To tette barn

**To tette**

Glad i forumet
Sitter og lurer på om vi skal ha Othelie i barnehagen når vi skal ha nr 2.. Eller om jeg skal prøve og ha begge hjemme og få den kontantstøtten. Blir kontantstøtten borte hvis en har barnet i barnehagen feks to dager i uken?
Dere som har tette barn hva har dere gjort?

mine er det 19 mnd mellom, jeg har hun elste 3 dager i uken i bhgen. syns det er godt både for hun og meg:)

ORIGINAL: sivi1

mine er det 19 mnd mellom, jeg har hun elste 3 dager i uken i bhgen. syns det er godt både for hun og meg:)

Når begynte hun i barnehagen da? altså hvor gammel var hun?

Du får noe av kontantstøtten hvis dere bare har hu 2 dager i barnehagen. Mathea begynte i barnehagen i august, 3 mnder før Neline blei født. Vi hadde full plass. Det er jg veldig glad for den dag idag. Men er nok fordi Neline skreik i 20 timer i døgnet til hu var 7 mnder! Uansett tror jg det er veldig deilig å få den pausen hver dag med en liten nyfødt i hus.

hun var 13 mnd, nesten 14.
ORIGINAL: **To tette**

ORIGINAL: sivi1

Når begynte hun i barnehagen da? altså hvor gammel var hun?

Du får igjen penger av kontantstøtten etter hvor mye hun er i barnehagen. Tror du får feks 1500kr igjen hvis du har henne 50% (vet det ikke er det helt eksakte tallet, men ja) [8D]

vi satser på to tette nå, men jeg kommer til å ha Em i barnehage fra starten av.
Hun starter hos dagmamma nå i januar, og i barnehagen i august! (evt om vi får midlertidig plass i annen barnehage i januar starter hun der)

Jeg orker ikke to barn på en gang, iallefall ikke spedbarn. Så jeg trenger å kunne fokusere på minsten på dagtid når jeg er alene. Men kommer nok til å hente i barnehagen litt tidligere enn vanlig mens minsten er liten..

Takk for svar! Tror at vi skal ha henne i barnehagen to eller tre dager i uken, for å få litt tid til den lille når jeg er alene hjemme..[:)]

mine er d 19 mnd mellom. og hadde han i bhg 3 dager i uka fra han var 15 mnd. d gikk veldig bra. men noen ganger kunne jeg nok ønske at han hadde full plass. d ble kjedelig å gå hjemme sammen med oss. og vi kunne ikke gå ut heller, for hedda var prematur(4 uker for tidlig) og d var bikkjekaldt frem til hu var 4 mnd... og hu skrek endel.. så jeg var helt utslitt de dagene han var hjemme. hedda måtte liksom bare bli med på lasset. jeg ammet på badet, på alle gulvene i huset, kjøkkene, u name it.. hehe

d er klart, vi kosa oss også altså.

som en bhgansatt vil jeg ikke anbefale deg å ha barnet kun 2 dager i uka. da blir d så lang tid mellom hver gang d er der, så de faller fort litt utenom..

Nå kommer det jo en til her i feb, og vi har fått plass til snuppa i bhg.... [:)]
Hun har 4 dagers plass, men vi kommer nok til å ha henne 3 dager....
Så tenker jeg også at det heller blir litt kortere dager, fri inni mellom o.l....
Men kommer jo selvfølgelig ann på hvordan neste barn blir... Får vi kolikk og våkennetter, kommer jeg til å sette stor pris på bhg... Å det gjør nok snuppa også [;)]

Mine er jo veldig tette, 12 mnd å 1 uke[:)].
Jeg hadde M i bhg 3 dager i uken, vi startet så smått med korte dager ifra sept for at hun skulle være vandt med å trygg på barnehagen en stund før N ble født så ikke hun ville føle det som en straff at hun måtte i bhg når han kom til verden.
Jeg er glad vi hadde bhg til M, for det er mye å henge fingrene i med 2 små som gjerne sover, spiser, tisser, bæsjer o.l på forskjellige tder. Men var veldig bevisst på at M skulle få korte dager i begynnelsen.

du mister ikke den, men jo mer du har barnet i bhage, jo mindre får du...

Jeg hadde hatt barnehage. Vet aldri hvordan nestemann er og den største skal jo aktiviseres og det er ikke alltid man har overskudd til. Jeg hadde heller benyttet meg av kortere dager osv. Og for å være helt ærlig, så hadde jeg nok kosa meg mer med bare en på babysvømming, babysang barseltreff også videre. Som en sa over her og spm jeg også har erfaring med er at de burde ha tre dager i bhg, to blir ofte for lite.

Jeg hadde storesøster i barnehagen fra sept 09,og fremm til Juni dette året..så har jeg hatt henne hjemme fra Juni[:)]
Jeg syns det var godt å ha muligheten til å slappe av med minsten,og bare sove litt på dagtid..sitte i fred og ro med amminga osv. i begynnelsen[:)] Så her var hun i bhg stortsett hver dag..men da fra ca halv 10-halv 3..så det ble ikke lange dagene,men godt for oss begge[:)]
Men jeg tok henne ut fra bhg siden mamma skal passe begge to nå som jeg begynner på jobb igjen..så nå stor koser vi oss alle 3 fremm til jobbtiden begynner[:D][;)]

Du kommer sette veldig stor pris på bhg når neste kommer. Jeg har hatt 15 timer bhg på guttungen fra nov-juni, og det var slitsomt nok visse dager.
Og han er enda stor gutt og hjelper mye til.

Våre blir det akkurat 1,5 år mellom. Tenker å ha mini i barnehagen 3 dager i uken.
Mister ikke hele kontantstøtten da, men den blir redusert. Sjekk på nav.no[:)]

Det er 17 måneder mellom våre to og jeg vurderte også å ha begge hjemme. Heldigvis ble det ikke noe av, så storebror hadde 100% plass da lillebror kom til verden og gosh, det har jeg vært glad for. Begge to er kjempegreie gutter og det hadde nok gått fint, men det er utrolig deilig å kunne ta en lur med minstemann og ha den roen det er å bare ha et barn hjemme. Ikke minst synes jeg lillebror fortjente å få full oppmerksomhet fra meg på samme måte som storebror fikk da han var baby[:)] Fordelen med å være hjemme er jo at jeg kan hente storebror tidligere i barnehagen og at han kan være hjemme en dag innimellom, men erfaringsmessig er det best for både han og oss her hjemme at han er i barnehagen hvor han trives kjempebra.

Han begynte forresten i barnehagen da han var 14 mnd.

Her har det kommet mange kjekke svar[:)] Vi har allerede 100% plass til snuppa så vi vurderer og ikke gjøre noe med, men og beholde plassen. Jeg kan jo bare ha henne hjemme hvis jeg vil det, og så henter jeg bare henne litt tidligere. Tror det er veldig greit[:)] Barnehagen som hun skal gå i ligger bare rett nedi veien også, så det kan bli en veldig fin gåtur det for oss[;)]
Tror de fleste her inne er enig om at det å ha barnehage er vel verdt å ha når en får tette barn[;)]

Back
Topp