskift..mating og bading.

Imogene skrev:
Jeg ville ikke ha to tette. Vet om noen som fikk 3 barn på to år, og det har vært slitsomt for dem.. tenk når alle tre er syke på en gang! 
Enig med deg i at alder ikke er noen garanti for vennskap. Jeg har 3 år og 4 mnd mellom mine to, og foreløpig synes jeg det er veldig bra. Storebroren har et veldig godt språk, og forstår dermed mye av det som skjer. Han har et stabilt sovemønster og leker bra. 
Jeg håper jo han og søsteren får en god kjemi.
Idag var første dagen de satt og smilte og lo til hverandre, hun er 2,5 mnd nå og begynner å bli mer med hun også. 

Kunne ikke tenke meg å ha de tettere i alder.

er faktisk ikke så mye værre.
Vi har 5 barn, 4 tette (født iløpet av 4.5år) har vært gjennom både barnesykdommer hvor alle har vært syke samtidig og vi har hatt omgangssyka alle 7 på samme tid.
Blir ikke værre enn man gjør det til ;)

Mine barn er 1,5 år, 3,5år, 11 år og 12 år. Altså har jeg to "kull" med 2 tette barn. Så jeg har erfaring med både tette og mange år mellom. 
de to eldste har aldri vært vennner. De har aldri lekt sammen eller underholdt hverandre. de har sloss fra den dagen jeg kom hjem fra føden med lillebror nærmest. Fortsatt kan de nærmest ikke være i samme rom utenom å krangle, dytte og slå hverandre. 
Men de to minste er mye bedre venner. Enda er jo minstemann litt plagsom og ødelegger for lille storebror osv, men innimellom leker de fint ilag. Lille storebror er veldig omsorgsfull og bryr seg om lillebror, og man ser at lillebror ser opp til lille storebror, og hermer etter alt han gjør osv :) 

Så det er absolutt ingen garanti at to tette automatisk blir gode venner og leker sammen osv. 
Hun eldste har best forhold til lille storebror på 3,5 år. Er 9 år mellom dem. 

blingbling skrev:
Hva mener du? Og hvorfor?

Jeg ønsket ikke 2 tette, bare fordi jeg ikke ønsket det...

Men har både sett her inne og hørt så mange si at de vil ha to tette fordi da leker de så bra sammen, og kommer til å ha det så bra sammen i oppveksten..

Der er jeg svært uenig. 
Selvfølgelig kan det gå bra, men det trenger virkelig ikke det. En kan ha et like bra forhold til søsken med stor aldresforhold.

Jeg har 2 yngre søsken, 2 år og 8 år imellom. Og jeg har alltid hatt best kontakt med den minste av dem. Han som er 2 år yngre enn meg har jeg aldri lekt så mye med, og har heller ikke så god kontakt nå som vi er voksen.  (altså vi har god kontakt, men ikke et nært forhold hvis dere sjønner) Den yngste har jeg supegod kontakt med, og vi er veldig like.

Akkurat det samme er det med flere av mine venninner og arbeidskollegaer som har 2 søsken. 

Så selv om 2 tette er bra, så betyr det ikke at barna kommer til å leke seg så bra sammen, og ha et superforhold når de blir eldre...

Alt avhenger jo av typen de er, og hvilken type søskenene er. Kjemi...

Så hva mener du/ønsker du.....?

jeg skal ha 2 tette nettopp fordi jeg har STIKKmotsatt erfaring enn deg.
Jeg har 2 søsken med 9 og 6,5 års mellomrom og har ikke noe godt forhold til noen av dem!
i tillegg begynte mi søster (6,5år eldre) på engelsk skole som liten, så når familien min flyttet tilbake til Norge begynte hun i en klasse over sitt alderstrinn for å ikke ligge så langt foran de andre..(de begynte tidligere på den engelske skolen)
Det samme skjedde jo min eldre bror.

