To små hjemme samtidig - erfaring?

Toffifee

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Januarlykke 2020
Februarbarna 2020
Maiskolbene 2023 :-)
Jeg har søkt inn og fått bhg-plass til jenta vår som er rett rundt 1 år i august. Jeg kjenner jeg gruer meg veldig til dette da jeg ikke føler hun er klar for det i det hele tatt :nailbiting: Hun er født noe prematurt og blir lett overstimulert og trives ikke på steder med mye støy og liv. Jeg har derfor tenkt tanken på om jeg skal prøve å ha henne 2-3 mnd i bhg og heller ta henne ut av hvis jeg ser at hun ikke er klar for det. Nå er jeg gravid og venter nr 2 i februar. Har et lite ønske om å kunne ha størstejenta hjemme frem til august 2020 da hun fyller to år, og da ha to stk hjemme samtidig. De vil skille ca 17-18 mnd dersom baby kommer til termin. Jenta er foreløpig en rolig og bedagelig unge som sover gjennom nettene, og slik har hun vært hele tiden, men det kan jo selvfølgelig forandre seg :p

Men da til spørsmålet mitt, er det noen som har erfaring med å gå hjemme med en nyfødt og en halvannet-åring? Blir da eventuelt 6 mnd jeg går hjemme med begge to :)
 
15 mnd mellom mine. Begge er premature. Jeg valgte å ha storebror i barnehage, men kortere dager. Jeg kjente at jeg ikke klarte å ivareta lillesøster og storebrors behov samtidig. Kjente at den alene tiden med lillesøster var viktig for hennes utvikling og sosialisering i barnehagen var viktig for storebror sin utvikling.
Tok storebror ut av barnehagen innimellom når lillesøster ble litt større og ikke hadde det samme behov for nærkontakt.
Er nå gravid med nr 3. Blir akkurat 2 år mellom lillesøster og nr 3. Tenker å gjøre det samme denne gangen også med kortere dager og ta de ut innimellom etterhvert.

Når det er sagt vet jeg at at flere her inne har hatt begge hjemme samtidig og vært glad for det.
 
15 mnd mellom mine. Begge er premature. Jeg valgte å ha storebror i barnehage, men kortere dager. Jeg kjente at jeg ikke klarte å ivareta lillesøster og storebrors behov samtidig. Kjente at den alene tiden med lillesøster var viktig for hennes utvikling og sosialisering i barnehagen var viktig for storebror sin utvikling.
Tok storebror ut av barnehagen innimellom når lillesøster ble litt større og ikke hadde det samme behov for nærkontakt.
Er nå gravid med nr 3. Blir akkurat 2 år mellom lillesøster og nr 3. Tenker å gjøre det samme denne gangen også med kortere dager og ta de ut innimellom etterhvert.

Når det er sagt vet jeg at at flere her inne har hatt begge hjemme samtidig og vært glad for det.
Takk for svar :) Får vurdere det med kortere dager ja :)
 
Jeg hadde storesøster hjemme etter minsten kom. Han ble født i desember 2017 og hun er født april 2016.

Vi hadde det forøvrig fint, men jeg syns det var veldig slitsomt.
De sov aldri samtidig det meste av tiden hun var hjemme med oss, så jeg fikk aldri slappet av ordentlig etter nattevåk osv :p

Hun begynte høsten 2018, og det var hun mer enn klar for. Jeg er glad for at vi prøvde det slik, men hadde nok ikke gjort det igjen :p hadde heller gått for kortere dager :)
 
Har ikke ærfaring selv. Men ei jeg kjenner hadde to åringen hjemme mens hun gikk i permisjon med lillesøster, MEN hun hadde ei mor som var pensjonert, bodde nært og kunne slippe alt og komme å hjelpe eller hente storebror på kort varsel, og det var ganske ofte hun måtte ha storebroren endel på dagtid fordi lillesøster var veeeldig mye våken på natten og hun sa det selv at om ikke det hadde vært for moren så hadde det bare ikke funket, hun hadde ikke klart å ta vare på begge barna og deres behov rett og slett med så lite søvn og var fullstendig avhenig av å få ta igjen søvnen den eneste gangen lillesøster sov godt som var på dagen.

Derfor jar jeg også tenkt selv at ved et eventuelt søsken hadde jeg gjerne ønsket barnehage på jenta mi og heller gi henne kortere dager og flere fridager. Jeg har nemmelig ingen ivrig besteforeldre som kan slippe alt og komme på kort varsel:)

Jenta mi nå har virkelig vært krevende til tider også med lite og dårlig søvn på natt i perioder og mye gråt pga magevondt og i perioder har jeg vært helt zombie. Så hadde hun vært barn nr 2 og jeg allerede hadde en anen liten hjemme, hjelpes det hadde ikke gått.
 
