To spørsmål... Et om amming og et om luft i magen

Gutt2012/spire 2015

Elsker forumet
Junibarna 2015
Vårt lille gull er nå fire uker og den lille familien har det kjempefint ?? Jeg fullammer og han vil ha mat ca hver 2-3 time hele døgnet. Hvor lang tid pleier det å ta før det går litt lenger tid mellom måltidene? Jeg tenker spesielt på om natta. Jeg må jo innrømme at jeg blir litt gåen av å opp rundt kl 24, 03.00 og 06.00 hver natt.. Også har jeg et spørsmål til.. Gutten vår har veldig mye luft i magen og fiser mye!! Imponerende noen av de mannefisene den lille kroppen lager! Hehe. Men han har jo derfor naturlig nok en del vondt i magen :\ andre som har det sånn? Tips til hvordan man kan forebygge luft i magen? (raper han etter hvert måltid og bruker litt minifom)
 
Hvis han får i seg godt med mat om dagen, og spesielt om kvelden, da vil han etterhvert spise mindre om natten. Om kvelden kan det gjerne gå nedi en time mellom måltidene. Vår gutt spiser ca hver 3 time på dagen, og ofte på hver pupp, og med ca 1 1/2 times mellomrom på kvelden fram til ca 10. Det er leggetid. Og nå har han sovet gjennom natta 6 netter allerede.

Det er også naturlig med litt luft i magen som må ut. Jeg har ikke noen gode råd for å forebygge det, bortsett fra å unngå selv å spise og drikke ting som gir deg luft, for eksempel alt som har kål i navnet sitt, mineralvann, løk osv. Du får en liste fra helsesøster. Noen ganger trenger de små litt hjelp med rapingen og prompingen. masser magen og ryggen.
 
Det at du må våkne flere ganger om nattet for å mate han er jo en del av det å bli mor. Slitsomt kanskje, men da må du være flink til å utnytte tiden han sover på dagen om du mangler søvn.

Noen barn sover fort natten gjennom mens andre vil ha mat regelmessig.
De sier at barna blir lengre mett på MME og flere gir det på kvelden isteden for pupp, men jeg anbefaler det ikke! Ikke om du ikke må!

Jenta vår har ogsså hatt en del luft i magen. Fiser i eininger..
Etter vi har prøvd å få opp en rap så legger jeg hanne over lårene mine og stryker litt på ryggen, da løstner det ofte litt mer :)
 
Gutten min spiser ikke helt regelmessig enda, varierer mellom 2-3 timer mellom måltidene på dagtid. Det blir hyppigere på kvelden da, for da kan han gjerne spise hver time en periode.  På natten er det vel 4 timer i mellom han spiser.

Jeg bryr meg ikke hvor mye jeg må stå opp, bare han sover igjen etter han har spist. hehe :) Syns jeg har det helt luksus jeg :)
 
Synes alle som har baby som SOVNER igjen etter nattamming er heldige jeg:) Jeg har ei som både våker i ett sett OG som ikke sovner igjen. I natt skrudde jeg på støvsugeren, og hun roet seg - og sov halvannen time! "Fantantisk". Hun sov faktisk bedre i begynnelsen, her går det motsatt vei :(

I tillegg er hun konstant sutrete på dagtid når hun ikke spiser eller sover. Legger fint på seg, men noe galt er det..

Til legen på kontroll mandag, kanskje vi får noen tips.

Sliten.
 
Jeg bare delammer, så min sover nesten hele natten etter å ha fått flaske.. Men han fiser noe sinnsykt han her også! Skikkelige brakere.. Vet ikke hvordan man kan forebygge det, men jeg er glad han får ut lufta jeg, så han ikke blir vond i magen :-) 
 
Sille hvilken erstatning bruker du? vi bruker hipp og må gi mat til gutten hver tredje time hele døgnet.. Han fikk morsmelk og erstatning fram til før helgen. men no får han ikke mye morsmelk siden jeg nesten har mistet melken. tar på å gi flaske og koke flaske og pumpe seg. Blir liten tid til søvn:(
 
