To terminer?

Er det bare jeg som ikke klarer å "legge bort" mensterminen min helt? Etter mine og JM beregninger har jeg termin 22.mai! På tidlig UL i uke 12 mente hun jeg faktisk var et par dager til før dette ( ca 20.mai). På ordinær UL ble jeg flyttet til den 30.mai!! Såklart har jeg forståelse for at helsevesenet forholder seg til denne datoen, og det kan jo godt være jeg har hatt en kjempesein eggløsning den mnd jeg ble gravid (jeg har hatt cyster som har surra med eggløsning og syklus)! Men jeg klarer ikke helt å "forsone" meg med den 30.mai.. Hehe.. Er det jeg som er "rar"? Om tøtta i magen er treg kan jeg jo risikere å gå ganske lenge over "min" termin før sykehuset anser meg som på overtid! Gubben mener jeg må slutte å tenke på terminen, men jeg kjenner jeg er ganske sikker på den altså! Dette er 3 unge, de to andre ble jeg også flyttet på ca 7-9dager, og begge kom på mensterminen-og veide 3400!

Her tok KK utgangspunkt i tidlig ultralyd termin beregnet i uke 11-12. Oul termin var faktisk 3 dager tidligere...

Ble kun flyttet en dag, fra 1/6 til 31/5, så min stemmer nok ganske så bra. Hadde sikkert heng meg litt opp i det om det var 1uke+ i forskjell.

Det kan jo være litt avgjørende ved overtid som du sier.. Jeg fikk samme dato både av lege, jm, tidlig og ordinær ul som stemmer omtrent på dagen av hva jeg trodde, ellers hadde nok jeg og tenkt litt på det.. Vet ikke om man kan kreve å bli satt i gang på evt overtid??

Det kan jo være litt avgjørende ved overtid som du sier.. Jeg fikk samme dato både av lege, jm, tidlig og ordinær ul som stemmer omtrent på dagen av hva jeg trodde, ellers hadde nok jeg og tenkt litt på det.. Vet ikke om man kan kreve å bli satt i gang på evt overtid??

Min jm og jm på KK sa at det vil bli tatt hensyn til veldig sprikende terminer ved evt overtid

Ved veldig sprikende termin hadde jeg nok ikke klart å slippe det selv. Her skiller det bare en dag (dvs, min egen beregning og OUL er enige, legens menstermin er en dag kortere og TUL en dag seinere) så for min del er det jo det så lite forskjell at det ikke har så mye praktisk betydning, men ved store sprik tror jeg det kan være greit å ha i bakhodet!

Er det bare jeg som ikke klarer å "legge bort" mensterminen min helt? Etter mine og JM beregninger har jeg termin 22.mai! På tidlig UL i uke 12 mente hun jeg faktisk var et par dager til før dette ( ca 20.mai). På ordinær UL ble jeg flyttet til den 30.mai!! Såklart har jeg forståelse for at helsevesenet forholder seg til denne datoen, og det kan jo godt være jeg har hatt en kjempesein eggløsning den mnd jeg ble gravid (jeg har hatt cyster som har surra med eggløsning og syklus)! Men jeg klarer ikke helt å "forsone" meg med den 30.mai.. Hehe.. Er det jeg som er "rar"? Om tøtta i magen er treg kan jeg jo risikere å gå ganske lenge over "min" termin før sykehuset anser meg som på overtid! Gubben mener jeg må slutte å tenke på terminen, men jeg kjenner jeg er ganske sikker på den altså! Dette er 3 unge, de to andre ble jeg også flyttet på ca 7-9dager, og begge kom på mensterminen-og veide 3400!
Sniker. Jeg ble flytta fra 28. juni - 3.juli. Jeg fikk tidlig positiv grav.test, og hadde samme dato på tidlig ul i uke 8 og 13-så har hengt meg litt opp i ca 28.juni jeg og. Spurte på OUL hva som skjer hvis jeg går over og bekjymrer meg pga flytting av termin. Hun sa det ikke var noe problem å komme inn til samtale og finne en god løsning tidligere enn vanlig hvis jeg gikk over. Tipper du og kan det :)

Jeg har det på akkuratt samme måte! Min mensentermin og beregning viser termin 27 mai og det samme har tidlig ul og fastlege osv satt. Frem til vi var på OUL da ble terminen plutselig satt til 5 juni!!! 9 dager forskjell.. Jeg vet at denne ikke stemmer og det irriterer meg så at de kun forholder seg til juni-terminen!