Jeg har vært hjemme med to der det skilte 14 mnd. Det var heftig, men vill gjort det samme om igjen. Eldstebarnet var ikke klar for barnehage. De sov aldri samtidig, og babyen sov generelt veldig lite, så jeg ble veldig sliten. Samtidig har disse to fått et veldig tett og fint bånd som søsken, så det var flere sider ved det.
 
Jeg tror det kommer veldig an på livssituasjon og barnet som kommer hvordan det går :) kanskje det blir helt super, kanskje det blir helt krise.
Min elste begynte hos dagmamma 5 uker før nr2 kom til verden og hadde så sommerferie når lille ble født. Vi har ikke noe familie rundt så det var vanskelig nok med begge to de dagene dagmamma var syk eller bare rett og slett jeg måtte hente elste og var alene med dem til sent på kveld (mannen studerte og var i perioder meget fraværende)

Ville nok vurdert korte dager evt enkle fridager :)
 
Jeg har ganske lik situasjon som deg. Frøkna mi er 1 mnd prematur og blir 1 år I juli og jeg får neste I januar. Hun blir lett sliten av folk og støy og trenger mye ro. Derfor har jeg søkt denne inn i 60% plass. Tenker at det nye tilskuddet må få litt tid alene med mammaen sin. Samtidig som det mest sannsynligvis blir prematur igjen og dermed trenger litt ekstra oppfølging. Opp i alt dette trenger også jeg hvile inn i mellom så dette blir den beste løsningen for oss. :)
 
Har ei venninne som var hjemme med begge sine. Under et år mellom barna. Babyen hadde kolikk i flere mnd, men hun var så imot barnehage for ettåringer, så hun skulle ha det sånn. Var nok tøft, men det satt langt inne å innrømme det.
 
Her er far hjemme med mini på 6mnd.
Han er totalt utslitt av det, og vi gleder oss veldig til barnehagestart.
Jeg tar korte dager på jobb for å kunne avlaste litt, for jenta krever mye aktivitet og det blir veldig slitsomt.

Sånn dagene er i dag, hadde jeg aldri kunne tenkt meg en liten på armen i tillegg.
Men det er mange som får det til :) Kan hende det er super for dere tre :)
 
Jeg var hjemme med 2-åringen og baby på 5 mnd et par dager pga sykdom hos eldstemann, og det var rimelig slitsomt synes jeg :p De har så utrolig forskjellige behov, og jeg følte jeg ikke strakk til for noen av dem. Men det kan jo også være at det ble vanskeligere fordi jeg er vant til at eldste er i bhg, og at det hadde vært noe annet om han var hjemme med oss helt fra starten av.
 
Her er far hjemme med mini på 6mnd.
Han er totalt utslitt av det, og vi gleder oss veldig til barnehagestart.
Jeg tar korte dager på jobb for å kunne avlaste litt, for jenta krever mye aktivitet og det blir veldig slitsomt.

Sånn dagene er i dag, hadde jeg aldri kunne tenkt meg en liten på armen i tillegg.
Men det er mange som får det til :) Kan hende det er super for dere tre :)

Jeg er sååå enig. Og du mente vel 16 mnd? :p
Min på 17 mnd er hvertfall ekstremt krevende mtp på aktivitetsnivå, synes dette intensiverte fra rundt 15-16 mnd, fra da har han tydelig vært klar for å se verden.
Men jeg ser jo også at mange er hjemme med to små samtidig og synes det går fint. Jeg tror jeg hadde hatt problemer med å dele meg i to hele tiden. Bedre å ha dagtid 100% til baby, også litt mer storesøskentid etter bhg, og heller gitt kortere dager. Det blri jo fort en del sykdom etter bhgstart, så sjansen er at man får en del dager med begge hjemme likevel.
Lykke til ts, du finner sikkert rett løsning for dere :) ❤️
 
Jeg er sååå enig. Og du mente vel 16 mnd? :p
Min på 17 mnd er hvertfall ekstremt krevende mtp på aktivitetsnivå, synes dette intensiverte fra rundt 15-16 mnd, fra da har han tydelig vært klar for å se verden.
Men jeg ser jo også at mange er hjemme med to små samtidig og synes det går fint. Jeg tror jeg hadde hatt problemer med å dele meg i to hele tiden. Bedre å ha dagtid 100% til baby, også litt mer storesøskentid etter bhg, og heller gitt kortere dager. Det blri jo fort en del sykdom etter bhgstart, så sjansen er at man får en del dager med begge hjemme likevel.
Lykke til ts, du finner sikkert rett løsning for dere :) ❤️

Ja, det stemmer. Det ble glemt et tall der :hilarious:
Jeg hadde gjort det samme som deg. Kortere dager og mer fokus når den store da er hjemme.
Tenker også at jeg selv hadde fått ladet batteriet mye bedre med bare en liten hjemme på dagtid.
 
