To tette..bæresjal vs bæresele

smash_

Glad i forumet
Snøkrystallene2021❄️
Blir 2 år mellom de, og ser for meg at jeg får mer bruk for bæresele/bæresjal denne gangen enn hva jeg gjorde når vi bare hadde en.. :hilarious: På vei til og fra barnehage feks.
Hadde (har) stokke bæresele, men denne kan ikke ammes i, og ikke brukes fra nyfødt. Kjøpte ergobaby sjal på impuls (brukt) nå til nye tilskuddet, men ble brått usikker på om jeg heller skal kjøpe en annen bæresele? Kan man amme i sjal? Hva foretrekker du?

Bæresjal er helt klart det mest ergonomiske for en nyfødt! Kan ammes i. Ergobaby er ellers den mest ergonomiske av bæreselene jeg kjenner til:)

Bæresjal er helt klart det mest ergonomiske for en nyfødt! Kan ammes i. Ergobaby er ellers den mest ergonomiske av bæreselene jeg kjenner til:)
Takk for svar :happy: kan man amme i den "vanlige" knytingen, eller må det noe fancy til?

Blir 2 år mellom de, og ser for meg at jeg får mer bruk for bæresele/bæresjal denne gangen enn hva jeg gjorde når vi bare hadde en.. :hilarious: På vei til og fra barnehage feks.
Hadde (har) stokke bæresele, men denne kan ikke ammes i, og ikke brukes fra nyfødt. Kjøpte ergobaby sjal på impuls (brukt) nå til nye tilskuddet, men ble brått usikker på om jeg heller skal kjøpe en annen bæresele? Kan man amme i sjal? Hva foretrekker du?

Jeg synes det er mye lettere å amme i sjal fremfor sele hvertfall.
Elastisk sjal fra ergobaby er veldig fint til nyfødte, og det vi brukte absolutt mest de første ukene. Deretter gikk vi over på vevd sjal, men det er smak og behag. En sele som passe kroppen og babyen din godt er like bra, men styr unna seler med stivt panel er mitt tips.
Å få babyen oppi sele kontra sjal er like raskt, for begge deler trenger trening og tilpasning. Et sjal er lettere å få helt tilpasset din kropp, men krever kanskje litt mer øving enn sele.
Jeg er kort med store bryster så har aldri funnet noen sele som passet til min kroppsfasong kombinert med baby som raskt ble stor i størrelse. Men samboer synes sele sitter godt på.
Stokke går vel for å være en sele med stivt panel og av de litt dårligere på markedet, så ville byttet ut den.
Sjekk ut angelpack, manduca eller integra for eksempel, og prøv gjerne selen før du kjøper om det er mulig :)

Takk for svar :happy: kan man amme i den "vanlige" knytingen, eller må det noe fancy til?
Jeg pleide å beholde den vanlige knytingen, bare endre babyens posisjon i sjalet fra "sittende" til mer liggende, hvis du skjønner hva jeg mener:joyful:. Funket utmerket. Måtte ikke knyte om, bare legge babyen der den vanligvis sitter.

Ammer i den vanlige knytingen, bare slakker litt så babyen kommer lenger ned i hodehøydet med brystknoppen. Må holde litt på babyens hode eller brystet, så det er ikke helt handsfree, men lettere å gå rundt eller holde på med legging, enn om man sitter med ei ammepute eller går med babyen i armene.
Ligger mange videoer på YouTube, og helt sikkert noen med amming i elastisk bæresjal om du søker på det.

Sjal! Mer skånsomt for deg :)

Man må løsne opp knytingen litt for å amme og så stramme igjen etterpå. Har båret de tre siste barna mine i sjal/meh dai og sele. Syns det krever litt øvelse. Brukte helt klart mest meh dai som er som en sele, men man knyter stroppene selv. Den er også tynnere enn sele så får lettere rett ergonomisk stilling syns jeg. Sjal avlaster aller best og det er greit å lære seg FWCC (front wrap cross carry?) som jeg brukte mest.

Back
Topp