Min kjære har reisejobb og ifølge juni-terminen ble barnet unnfanget når han var bortreist.. Noe det ikke ble! Samt jeg fikk svak positiv 9-10 dager etter EL, og ifølge juni-terminen fikk jeg svak positiv dagen etter samleie..
Så jeg forholder meg til mai-terminen! :)

Syyyyykt irriterende må jeg si, så iknow the feeling!! :b

Jeg har mens termin i morgen.. men oul 1mai. Jeg følger begge. Gjorde det sist også. Var oul somstemte sist da :p

Sniker litt, men jeg hadde bedt om ekstra oppfølging om du skulle gå på overtid fra mensterminen. Jeg ble flyttet 5 dager frem og er derfor forberedt på å gå en stund over terminen pga det. Stoler ikke helt på det der :p Du får helt sikkert tettere oppfølging om du spør :)

Jeg prutet på terminen med mini. De ville sette meg over en uke tilbake og jeg nektet å akseptere det (visste når jeg hadde hatt sex). Fikk hun til å måle igjen og vips, så ville hun bare sette meg 3 dager tilbake.
Han kom forøvrig på min dato ;-)

Så ville iallefall krevd mye oppfølging og ikke akseptert avslag om du føler noe ikke er som det skal være.

Skjønner veldig godt hvordan du tenker. Bestemmelse av termin er omdiskutert også av fagfolka, og siste anbefaling fra gynekologforeningen var faktisk at sikkert befruktningstidspunkt (f.eks ved assistert befruktning) og tidlig UL-mål skal gjelde, fordi de er mer riktige enn mål ved OUL. Fostr har allerede begynt å vokse ulikt da, slik at genetisk store fostre får tidligere termindato enn alderen tilsier, og genetisk små fostre får seinere termindato (+at det alltid er risiko for feilmålinger). Men helsedirektoratet har ikke endret sine retningslinjer ennå likevel.

Jeg har motsatt problemstilling av deg, og maser om å "få lov til" å gå på overtid da min termin er fem dager seinere enn OUL (og vi er helt sikre på befruktningstidspunkt). Normalt er de ganske strikte på å forholde seg til den terminen som settes ved OUL, men jeg har blitt fortalt at de er mer med på å gjøre individuelle tilpasninger dersom man har en historikk å vise til (når tidligere fødsler har skjedd ift termin) og dersom det er stort sprik mellom mens- og oul-termin. Så det er gode sjangser for at du uansett ikke risikerer å gå uforsvarlig lenge over termin.

Skjønner veldig godt hvordan du tenker. Bestemmelse av termin er omdiskutert også av fagfolka, og siste anbefaling fra gynekologforeningen var faktisk at sikkert befruktningstidspunkt (f.eks ved assistert befruktning) og tidlig UL-mål skal gjelde, fordi de er mer riktige enn mål ved OUL. Fostr har allerede begynt å vokse ulikt da, slik at genetisk store fostre får tidligere termindato enn alderen tilsier, og genetisk små fostre får seinere termindato (+at det alltid er risiko for feilmålinger). Men helsedirektoratet har ikke endret sine retningslinjer ennå likevel.

Retningslinjer ved OUL etter assistert befruktning er at termin ikke skal endres. Dette står i retningslinjene for svangerskapsomsorgen til legeforeningen fra februar 2014. :) Så for oss assistert-mammaer så gjelder det heldigvis allerede. (Ikke alle jordmødre som kan de nye retningslinjene dog, så det hender man må klage/si ifra selv.)

Og det er jo helt tydelig, slik som du også sier om ulik vekst, at når man ser forskjellen på assistert-befruktnings-terminer og veksten ved OUL at man ikke kan bruke OUL termin til å regne seg tilbake til befruktning hvert fall, veldig mange som får et godt sprik der (men termin endres jo altså ikke ved OUL for oss allikevel da.)

Retningslinjer ved OUL etter assistert befruktning er at termin ikke skal endres. Dette står i retningslinjene for svangerskapsomsorgen til legeforeningen fra februar 2014. :) Så for oss assistert-mammaer så gjelder det heldigvis allerede. (Ikke alle jordmødre som kan de nye retningslinjene dog, så det hender man må klage/si ifra selv.)

Og det er jo helt tydelig, slik som du også sier om ulik vekst, at når man ser forskjellen på assistert-befruktnings-terminer og veksten ved OUL at man ikke kan bruke OUL termin til å regne seg tilbake til befruktning hvert fall, veldig mange som får et godt sprik der (men termin endres jo altså ikke ved OUL for oss allikevel da.)