Tusen takk for mange gode svar, dere :) Vi skal absolutt vurdere kortere dager som jeg ser flere av dere skriver :)
 
Jeg hadde eldstemann hjemme sammen med oss han var da 20 mnd når lillebroren kom. Gikk kjempefint. Nå blir det 15 mnd mellom, vi har valgt at minstemann skal være hjemme i permisjonen også denne gangen.
Å for å si det enkelt, vi har ingen som kan stille opp på verken lang eller kort varsel. Gleder meg ❤️
 
Jeg hadde eldstemann hjemme sammen med oss han var da 20 mnd når lillebroren kom. Gikk kjempefint. Nå blir det 15 mnd mellom, vi har valgt at minstemann skal være hjemme i permisjonen også denne gangen.
Å for å si det enkelt, vi har ingen som kan stille opp på verken lang eller kort varsel. Gleder meg ❤️
Så godt å høre at noen har positiv erfaring med det å være hjemme med to små også! ❤️ Jeg har veldig lyst til å ha storesøster hjemme til hun blir 2.. Hun blir ca 17-18 mnd når lillebror/-søster kommer til verden, så det er evnt snakk om 6 måneder med begge to hjemme :) Vi har noen som i nøden kan stille opp, med mindre de er på jobb da. Bor 5 min fra svigerinna med mannen og 5 min fra kommende besteforeldre, men alle jobber 100%. Men jeg har allikavel håpet og troa på at jeg skal kunne være hjemme med begge ❤️
 
Jeg var hjemme med to som det var 17 mnd mellom. Gikk ofte i åpen barnehage. Skal ikke skjule at det var veldig stress, men det var verdt det!! Vi fikk en barnehage som vi ikke ville eldste skulle gå i, så derfor takket vi nei til plassen. Har aldri angret i ettertid :)
 
Så godt å høre at noen har positiv erfaring med det å være hjemme med to små også! ❤️ Jeg har veldig lyst til å ha storesøster hjemme til hun blir 2.. Hun blir ca 17-18 mnd når lillebror/-søster kommer til verden, så det er evnt snakk om 6 måneder med begge to hjemme :) Vi har noen som i nøden kan stille opp, med mindre de er på jobb da. Bor 5 min fra svigerinna med mannen og 5 min fra kommende besteforeldre, men alle jobber 100%. Men jeg har allikavel håpet og troa på at jeg skal kunne være hjemme med begge ❤️
Klart det kan være tungt om man ikke har fått sovet, men for min del så var jeg veldig på at det varte ikke evig. Eldstemann sov ikke natta igjennom før han var over 3 år mens lillebroren sov godt på natta med kunn litt mat ett par ganger fra kjempe tidlig. Så for min del var jeg ikke godt vandt fra nr 1, han var mye syk og sov lite mens nr 2 var en helt annet type. Så mye kommer ann på hvordan barn som kommer og hva man selv er innstilt til. Ønsker deg uansett utfall lykke til ❤️
 
Jeg vil bare si at vår jente heller ikke var klar for bh, men måtte ha henne der pga både helse og økonomi. Vi brukte 3 uker på tilvenning med bare noen timer til videre å utvide saaakte, og da gikk hun fra å være helt utrøstelig til å bli tryggere og tryggere. Kortere dager i starten etter 3 uker og hver onsdag besteforeldredag i ca 3 mnd. Nå elsker hun bh og har det så kjekt!
Hun har utviklet seg masse og er helt trygg der.
Gått siden slutten av januar nå, begynte da hun var 1 år.

Dere snakker med bh og pedagogisk leder, fyller ut helse- og blikjent skjema + oppstartssamtale. De tar hensyn til den enkelte og barnets behov. De tar godt vare på premature i de to bh vi har vært i (vi flyttet) med han eldste.

Det ER tøft med to små samtidig, selv om det også er koselig.
Hva med å ha halv plass feks?
Da får du gradert kontantstøtte også, men samtidig kontinuitet for den i bh og nær og god mammatid med den minste.

Syns nesten 1,5 alderen er den mest travle: de springer rundt overalt, klatrer på alt, stikker ting i kontakter og munn, er litt for uredde og lykkelige over friheten man får av å kunne gå og løpe.

Det passer ikke alltid med amminger, bleieskift og hviletid for minsten.

Det går sikkert bra og erfaringne er jo ulike.
Mine var/er ville og nysgjerrige.
Jeg fikk en med kolikk og en uten. Yngste sover ikke natta gjennom e da 1,5 år.

Du må jo gjøre det som passer for dere selvfølgelig. Gratulerer med liten på veg.

Beste ønsker.
 
Back
Topp