Oktoberjenta
Elsker forumet
Dere med to språk, snakker da dere hver sitt språk med barnet fra de er nyfødt? Eller når tid? Eller blir det mest norsk som blir snakket?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Jeg er norsk og mannen min er albansk, så her er planen at jeg bare snakker norsk og han bare albansk til henne! Han snakker også norsk relativt flytende, men vi har vært lat og snakket mest engelsk med hverandre hele tiden så vi må skjerpe oss
Planer om å lære småen gresk også siden det er der jeg traff mannen min og mesteparten av slekten hans bor også i Hellas og snakker gresk. Men morsmålet hans vil vi at småen skal lære selv om ikke jeg kan det selv
Jordmor kunne fortelle at barn som fikk 2 eller flere språk inn med morsmelken har enorm nytte av det når de blir eldre, for de lærer veldig tidlig å "sortere" informasjon hurtig i hjernen, hva som tilhører hvilket språk osv og det er et kjempepluss senere i livet ikke bare for språkøret. Eneste var at de kunne bli litt mer frustrerte enn andre barn akkurat når de skal begynne å snakke selv for da blander de gjerne litt, men det var visst bare snakk om veldig kort tid før det sitter![]()
Har hørt det jeg også derfor var overraskelsen veldig stor da snuppa veldig bevist allerede nå sier arabiske ord til sin far og norske til megJeg er norsk og mannen min er albansk, så her er planen at jeg bare snakker norsk og han bare albansk til henne! Han snakker også norsk relativt flytende, men vi har vært lat og snakket mest engelsk med hverandre hele tiden så vi må skjerpe oss
Planer om å lære småen gresk også siden det er der jeg traff mannen min og mesteparten av slekten hans bor også i Hellas og snakker gresk. Men morsmålet hans vil vi at småen skal lære selv om ikke jeg kan det selv
Jordmor kunne fortelle at barn som fikk 2 eller flere språk inn med morsmelken har enorm nytte av det når de blir eldre, for de lærer veldig tidlig å "sortere" informasjon hurtig i hjernen, hva som tilhører hvilket språk osv og det er et kjempepluss senere i livet ikke bare for språkøret. Eneste var at de kunne bli litt mer frustrerte enn andre barn akkurat når de skal begynne å snakke selv for da blander de gjerne litt, men det var visst bare snakk om veldig kort tid før det sitter![]()
Har hørt det jeg også derfor var overraskelsen veldig stor da snuppa veldig bevist allerede nå sier arabiske ord til sin far og norske til meg![]()
Dere med to språk, snakker da dere hver sitt språk med barnet fra de er nyfødt? Eller når tid? Eller blir det mest norsk som blir snakket?
Ja veldig morroSaa morro!![]()
Ja veldig morro![]()
Nå går ting også fremover i ekspress fart og merker godt at vi tok riktig avgjørelse ang dette med språk![]()
Ja ikke santKan du arabisk også?
Neste bekymring blir vel at hun og far kan ha hemmeligheter som du ikke har sjans til å forstå. Kanskje jeg og bør lære meg albansk i samme slengen, hehe![]()
Hvordan gjorde dere det? Når begynte lille hos dere å snakke? Og hvordan begynte det? Ble en del spm her til deg, hehe. Men er så nysgjerrig. Har så lyst å få det til herJa veldig morro
Nå går ting også fremover i ekspress fart og merker godt at vi tok riktig avgjørelse ang dette med språk![]()