Da er det ikke alle sykehusene som har oppdatert seg nei, vet om flere med ivf som har fått justert termin etter OUL. Jeg irriterer meg grenseløst over at de ikke kan stole litt på at mange også har god oversikt over eggløsning og sånt, uten at det har vært assistert befruktning. Med mitt første barn stemte magemål og lårbeinmål med min termin, mens hodemålet antydet et mye større foster. Så de satte termin 5 dager før min. Det er jo ikke mye, men for min del var det viktig å ha de dagene i margin, fordi damene i slekta har lange svangerskap (14 dager over termin på mamma og tantes fire barn, normalt store babyer uten tegn til overtidighet). I dag er jo retningslinjene å sette igang senest 11 dager over, noe som for min del ble bare 6 dager over. Da var jeg fullstendig umoden, og fødte først 14 dager over - 3,5kg stor baby, med fosterfett, ingen tegn til overtidighet, og stort hode (utenfor percentilskjemaet, pappaen har det og). Det samme har skjedd nå, det er bare ett aktuelt befruktningstidspunkt hele syklusen (eggløsning kan maks ha skjedd en dag før dette) men jeg er likevel 4 dager lenger på vei i følge OUL. Holdningen jeg møter er - jenter kan ikke kjenne kroppen sin så godt - og 4-5 dager har ikke noe å si - mange ønsker jo å bli satt i gang. Men det har noe å si når man veit at det er lange svangerskap i familien, og man helst vil komme i fødsel av seg selv..

Det er "krangel" i fagmiljøet mellom forskerne/legene som utviklet eSnurra (i Trondheim) og miljøet i Bergen, om dette. Bergensgjengen mener at fosterets faktiske alder skal bety mer ved terminsetting, det samme sier gynekologforeningen og flere internasjonale helserådgivere. Men i Norge har de valgt å holde på terminbestemmelse ut fra fosterets vekst ved OUL (hvor lang tid fosteret har igjen til det er 'fullvokst' = termin).

Da er det ikke alle sykehusene som har oppdatert seg nei, vet om flere med ivf som har fått justert termin etter OUL. Jeg irriterer meg grenseløst over at de ikke kan stole litt på at mange også har god oversikt over eggløsning og sånt, uten at det har vært assistert befruktning. Med mitt første barn stemte magemål og lårbeinmål med min termin, mens hodemålet antydet et mye større foster. Så de satte termin 5 dager før min. Det er jo ikke mye, men for min del var det viktig å ha de dagene i margin, fordi damene i slekta har lange svangerskap (14 dager over termin på mamma og tantes fire barn, normalt store babyer uten tegn til overtidighet). I dag er jo retningslinjene å sette igang senest 11 dager over, noe som for min del ble bare 6 dager over. Da var jeg fullstendig umoden, og fødte først 14 dager over - 3,5kg stor baby, med fosterfett, ingen tegn til overtidighet, og stort hode (utenfor percentilskjemaet, pappaen har det og). Det samme har skjedd nå, det er bare ett aktuelt befruktningstidspunkt hele syklusen (eggløsning kan maks ha skjedd en dag før dette) men jeg er likevel 4 dager lenger på vei i følge OUL. Holdningen jeg møter er - jenter kan ikke kjenne kroppen sin så godt - og 4-5 dager har ikke noe å si - mange ønsker jo å bli satt i gang. Men det har noe å si når man veit at det er lange svangerskap i familien, og man helst vil komme i fødsel av seg selv..

Det er "krangel" i fagmiljøet mellom forskerne/legene som utviklet eSnurra (i Trondheim) og miljøet i Bergen, om dette. Bergensgjengen mener at fosterets faktiske alder skal bety mer ved terminsetting, det samme sier gynekologforeningen og flere internasjonale helserådgivere. Men i Norge har de valgt å holde på terminbestemmelse ut fra fosterets vekst ved OUL (hvor lang tid fosteret har igjen til det er 'fullvokst' = termin).

Skjønner deg godt når man vet befruktningstidspunktet sikkert.

Dersom man møter noen som ikke er oppdatert på retningslinjene kan man klage etterpå, så får man tilbakejustert termin, ved assistert befruktning. :) Det har jo bare vært i to år, så da er det fremdeles "nytt" en del steder (og det er ikke nødvendigvis sykehuset som ikke er oppdatert, kan være akkurat den jordmoren man møter på OUL). :rolleyes: Jeg hører til SiV og de driver ikke med assistert befruktning, men alle jeg har møtt på mine kontroller har vært oppdatert på retningslinjene om oppfølgingen av meg (IVF svangerskap). Jeg har skjønt at det er en del faglig uenighet ellers også, men det er hvert fall blitt skriftliggjort ved assistert befruktning. :)

Edit: Kan legge til teksten her i tilfelle noen lurer: http://legeforeningen.no/Fagmed/Nor...elser-i-den-alminnelige-svangerskapsomsorgen/

:)

"Håndtering av svangerskap etter assistert befruktning

Ved svangerskap der nøyaktig konsepsjonstidspunkt er kjent, for eksempel ved bruk av assistert befruktning, bestemmes svangerskapsalderen utfra konsepsjonsdagen forutsatt at denne blir bekreftet av en ultralydundersøkelse i 1. trimester. Dagen for oocyttaspirasjon settes som dag 14, mens dagen for tilbakeføring av kryoembryo settes som dag 16 i svangerskapet."

Last edited:
Back
Topp