To lange etternavn?

Kakaoo

Elsker forumet
Oktoberfruene 2018
❤️Mailykke 2022❤️
Jeg å lufte noen tanker angående etternavn for i det siste har jeg blitt usikker på om jenta bør få både mitt og fars eller bare fars etternavn. Jeg tok ikke mannens navn da vi ble gift og vi har hele tiden tenkt at barna får begge navnene. Men i det siste har jeg lurt på om det egentlig blir litt vel mye siden vi begge har relativt lange (7 i begge navn) fler-stavelses etternavn.

Mitt etternavn har to stavelser, hans tre, navnet vi (tror) vi velger for jenta er to stavelser, men kort (4 bokstaver) og jeg vil gjerne ha et mellomnavn i tillegg :p Mellomnavnene vi tenker på er to eller tre stavelser og det begynner å bli en skikkelig munnfull å si!

Vil ikke skrive navnene våre her, men det blir noe som: **** ******* ******* (med hhv. 2 2 3 stavelser i hvert) og evt. **** ****** ******* ******* (2 2/3 2 3 stavelser) med mellomnavn...

For mannens del er det samme om vi har med mitt etternavn og han føler ikke sterkt for å ha mellomnavn, han synes det er nok med fornavnet, men er heller ikke i mot et mellomnavn.

Noen som er i liknende situasjoner? Hva gjør/gjorde dere? Noen som har "mange" navn, har det endt med at dere kun bruker et etternavn f.eks.?
 
Vi har 6 og 11 bokstaver i våre etternavn. Vi syntes det blir for langt med bindestrek da, så da blir ett etternavn mellomnavn (det er 6 bokstaver (2 stavelser) og hakket mer vanlig) og det andre blir barnets etternavn (11 bokstaver (4 stavelser) og et veldig uvanlig navn).

Etternavn kan bare være ett navn, så hvis dere vil ha begges navn som etternavn til barnet må dere ha bindestrek, og da må alltid begge navna oppgis.

Vi har ikke landa fornavn helt, men vit tenker å velge et ganske kort navn til fornavn, med to stavelser og maks 6 bokstaver. Jeg kommer bare til å ha ett fornavn, syntes 3 navn totalt holder.

For at hele navnet blir med på offentlige brev må navnet være 25 tegn eller færre inkludert mellomrom. Ellers blir et mellomnavn forkorta med forbokstav. Så hvis vi har 6+ 6 + 11 + 2 mellomrom blir det akkurat kort nok til å få plass til hele navnet i offentlige brev :p

Anbefaler å lese litt nedover her! https://www.skatteetaten.no/skjema/endre-navn/
 
Vi har 6 og 11 bokstaver i våre etternavn. Vi syntes det blir for langt med bindestrek da, så da blir ett etternavn mellomnavn (det er 6 bokstaver (2 stavelser) og hakket mer vanlig) og det andre blir barnets etternavn (11 bokstaver (4 stavelser) og et veldig uvanlig navn).

Etternavn kan bare være ett navn, så hvis dere vil ha begges navn som etternavn til barnet må dere ha bindestrek, og da må alltid begge navna oppgis.

Vi har ikke landa fornavn helt, men vit tenker å velge et ganske kort navn til fornavn, med to stavelser og maks 6 bokstaver. Jeg kommer bare til å ha ett fornavn, syntes 3 navn totalt holder.

For at hele navnet blir med på offentlige brev må navnet være 25 tegn eller færre inkludert mellomrom. Ellers blir et mellomnavn forkorta med forbokstav. Så hvis vi har 6+ 6 + 11 + 2 mellomrom blir det akkurat kort nok til å få plass til hele navnet i offentlige brev :p

Anbefaler å lese litt nedover her! https://www.skatteetaten.no/skjema/endre-navn/
Mitt blir evt. offisielt et mellomnavn ja for vi har ikke lyst på bindestrek i navnet.

Har ikke tenkt på at det du sier med 25 tegn, men det er jo sant! Takk for tipset, det var jo noe å ha i mente når vi diskuterer navn :)

Jeg tror jeg må skrive det fulle navnet ned noen ganger og se hvordan jeg synes det passer, men har mistet litt av "frykten" for at det er alt for langt å ha begge :p
 
Jeg personlig synes det blir for langt. Jeg og samboer har slike lange navn selv og vi begge hater det. unødvendig mye navn som aldri blir brukt. Så vi har faktisk snakket om å endre navnene våres å fjerne mellomnavnene. Og til barnet velger vi bare et av etternavnene våre. Så hun får ett fornavn og et etternavn.
 
Vi har lange etternavn, barnet får et fornavn, et mellomnavn, samboers mellomnavn som mellomnavn og mitt etternavn som etternavn. Sånn blir det, og jeg driter i hva folk tenker om det [emoji1]
(**** ****** ******* ********) Ganske langt, men regner ikke med at vi kommer til å bruke alle navnene til daglig [emoji13]
 
Vi har 2 lange etternavn , 7 bokstaver og 8 bokstaver. Men de klinger godt sammen, så tenker at det får gå[emoji16]
 
Her kjørte vi på med 2 fornavn, ett mellomnavn og ett etternavn.. Jeg har en tendens til å kutte ut mellomnavnet på begge ungene når jeg oppgir navna deres..
 
Jeg har selv to etternavn, begge med 9 bokstaver og 3 stavelser. Er ekstremt sjeldent at jeg bruker begge, og det som er mitt mors pikenavn blir stående med bare en bokstav som regel. Nå som jeg og sambo skal ha barn er det uaktuelt med to navn. Da hadde det evt blitt det siste etternavnet mitt pluss hans og hans etternavn har hele 12 bokstaver. Syns 9+12 blir litt vel mye. Vi går uansett med gifteplaner og jeg ønsker å ta hans navn.
 
Hater doble etternavn, her fikk gutten fars etternavn og det får nr.2 også:)
 
Back
Topp