Får du utbetaling fra NAV eller arbeidsgiver? Jeg var i perm med 100% i 10-11 mnd og var 6-7 mnd gravid da jeg kom tilbake. Fikk deltavirus etter åtte dager, lå dritsjuk i senga i to uker og hadde hjemmekontor et par mnd før jeg ble sykemeldt med store bekkenleddssmerter. Så var jeg sykemeldt i en uke i desember, hele januar, februar og mars før fødselspermisjonen startet i april. I praksis var mannen hjemme alene med første i sin permisjon i åtte dager.
Hadde jeg gått inn i ny perm med 80% hadde jeg fått 80% av 100% uavhengig av om jeg hadde hatt 100 eller 80 i forrige fordi jeg jobber i staten og får lønna mi derfra. Jeg får alltid betalt som om jeg hadde vært på jobb med alle lønnsøkninger underveis. Om jeg hadde hatt enda tettere mellom permisjonene ville det heller ikke hatt noe å si (for meg). Arbeidsgiver ville kanskje fått mindre i refusjon fra nav dersom det var tettere mellom permisjonene mine, men det hadde ikke fått konsekvenser for meg. Det tapet tar de.
Vi har 14 mnd mellom våre og jeg ble gravid på første mulighet etter fødsel (første syklus jeg fikk). Med nr. 2 fikk jeg ikke tilbake menstrasjon før han var 10 mnd, så det er ikke bare bare å planlegge tette uten videre.
Når det er sagt ville vi ikke gjort det igjen (og gjorde heller ikke det). Skulle vi hatt to tette igjen hadde vi hatt minst 18 mnd mellom (1,5 år), og gjerne 20. Da forstod eldste mye mer og det ble lettere å være alene med henne samtidig som babyen. Ved 18 mnd begynte hennes ordspurt og det hjalp veldig. Nr 2 hadde refluks og vi sov 2 timer i døgnet første 10 mnd, 4 timer i døgnet neste 6 mnd og 4-6 timer i døgnet frem til han ble 1 år og 10 mn. Rent helvete spør du meg. Vi har 0 barnevakt og to i turnus (mann i treskifts).