Dette førte jo til at når jeg begynte på skolen så var hun i 8-ende klasse..min bror i 10-ende. ikke gikk vi i samme omgangskrets, ikke hadde vi samme interesser, ikke kunne vi "leke" sammen heller.

de to med 2,5 års mellomrom har ett fantastisk forhold.

Det å ha så grusomt lang tid mellom søsken kan øddelegge mye å..
Det er mange som har vanskelig for å finne en fellesnevner når avstanden er så stor..

Her blir det 5 år mellom alle. Det er vel fordeler og ulemper med å ha mange/få år mellom søsken. Her i huset er jentene perlevenner i det ene øyeblikket, og bitre fiender i det andre. Tror nok de har et ganske normalt søskenforhold med både lek og krangler. Jeg ser ikke utfordringene rent praktisk heller; når vi skal på kino, ferie etc. er det ikke så vanskelig å tilpasse sånn at begge får det ok. Hun eldste synes feks det er supert å se Knerten eller Istid på kino. Og i de fleste parker er det noe for alle..
Når sistemann kommer i november er jentene så store at de gleder seg til å hjelpe til. Nei, skulle jeg planlagt omigjen, ville jeg fortsatt valgt å få barn med flere års mellomrom     

Jeg ville egentlig helst ha to relativt tette. Greit å ikke forlenge tiden med bleier og våkenetter så mye.
Nå blir det jo 4,5 år imellom i stedet, noe jeg egentlig er glad for. Slipper unna med bare ett bleiebarn, tassen er så stor at han synes at det er moro å hjelpe til og han skjønner litt mer av hva som skjer.

Det er 2 år mellom min bror og meg, og vi kranglet så bustene føyk stort sett hele oppveksten. 

Her blir det 2 tette eller kun 1 barn. Mannen vil at vi skal ha født innen 3år (innen desember 2014) ellers er han for gammel sier han. Så da får vi se da.

Vi har to tette, og er fornøyd med det. Det var ikke planlagt, så jeg det var ikke sånn at vi hadde mange argumenter for det på fohånd. Men nå som det ble sånn, håper jeg jo selvsagt at de vil få kjempemasse glede av hverandre! Vet ikke om det gjør det lettere eller vanskeligere at vi har to jenter - og jeg kan jo si at jeg ikke gleder meg sånn VELDIG til vi har en trettenåring og en fjortenåring i hus, som krangler så busta fyker om klær og sminke og sko og vesker og dagbøker osv

Her blir det ca 5 1/2 år mellom, og det synes jeg og min mann er helt fantastisk! Jeg har absolutt ikke vært klar for ny graviditet, spedbarnstid osv. Har fått nyte min jente helt alene i 5 år, sett henne vokse og utvikle seg til en høflig, omtenksom og selvstendig jente. Hun har vært våres alenebarn og nå gleder vi oss alle tre til å enderlig bli den familien vi har ønsket oss :-)

Jeg har blitt lei meg og frustrert når folk sier at nå er det vel virkelig på tide med en til?? At det er best med litt tettere barn. Har vært mye mas til tider.. Akkurat som om det er en regel at sånn skal det være.. 

Man må respektere andre sine valg, jeg har aldrig satt spørsmål hvorfor noen velger det sånn eller sånn. Det er kun mitt liv jeg skal leve og ingen andres, så hvorfor skal jeg legge meg oppi andre sine valg?

Dette blir superbra for OSS :-))

Her er det 3,5 år mellom barna, og foreløpig syns jeg det er bra. Har en jente på 5 mnd og em gutt som straks er 4 år. Deilig at gutten ikke bruker bleie,snakker og klarer seg selv på mange områder. Han er også veldig omtenksom og snill storebror, og vi kan se at babyen liker når han holder på med henne. Er jo ikke alt man kan planlegge heller. Vi var ikke klar for en ny baby før første var 2 år, og så tok det litt tid å bli gravid. Hvordan det blir etterhvert vet man jo aldri, men håper de blir gode venner hele livet. Både jeg og min mann er enebarn, og jeg syns det er litt trist nå som voksen. Da jeg var barn gjorde det ikke noe. 

Back
Topp