Her praktiseres samsoving på natta den første tiden, ca 6 uker - da ble ting lettere med de andre to i hvertfall. De tok natta kl 19.00 og sov lengre økter 5-6 timer på første runde hvertfall:)
Så jeg legger babyen bare til puppen når hun er våken, og bytter side neste gang - hun sovner raskt på natta da - heldigvis:) Kjøpte en nattlys-lampe som er plugget i stikkontakten bak nattbordet mitt, som skaper et veldig svakt blått lys - ingen av oss forstyrres av det - men jeg ser babyen og puppen sånn at det går "smooth" å feste henne til puppen:)

Ellers fises det en del her også, men virker ikke å plage henne.. Drikker masse te (Kloster Amme-te og annen urte-te gjerne med fennikkel) fordi jeg egentlig er ei "kaffekjærring".. Bedre med urtete, både for melkeproduksjonen og fordi det kan ha gunstig virkning på magen til babyene;)
 
Her går det i det samme. Tydelig at alle har samme problemet her med den lufta i magen. Men je gtenker at amming er ikke bare noe vi mammaer må lære men også babyen. JEg prøver å legge henne i stillinger som er helt "riktige" etter boka, men det hjelper ikke i forhold til lufta. 
Jeg må også inrømme at på nettene så tar jeg henne ikke opp for å rape, for da våkner hun bare. Vi samsover og hun sovner etter puppemåltidet, 4-5 ganger i løpet av natta.. 

På dagen bærer vi henne på magen, da kommer det ut en del luft
 
Hvis barna får mme går det an og kjøpe malteekstrakt i butikken og ha en liten ts med det oppi,det hjelper mot luft ..det hender at babyene får litt luft med flaske,går litt fort i svingene,da går det an og kun ha en liten dæsj oppi litt lunka vann og kun gi de dette..
 
Her er lillegutten 3 uker i dag og vil forsatt ha mat 2-3 time hele døgnet.
Tror nått det forsetter noen uker til ja, men husker fra storebror at han var 5-6 uker da sov han 4-5 timer på natten og det hjalp mye.
 Her fises det mye også, men tror nåkk det er både normalt og ganske bra å få ut alt. Storebror slet mere med dette og var mye mer urolig, så veldig godt me en lillegutt
 nå som får ut alt på egenhånd
 


Orko skrev:
Sille hvilken erstatning bruker du? vi bruker hipp og må gi mat til gutten hver tredje time hele døgnet.. Han fikk morsmelk og erstatning fram til før helgen. men no får han ikke mye morsmelk siden jeg nesten har mistet melken. tar på å gi flaske og koke flaske og pumpe seg. Blir liten tid til søvn:(


Jeg bruker NAN og han kan sove i 5-6 timer om natten før han våkner å vil ha mer :-) Ja blir ikke mye delamming her heller når det er så slitsomt og jeg har minimalt med melk. Men prøver noen ganger om dagen. Så her prioriteres søvn :-) Vi legger oss ca 12 om kvelden, så våkner han i 5-6 tiden og får pupp, sover til halv 8 og får flaske da, så sover vi videre til halv 11 -11 :-) Hvor mye erstatning gir du hvert måltid? 
 
He he, syns det hørtes deilig ut å amme hver tredje time hele døgnet. Her kan han ha lyst på mer etter en halv time, og noen ganger går det et par timer og i dag har det faktisk gått tre timer to ganger!!! I går skulle jeg kjøre eldstemann i barnehagen mens mamma passet minsten. Da fikk han først pupp, så gikk jeg med en gang. Og når jeg kom tilbake etter ca en halv time hadde han skreket hele tiden. Jeg koblet han på puppen og han spiste masse, igjen... Så her går det ikke etter skjema. I natt har jeg kanskje sovet 3-4 timer, for eldstemann våknet kl 06. Sorry litt klaging, har det egentlig ganske greit altså.

Min lille raper ikke så ofte, men han fiser litt innimellom og har aldri vondt i magen, så da vet jeg at det kommer ut. Men som noen skrev over, tenk over hva du spiser, kanskje lille reagerer på noe. Jeg kan spise alt. Heldigvis, for har sinnsykt dilla på pepsi max...
 
Back
Topp